یادداشت/ حسین ضیایی

غبار سیاحت بر نگین زیارت

زیارت، سفری معنوی و دارای پیش‌نیازهای متفاوتی از سفر سیاحتی است، هرچند سیاحت و زیارت با یکدیگر خیلی شباهت دارند ولی علاوه‌ بر پیش‌نیازها، دارای محتوا و اهداف جداگانه‌ای نیز هستند.
کد خبر: ۶۸۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸ - 19August 2024

غبار سیاحت بر نگین زیارتگروه استان‌های دفاع‌پرس‌- «حسین ضیایی» فعال رسانه‌ای؛ زیارت قلب تپنده فرهنگی مردم ایران است و زائر و مجاور هر دو رسم میزبانی و میهمانی را می‌دانند؛ در آموزه‌های دینی زیارت در ساده‌ترین شکل‌ها و حتی بدون طی طریق نیز انجام‌شدنی است، مثلا همین الان در دل نیت زیارت کنید و بگویید «أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی أَلرّضٰآ»؛ تبریک زیارت قبول! بله به همین سادگی می‌توان مَشدی «مشهدی» شد.

زیارت چنان به ما نزدیک و آمیخته است که گویی برای کتمان زائر بودن باید بهانه‌ای بجوییم وگرنه دائم در حال زیارتیم و نزد زیارت‌شونده حاضر هستیم.

زیارت تمامی امامان فضائل بی‌شماری دارد ولی از بین همه ائمه، زیارت امام رضا علیه‌السلام از چنان فضیلتی برخوردار است که همه را مشتاق به حضور در مشهدالرضا کرده است.

روایات فراوانی در این خصوص آورده شده است؛ روایتی بیتوته در جوار مضجع شریف ایشان را برابر با ۷۰ هزار حج مقبول می‌داند و برخی دیگر از روایات زیارت امام را برابر با هزارهزار حج مقبول می‌دانند و حتی فضیلت زیارت امام رضا علیه‌السلام را افضل زیارات اهل‌بیت علیهم‌السلام خوانده‌اند؛ (من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۳۴۹؛ تهذیب، ج ۶، ص ۸۵)

مجموعه این احادیث و حال‌وهوای حرم مطهر امام هشتم، دل مشتاقان را چنان شیدا کرده است که همگی شوق حضور در صحن و سرای رضوی را در دل دارند و اگر آن را نگین زیارت اهل‌بیت علیهم‌السلام بنامیم، بیراه نیست.

حال که این اشتیاق، فوج‌فوج دل‌باختگان رضوی را میهمان خوان کرم امام هشتم علیه‌السلام کرده است، عده‌ای برای پذیرایی این زائران امکانات رفاهی را فراهم آورده‌اند ولی متأسفانه دید میزبان به سمتی رفته است که گویی مسافرانی برای دیدن یک منطقه گردشگری آمده‌اند و می‌توان از آنها درآمدزایی کرد.

سال‌ها از سرودن بیت معروف «اغنیا مکه روند و فقرا پیش تو آیند، جان به قربان تو مولا که حج فقرایی» توسط مرحوم قاسم رسا می‌گذرد و بار‌ها این شعر در محافل و مجالس مختلف خوانده شده است؛ جان مطلب زیارت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام خلاصه در این بیت است.

قرار است شرایط عمومی این زیارت اعم از رفت‌وآمد، اسکان و تغذیه به‌گونه‌ای باشد که امکان پابوسی غریب‌الغربا برای همه دل‌دادگان فراهم باشد ولی این‌طور نیست بلکه یک سفر دارای هزینه‌های نسبی متوسط رو به بالا است که اگر کمی دقت کنیم حتی نسبت به قبل، هزینه‌های نسبی این زیارت نیز افزایشی بوده است و کم کم با همین روند «زیارت ساده امام مهربانی‌ها» تبدیل به «سفر لوکس مشهد» می‌شود.

طرح‌ها و پیشنهادات فراوانی وجود دارد که می‌توان این نگین بی‌همتای زیارت را به درخشش ذاتی خود برگرداند و غبار کار‌های اقتصادی نامتناسب با فضای فرهنگی مشهدالرضا را زدود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار