وزیر پیشنهادی علوم در بوته نقد بهارستان‌نشین‌ها

مخالفان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بر برنامه‌های نامعلوم سیمایی صراف در خصوص نظام آموزش عالی و مرجعیت علمی و فناوری در جهان و دیپلماسی علمی تاکید کردند.
کد خبر: ۶۸۵۸۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵ - 20August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، نشست صحن مجلس امروز (سه‌شنبه) با محوریت بررسی صلاحی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برگزار شد و در ابتدای کار آقای سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به نطق خود در خصوص برنامه‌هایش برای وزارت پیشنهادی پرداخت و در ادامه نوبت به بررسی صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم رسید، آقای سیمایی صراف حقوق‌دانان و وکیل دادگستری است که بیشتر سال‌های کاری خود را در وزارت علوم گذرانده است.

وزیر پیشنهادی علوم در بوته نقد بهارستان‌نشین‌ها

در ادامه به بررسی مواضع و نظرات مخالفان وزیر پیشنهادی علوم می‌پردازیم.

برنامه‌های نامعلوم وزیر پیشنهادی علوم در خصوص نظام آموزش عالی

علیرضا عباسی، نماینده کرج، اشتهارد و فردیس به عنوان اولین مخالف پشت تریبون رفت و دلایل خود را در مخالفت با وزارت سیمایی‌ صراف در چهار قسمت و با استناد به برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد.

وی خطاب به سیمایی‌صراف گفت: در برنامه خود به اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه اشاره کرده و موارد متعددی را بیان کردید، اما مواردی که اشاره شده زیاد است و اولویتی را در برنامه‌های شما مشاهده نکردم، وقتی اولویت زیاد باشد یعنی اولویت ندارید به طور مشخص مواردی را مشخص کنید و با شاخص و معیار بگویید به چه راهی می‌خواهید به برنامه‌ها برسید.

عباسی ادامه داد: در برنامه‌های خود به کاهش و جلوگیری از موازی کاری در آموزش عالی اشاره کردید منظورتان از رفع همپوشانی‌ها و جلوگیری از موازی کاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چیست؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه‌های خود به راهکاری برای کاهش موازی کاری پژوهشی در وزارتخانه علوم، دانشکده‌های کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و توسعه کشاورزی اشاره نکردید. در این سازمان ۲۵۰۰ عضو هیات علمی داریم و وزارت علوم نیز به همین سبک کار انجام می‌شود برنامه‌ای در این زمینه اعلام نکردید؟

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم آموزش‌های مهارتی در پایان برنامه هفتم باید به ۴۰ درصد برسد، امروز فاصله زیادی با این رقم وجود دارد چه طور می‌خواهید این فاصله را پر کنید. همچنین در بخش کشاورزی در کنار محدودیت آب و خاک محدودیت منابع انسانی داریم و متولی تربیت نیروی انسانی وزارت علوم است، هیچ برنامه‌ای برای اجرایی شدن ماده ۲۳ قانون افزایش بهره وری و افزایش مهارت دانشجویان بخش کشاورزی که تکلیف قانونی وزارت علوم در سال ۸۹ است، اشاره نکردید.

نماینده کرج بیان کرد: سهم پایان نامه‌ها و رساله‌های تقاضا محور از مجموعه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حال حاضر ۱.۵ درصد است و در برنامه هفتم قرار است به ۲۰ درصد است برنامه عملیاتی برای این موضوع اشاره نکردید.  

وی افزود: ما در حال حاضر با ۷۳ هزار مقاله علمی مقام ۱۶ جهان را داریم و برای آنکه به رتبه ۱۴ برسیم، تعداد مقاله‌های علمی کشور حداقل باید به ۹۳ هزار برسد و سوال ما از وزیر پیشنهادی علوم آن است که چه راهکاری برای تحقق این موضوع در نظر دارد؟

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: دلیل افت علمی کشور در دهه ۹۰ سیاسی کاری و حاشیه سازی در برخی از دانشگاه‌ها بود که توسط افرادی انجام شد که اصرار به سیاسی کاری در دانشگاه‌ها داشتند. انتظار ما از وزیر پیشنهادی علوم آن است که در صورت کسب رای اعتماد اجازه ندهد افراد سیاسی کار در مناصب کلیدی وزارت علوم و ریاست دانشگاه‌ها به کار گرفته شوند.

وی اظهار داشت: انجام پژوهش‌های ماموریت‌گرا، مساله محور و پاسخگویی به مسائل کشور را پیش نیازی برای اخذ مجوز رشته‌های تحصیلی، ایجاد مراکز نوآوری و فناوری و جذب هیات علمی مطرح کردید، در حالیکه امروز از نظر کمی حوزه آموزش عالی اشباع شده است و نیازی به اخذ مجوز نیست. چه طور می‌خواهید آن را اجرایی کنید و این راهی که مطرح کردید درست نیست؛ زیرا در دانشگاه نیازمند افزایش کیفیت هستیم و عمده دانشگاه‌ها در حوزه کمی اشباع هستند.  

برنامه شما برای مهارت‌محور کردن آموزش چیست؟

محمد سراج نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در ادامه در مخالفت با حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در کمیسیون سوال‌هایی را از جناب سیمایی پرسیدم که جواب نگرفتم. اکنون سوال‌ها را دوباره مطرح می‌کنم اگر جواب بگیرم به او رأی می‌دهم.

وی افزود: در سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری بر جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی در جهان تأکید شد. جناب آقای وزیر برنامه شما برای کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان و دیپلماسی علمی چیست؟ برنامه شما برای اجرای سند آمایش آموزش عالی با تاکید بر تربیت دانشجویان نخبه، عالم، مؤمن، انقلابی، متعهد، متدین و متخصص برای صیانت از آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چیست؟ 

سراج گفت: برنامه شما برای مهارت‌محور کردن آموزش چیست؟ برنامه اجرایی شما در حوزه اقتصاد آموزش، اقتصاد پژوهش و توسعه کارآفرینی آموزش‌محور چیست؟ راهکار شما برای تکمیل زنجیره‌های چرخ علم تا ثروت چیست؟ برنامه شما برای تقاضامحور کردن پژوهش‌ها چیست؟ برنامه شما برای استقلال مالی و درآمدزایی دانشگاه‌ها چیست؟ برنامه شما برای ترویج فرهنگ حسنه ازدواج دانشجویی چیست؟

برنامه‌های سیمایی صراف سنجش پذیر نیست

عبدالحسین همتی نماینده مردم زرند همچنین در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: وزارت علوم یک وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی است و اگر ما از لحاظ علمی رشد و پیشرفت کنیم، در سایر حوزه‌ها از جمله صنعت، معدن و کشاورزی نیز مشکلات ما حل خواهد شد.

وی بیان کرد: سیمایی صراف فردی کارآمد، انقلابی و متعهد است و سوابق علمی خوبی داشته اما نگرانی ما درباره او است. رشته سیمایی صراف علوم انسانی است و ما نگرانیم که وی در صورت تصدی در وزارت علوم، به علوم فنی و علوم پایه توجه نکند و جایگاه علمی کشور تنزل پیدا کند.

نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بسیار کیفی است و سنجش پذیر نیست در حالی که باید برنامه وی زمان بندی شده و مشخص باشد تا نمایندگان مجلس بتوانند بر عملکرد وی در صورت کسب رأی اعتماد، نظارت داشته باشند.

همتی ادامه داد: بخش قابل توجهی از بودجه‌های علمی در تهران و مناطق برخوردار کشور متمرکز شده است و سوال ما از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری آن است که چه برنامه‌ای برای توزیع عادلانه بودجه علمی در مناطق مختلف کشور دارد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار