رییس پلیس فتا فراجا خبر داد؛

تشکیل ستاد ویژه اربعین حسینی در راستای پیشگیری از جرایم سایبری

سردار مجید از تشکیل ستاد ویژه اربعین به صورت شبانه روزی در مرز‌های مهران، خسروی، شلمچه، چذابه و سایر پایانه‌های مرزی بین المللی خبر داد.
کد خبر: ۶۸۵۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱ - 20August 2024

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا اظهار داشت: پلیس فتا فراجا به منظور ارتقا تعامل و هم افزایی با سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های دخیل در مأموریت تأمین نظم و امنیت مراسم اربعین حسینی اقدام به تشکیل ستاد ویژه اربعین در مرز‌های مهران، خسروی، شلمچه، چذابه و سایر پایانه‌های مرزی بین‌المللی که زائران قصد تشرف به کربلای معلی دارند، به صورت شبانه روزی کرده است.

تشکیل ستاد ویژه اربعین حسینی در راستای پیشگیری از جرایم سایبری

وی هدف از حضور کارشناسان این پلیس در بین زائران اباعبدالله الحسین (ع) را ارائه مشاوره‌های فنی به زائران، شناسایی و دستگیری مجرمان سایبری که در پوشش زائر یا دست فروش فعالیت می‌کنند و آگاه‌سازی زائران در مورد تهدیدات سایبری عنوان کرد.

این مقام ارشد سایبری افزود: در واقع پلیس فتا با اجرای گشت‌های سایبری و اسکیمر، تولید و انتشار محتوای پیشگیرانه در رسانه ملی، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان ها، توزیع بروشور و برپایی میز‌های خدمات‌رسانی به صورت شبانه‌روزی، تلاش می‌کند تا زائران را از خطرات احتمالی در فضای مجازی آگاه کرده و از وقوع جرایم سایبری جلوگیری کند.

رئیس پلیس فتا فراجا در ادامه با توجه به فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و افزایش سفر‌های زیارتی به عتبات عالیات، به زائران عزیز توصیه‌هایی مهم ارائه کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: زائران اربعین حسینی مراقب کلاهبرداری با ترفند‌هایی نظیر صدور سریع ویزا باشند، به دلیل اینکه برخی از کلاهبرداران با طراحی صفحات جعلی اینترنتی "فیشینگ" در قالب صدور سریع گذرنامه اربعین با سرقت اطلاعات بانکی اقدام به کلاهبرداری از آنها می‌کنند.

این مقام ارشد انتظامی بیان داشت: متقاضیان این سفر معنوی حتماً برای ثبت‌نام به سایت اصلی سازمان حج و زیارت به نشانی samah.haj.ir مراجعه و از لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی برای ثبت نام ارائه می‌شود، خودداری کنند و به ایمیل‌های ناخواسته و یا پیام‌هایی که تحت عنوان ثبت‌نام اربعین حسینی در شبکه‌های اجتماعی با تبلیغات اغوا کننده و واهی اعتماد نکرده و به آنها، پاسخ ندهند.

سردار مجید تاکید کرد: زائران عزیز ضمن فعال‌سازی PIN سیم‌کارت و رمز گوشی، در طول سفر از تحویل گوشی همراه به افراد غیر خودداری کنند و از اتصال به اینترنت‌هایی ناشناس و باز کردن فایل‌ها و پیام‌های ناشناس خودداری کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه زائران می‌بایست سیستم عامل گوشی خود را به‌روزرسانی کنند، تأکید کرد: حتی الامکان بلوتوث و هرگونه نرم افزار تبادل داده را خاموش و غیرفعال کرده و از دریافت فایل از این طریق خودداری نمائید چرا که احتمال آلوده بودن این فایل‌ها به نرم افزار‌های مخرب و جاسوسی وجود دارد.

وی اظهار داشت: زائران اربعین حسینی بهتر است برای تماس و ارتباطات از پیام‌رسان و سیم کارت‌های داخلی استفاده و شماره تلفن‌های آشنایان و دوستانی را که درطول سفر به آن نیاز ندارند از گوشی خود پاک کنند، چرا که در صورت به سرقت رفتن گوشی، سارقان می‌توانند از این شماره‌ها سو استفاده کنند.

این مقام ارشد سایبری تصریح کرد: کاربران قبل از سفر حتماً حافظه گوشی را خالی کنند، عکس و کلیپ شخصی و خصوصی خود را از گوشی‌ها بر روی حافظه‌های جانبی منتقل کرده و حتی الامکان گوشی خود را به حالت تنظیمات کارخانه برگردانند.

رئیس پلیس سایبری کشور ضمن اشاره به اینکه مجرمان سایبری با تبلیغ کاروان‌های غیررسمی با هزینه‌های پایین‌تر از طریق پیامک و یا شبکه‌های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند، لذا به زائران توصیه کرد: با حفظ هوشیاری، اخبار مربوط به پیاده‌روی اربعین را صرفاً از مبادی رسمی دنبال کرده و برای شرکت در این مراسم دینی، فقط از طریق کاروان‌ها و مؤسسات مجاز و مورد تأیید سازمان حج و زیارت، اقدام کنند.

این مقام مسئول بیان داشت: برخی افراد به بهانه اربعین حسینی در فضای مجازی با عنوان «نذری اینترنتی» از مردم کلاهبرداری می‌کنند، در این راستا کاربران چنانچه قصد پرداخت نذورات را دارند به سایت‌ها و مؤسسات معتبر مراجعه کنند تا گرفتار کلاهبرداران سایبری نشوند.

وی خاطر نشان کرد: این افراد با انگیزه کلاهبرداری از کاربران با ایجاد سایت و صفحه جعلی اقدام به دریافت کمک‌های مردمی تحت عنوان نذورات می‌کنند؛ مجرمان سایبری با طراحی صفحات جعلی شبیه به صفحات پرداخت بانک به دنبال سرقت اطلاعات بانکی هموطنان هستند که کاربران باید به نشانی سایت اصلی دقت داشته باشند چرا که تمام درگاه‌های بانکی زیر دامنه shaparak.ir می‌باشند.

رئیس پلیس فتا فراجا در خاتمه ضمن بیان اینکه هشدار‌هایی در خصوص " کلاهبرداری‌های ویژه ایام پیاده روی اربعین" به زائران حسینی از طریق رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی با هدف کاهش و پیشگیری از وقوع جرایم سایبری و ناکام ماندن مجرمان در ارتکاب جرایمشان اطلاع رسانی شده است؛ خاطر نشان کرد: کاربران در صورت مشاهده اخبارجعلی، لینک جعلی و پیامک‌های مشکوک می‌توانند موارد را با شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ بخش مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا و سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.fata.gov.ir جهت تسریع در رسیدگی گزارش کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار