وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی:

سفره‌های مردم و سود تولیدکنندگان داخلی در کشاورزی را نادیده نمی‌گیریم

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: شفافیت و حاکمیت قانون مبارزه با فساد را به جد در برنامه‌های خود قرار خواهیم داد، برنامه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود که سفره مردم و سود تولیدکنندگان داخلی نادیده گرفته شود.
کد خبر: ۶۸۵۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰ - 19August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «غلامرضا نوری قزلجه» گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: بنده آشناییم با بخش کشاورزی قدمتی بیش از ۳۰ سال دارد و بیشترین ارتباط را با بخش کشاورزی دارم.

مدیرت جهادی را رقم خواهد زد 
وی ادامه داد: بنده با فساد هیچ نسبتی نداشته ام اما با فساد ستیزی و پاک دستی نسبت دیرینه دارم و در هرجا که خدمت کردم روشم خوش خدمتی و پاک دستی بوده است و این مهمترین وعده‌ای است که می‌توانم به شما بدهم که مدیریت جهادی را با حضور همکارانم با روحیه جهادی  رقم خواهم زد.

نوری قزلجه اضافه کرد: اینکه ما خوداتکا باشیم، خوب است، اینکه برنامه‌های اصلاح نژادی ادامه داشته باشد و به عنوان یک رقیب لاین خارجی داشته باشیم، ضروریست و حتماً دنبال خواهیم کرد، اما با این سیاست که اجبار کنیم که یک لاینی از نظر ضریب تبدیل و بهره‌وری درجه پایینی دارد و اجبار کنیم که باید مرغداران آن را استفاده کنند و ارز بدهیم و با این مشکلات از آمریکای جنوبی دان بیاوریم تا مرغ‌ها آن را به فضولات تبدیل کند و بیرون بریزیم، با آن مخالفم.

گزینه پیشنهادی وزارت جهاد در همین زمینه ادامه داد: اینکه یک لاینی را به عنوان مرغ ملی داشته باشیم و خودمان تولیدکننده باشیم، حتماً پیگیری خواهم کرد.

نوری قزلجه تأکید کرد: سیاستگذاری‌های بنده همان سیاست‌های قوانین بالادستی است که در رسیدن به امنیت غذایی مؤثر و مورد تأکید مقام معظم رهبری است، البته با استفاده از روش‌های دانش‌بنیان و ارتقاء بهره‌وری.

وی اظهار کرد: خیل عظیمی از همکاران پاکدست با روحیه خدمتی بالا و روحیه جهادی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی هستند که همه این برنامه‌ها را با کمک آنها پیش خواهیم برد و حتماً به مشکلات معیشتی آن مجموعه هم توجه خواهیم داشت.

گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از موانع اصلی و اساسی در بخش کشاورزی، آب است، گفت: مسئله بسیار جدی و مهم و تکلیف قانونی در بخش کشاورزی، کاهش مصرف آب در این بخش است، چاره‌ای جز توسعه سیستم‌های نوین آبیاری نداریم که بسیار مهم است.

نوری قزلجه تأکید کرد: حدود ۳ میلیون هکتار آبیاری نوین اجرا شده و حدود ۳ میلیون هکتار نیز نیاز داریم که همین ۳ میلیون هکتار، به ۱۵۰ همت اعتبار نیاز دارد که امیدواریم در قالب برنامه هفتم تامین شود و بتوانیم این‌ها را اجرا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ضریب خودکفایی در محصولات غذایی که امنیت غذایی ما به آن اتکا، دارد ۸۰ درصد است که قصد داریم آن را به ۹۰ درصد ارتقا دهیم، گفت: برنامه‌هایی که تقدیم شده بر اساس توصیه‌های رئیس‌جمهور و اسناد بالادستی و در حوزه کشاورزی هم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برنامه هفتم پیشرفت و همچنین اسناد بالادستی، نظیر سیاست‌های ابلاغی در حوزه‌های مختلف است که به بخش کشاورزی ارتباط دارند.

گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: این برنامه‌ها قوانین مادری است که در حوزه کشاورزی هستند و مورد استناد است و بر اساس آنها این برنامه، تنظیم شده است.

نوری قزلجه یادآور شد: برای ارتقاء شاخص‌های مکانیزاسیون و صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی نزدیک ۳ سال است برای موضوع پایه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی که تأمین تراکتور برای کشاورزان است هیچ تسهیلاتی داده نشده است. همچنین در حوزه دسترسی فیزیکی و اقتصادی آحاد جامعه به غذا که باید با همکاری سایر دستگاه‌ها به بخش خصوصی داده شود و توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی، کمک به افزایش دسترسی اقتصادی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر به غذای کافی و مقوی خصوصاً بخشی که با یارانه تأمین می‌شود از دیگر برنامه‌هایی است که داریم که باید به کمک سایر دستگاه‌ها انجام شود چرا که یک کار بین بخشی است.

وی ادامه داد: در بحث سلامت و ایمنی غذا هم برنامه‌های مشخصی داریم که یکی از موضوعات بسیار مهم است، همچنین اصلاح الگوی مصرف در دو قلم از کالا‌ها که واردات داریم اعم از روغن که ۹۰ درصد و شکر که ۴۰ درصد واردات داریم، در آنها بیش از حدود ۱.۵ برابر شاخص تعیین شده در سند امنیت غذایی کشور استفاده می‌کنیم. از سوی دیگر هزینه‌های سلامت درمان را به خانوار‌ها تحمیل می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تأکید کرد: حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و تنوع زیستی و سازگاری با پدیده تغییر اقلیم از طریق استقرار کشاورزی، حفاظتی دقیق و هوشمند تغییرات اقلیمی و کمک‌گیری از اینترنت اشیاء، کنترل فرسایش خاک که در این زمینه هم وضعیت خوبی نداریم و باید با مدیریت یکپارچه حوزه آبخیزداری بیولوژیک خصوصاً با مشارکت جوامع محلی پیگیری کنیم، همچنین توسعه اقتصاد دریامحور که مغفول مانده و مورد تأکید مقام معظم رهبری است را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

نوری قزلجه در رابطه با برنامه‌هایی که برای حفظ کاربری اراضی دارد، بیان کرد: مرغوب‌ترین اراضی کشاورزی همین ۵ میلیونی است که عموماً در حاشیه روستا‌ها و شهر‌ها قرار دارد، اگر از آنها به درستی حفاظت نکنیم مطمئن باشید نسل‌آینده باید دست نیاز به بیرون دراز کنند بنابراین در صورت نیاز باید قانون را در این زمینه اصلاح کنیم، با این رویکرد که نیاز واقعی بخش اعم از کشاورز را هم باید ببینیم و قانون را متناسب با واقعیات بنویسیم.

وی افزود: اصلاح ساختار وزارت جهاد کشاورزی خصوصا غفلتی که در بحث ترویج شده است تقویت می‌کنیم. موضوع دانش‌بنیان را در ساختار وزارتخانه نهادینه می‌کنیم و متناسب با ساختار برنامه هفتم وزارتخانه را چابک می‌کنیم، تشکیل سازمان پیشرفت و آبادانی روستایی و عشایری که یکی از وظیفه مغفول مانده در ماده (۱) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی است را پیگیری می‌کنیم، همچنین بهبود مدیریت کلان بخش کشاورزی با مشارکت تشکل‌های صنفی، خصوصی و فراگیر و اصلاح نظام بهره‌برداری از دیگر برنامه‌هایی است که پیگیری خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: بنده به مشارکت مردم بسیار اعتقاد دارم کما اینکه ۲۰ سال گذشته تولید محصول سالم به صورت انبوه را انجام دادم و در آن زمان آبیاری تحت فشاری که انجام دادیم نمونه کشوری شد و رمز این موفقیت مشارکت و جلب اعتماد مردم و همدلی با کشاورز بود.

نوری قزلجه در ادامه انحصار از واردات نهاده‌ها با همین مکانیزم و دعوت از تشکل‌ها برای ورود به این بازار، هویت‌بخشی به بخش کشاورزی و اصلاح ساختار جمع‌آوری و پردازش آمار به عنوان بخش دیگری از برنامه‌های خود برای اداره این وزارتخانه یاد کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه تاکید کرد: در بحث تنظیم بازار محصولات کشاورزی که مسئله اصلی است قوانین را به درستی اجرایی می‌کنیم، به ویژه در تنظیم بازار واردات محصولاتی همچون برنج و چای باید ابتدا تولیدکنندگان داخلی را دریابیم، ارتقای کرامت روستاییان، توجه به انگیزه و توانمندی جوانان و زنان روستایی، توجه به کشاورزان و دامپروران که این بی توجهی در دوره‌ای از زمان منجر به کمبود گوشت شد، توجه به تامین نهاده‌های دامی، بحث اصلاح ساختار‌ها در نظام بازار تولید و عرضه، ضرورت توجه به شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی، شایسته سالاری در بخش وزارتخانه و ... را مورد توجه قرار می‌دهیم.

نوری در ادامه یادآور شد: مصرف بهینه آب که سلامت و ابعاد مختلف مصرف را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مصرف درست کود و سم که در ارتباط با سلامت مردم است را مورد توجه قرار می‌دهیم، تغییر سیاست‌های واردات را با دقت انجام می‌دهیم، کشت فرا سرزمینی، پرداخت فوری مطالبات گندمکاران، حل مشکلات اراضی کشاورزان از جمله قطعی برق را در دستورکار قرار می‌دهیم، موضوع تسریع در تداخل ارزی کشاورزی که از دغدغه کشاورزان است، رفع قانون تداخل را به درستی اجرایی می‌کنیم، بحث شفافیت و حاکمیت قانون مبارزه با فساد را به جد در برنامه‌های خود قرار خواهیم داد، برنامه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود که سفره مردم و سود تولیدکنندگان داخلی نادیده گرفته شود.

وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری، تاکید کرد: طبق گفته مقام معظم رهبری دستگاه کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که امنیت غذایی را به دنبال دارد بنابراین مشاوره و گفتمان با نمایندگان را در سرلوحه اقدامات خود قرار خواهم داد، قطعا شایسته سالاری را مدنظر قرار خواهم داد و با تبعیض فساد مبارزه می‌کنم، کشاورزی را بهبود بخشیده و امروز آماده رأی شما هستم تا بتوانم با قدرت و توان بیشتر و تکیه بر تولید داخلی بتوانم وضعیت کشاورزان را بهبود ببخشیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با قدردانی از مردم حوزه انتخابیه خود، گفت: بر خود وظیفه می‌دانم از مردم بستان آباد تشکر و قدردانی کنم، اگر امروز فرصتی پیش آمده تا بتوانم خدمتی بی منت به کشاورزان داشته باشم بی تردید مدیون الطاف خداوند و اعتماد مردم است.

انتهای پیام/381

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار