«خوانش افتخار» به نقش خلبانان ارتش در دفاع مقدس پرداخت

سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «خوانش افتخار» با موضوع «روایت خلبانان آزاده از دوران دفاع مقدس» در حوزه هنری برگزار شد. 
کد خبر: ۶۸۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶ - 18August 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «خوانش افتخار» با موضوع «روایت خلبانان آزاده از دوران دفاع مقدس» عصر (یکشنبه) در حوزه هنری برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، فرزانه قلعه‌قوند معاون پژوهشی انتشارات پیام آزادگان گفت: ما مفتخریم که در ایام سالروز ورود آزادگان به کشورمان با سومین نشست خوانش افتخار میزبان جمعی از آزادگان خلبان کشورمان باشیم بخاطر همین عنوان برنامه «روایت خلبانان» نام گذاری شده و تاکید بر نقش نیروهای هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس دارد. 

سپس، فریبرز خوبنژاد قائم مقام موسسه پیام‌ آزادگان ضمن گرامی‌داشت سالروز ورود آزادگان به کشورمان و افزود: این دوران را باید از پرافتخارترین دوران تاریخ کشورمان دانست. ما در موسسه پیام‌ آزادگان و ارتش و دیگر جاهایی متولی کمتر به رشادت و جانفشانی فرزندان ارتش پرداخته‌ایم اما با این نشست‌ها در ادامه مسیر به‌عنوان یک امر ویژه به موضوع ارتش در اسارت خواهیم پرداخت چراکه این یک مسئله مهم است و شخصا در اسارت شاهد قهرمانی ارتشیان بوده‌ام.

«خوانش افتخار» به نقش خلبانان ارتش در دفاع مقدس پرداخت

در ادامه، محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر تاریخ، آزادگان را اسوه‌های صبر، ایستادگی و مقاومت دانست و عنوان کرد: آزادگان را باید در قلب‌مان قاب بگیریم و زندگی را با ارزش‌ها و آموزه‌هایی که آن‌ها برجا گذاشته‌اند، بنویسیم. 

وی اسارت را یک آزمون خواند و با بیان اینکه این آزمون‌ها تمام شدنی نیست و همواره در زندگی ادامه دارد و سخت و سخت‌تر می‌شود، گفت: هدف از بیان خاطرات احضار دیر به امروز برای فرداست؛ اگر قرار باشد ما معماری آینده کنیم، نباید از گذشته غافل باشیم. هرکه تجربه‌های گذشته را نبیند، چشم‌انداز آینده او کور می‌شود بخاطرهمین مرور این تجارب موجب توانبخشی و نیروافزایی خواهد شد.

این پژوهشگر تاریخ در ادامه به اهمیت ایام اربعین حسین پرداخت و اربعین را کمال کربلا دانست و تاکید کرد: این روز، روز جشن پیروزی کربلاست. کاروان در اربعین با ۴۰ نفر وارد شام شدند و با سر امام(ع) خارج شدند و اربعین کمالش را در بازگشت سر معنا می‌بخشد.

سنگری با بیان اینکه چند واژه توسط کسانی که وارد اربعین شدند خط کشیده شده است، گفت: در زیارت اربعین که توصیه می‌شود حتما خوانده شود و مانیفست تفکر سیدالشهدا(ع) می‌باشد آمده است، «حسین(ع) بر چند واژه خط کشید؛ اول واژه «نمی‌توان» که مختص انسان‌های تنبل است. دوم، «نمی‌شود» که کاربرد آن برای انسان مایوس است.

امیر سرتیپ دوم «محمدرضا فولادی» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزهای دفاع مقدس آجا به تشریح نقش نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: رژیم بعث عراق جنگی را علیه ما شروع کرد که راهبرد آن جنگ برق‌آسا بود و صدام می‌خواست طی سه روز ایران را تصرف کند. اولین نیرویی که این راهبرد را درهم شکست، نیروی هوایی ارتش بود که ۲ ساعت بعد از حمله رژیم بعث، وارد میدان شد.

«خوانش افتخار» به نقش خلبانان ارتش در دفاع مقدس پرداخت

 رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزهای دفاع مقدس آجا، خصومت و دشمن دشمنان علیه ارتش و نیروی هوایی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: پس از حمله رژیم بعث، نیروی هوایی با اینکه ضرباتی از دشمن خورده بود، با ۸ فروند جنگنده وارد میدان شد و پاسخ محکمی به دشمن داد. روز بعد از این تجاوز عملیات کمان ۹۹ طراحی و اجرا شد و دشمن را در هم کوبید و نیروی هوایی با این حمله اجازه نداد دشمن به راهبرد خودش برسد. 

وی تاثیر نیروی هوایی در عملیات مروارید را بی‌نظیر دانست و تاکید کرد: با اینکه عملیات مروارد مربوط به نیروی دریایی بود اما پشتیبانی نیروی هوایی و نقش آن در دیگر عملیات‌ها و حراست از کشتی‌ها و نفت‌کش‌ها همگی از نقش برجسته این نیرو بوده که ده‌ها و صدها اقدام دیگر دارد و بهترین داور و قضاوت کننده درباره عملکرد این نیروها بیانات فرمانده کل قوا حضرت امام خمینی (ره) بود که ۴۰ روز قبل از رحلت صادر شد و درباره ارتش فرمودند، «شجاعت‌ها و رشادت‌های بی‌نظیر نیروی هوایی و خلبانان دلاور نشانه تعهد و عشق آن‌ها به خدا و سرزمین اسلامی است». 

«خوانش افتخار» به نقش خلبانان ارتش در دفاع مقدس پرداخت

در ادامه این مراسم، امیر سرتیپ دوم خلبان آزاده «قاسم محمدامینی» و امیر سرتیپ دوم خلبان آزاده «امیرمنصور کاظمیان» به ذکر خاطراتی از شهید عباس دوران و شرایط اسارت در زندان‌های رژیم بعث پرداختند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار