چگونه آمریکا طرح جدید آتش‌بس در غزه را به سود تل‌آویو تغییر داد؟

آمریکایی‌ها چند ماه پیش طرحی را برای آتش‌بس در غزه ارائه کردند که حماس با آن موافقت کرد، ولی رژیم صهیونیستی حاضر به پذیرش آن نشد. از همین روی، آمریکا طرح جدیدی ارائه کرد که حماس آن را «کودتا» علیه توافقات قبلی عنوان کرد.
کد خبر: ۶۸۶۰۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰ - 20August 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد به اجرای طرحی پایبند است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پایان ماه می‌گذشته ارائه کرده بود، نه طرح جدیدی که کاملا به سود رژیم صهیونیستی است.

چگونه آمریکا طرح جدید آتش‌بس در غزه را به سود تل‌آویو تغییر داد؟

پس از اینکه رژیم صهیونیستی طرح قبلی آمریکا را رد کرد، واشنگتن پیشنهاد جدیدی مطرح کرده که حماس معتقد است در آن شروط اسرائیل رعایت شده است.

حماس با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: آنچه اخیراً عرضه شد، کودتایی علیه توافقی بود که طرف‌های مذاکره کننده در ماه جولای بدان دست پیدا کرده بودند و مبتنی بر بیانیه بایدن در ۳۱ می‌و قطعنامه شماره ۲۷۳۵ شورای امنیت بود.

چه تفاوت‌هایی بین طرح جدید آتش‌بس در غزه با طرح قبلی وجود دارد؟

شبکه العربی قطر با انتشار گزارشی به بررسی تفاوت‌های طرح جدید و قبلی آمریکا پرداخت و گزارش داد، بین طرح جدید آمریکا که در مذاکرات دوحه در هفته گذشته برگزار شد و پیشنهادی که در ماه جولای گذشته ارائه شده بود، اختلافات فاحشی وجود دارد؛ پیشنهادی که حماس با آن موافقت کرده بود.

 این در حالیست که بیشترین اختلاف طرح جدید این است که آتش بس دائم به بندی در مذاکرات، در مرحله دوم تبدیل شده است؛ منوط به اینکه آتش بس در سقف زمانی معینی بررسی شود، اما طرحی که در دو جولای مطرح شده بود، مبتنی بر این بود که در مرحله دوم اجرای توافق، باید عملیات‌های نظامی و خصمانه به شکل دائمی متوقف می‌شد. د بدین معنی که دیگر دیگر نیازی به مذاکره بر سر آن نبود.

همانگونه که در توافق جدید آمده است، درباره محور فیلادلفیا که مرز‌های غزه را از مصر جدا می‌کند، پیشنهاد جدید آمریکا مذاکرات فنی در مورد آن است. این در حالیست که بر مبنای طرح قبلی، رژیم صهیونیستی باید در اثنای مرحله دوم توافق، به صورت کامل از این منطقه عقب نشینی می‌کرد.

طرح جدید مبتنی بر ایجاد مکانیزم نظارتی برای بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه است در طرح گذشته آمریکا، اما ساکنان شمال نوار غزه در هنگام اجرای مرحله نخست توافق، بدون اینکه هیچ‌گونه نظارتی در کار باشد، می‌توانستند به منازل خود بازگردند.

درباره خروج نظامیان اسرائیل از نوار غزه، در طرح جدید هیچ‌گونه اشاره‌ای به این مسئله نشده است این در حالیست که بر مبنای طرح قدیمی، نظامیان صهیونیست در مرحله دوم باید به صورت کامل از نوار غزه عقب نشینی می‌کردند.

علاوه بر این، پیشنهاد جدید آمریکا امدادرسانی را منوط به موافقت همه طرف‌ها با شروط توافق کرده است این در حالی است که در طرح گذشته، با آغاز روز نخست اجرای توافق، مقادیر زیاد و مناسبی از کمک‌های انسانی و سوخت می‌توانست وارد نوار غزه شود. بر مبنای طرح جدید آمریکا، مذاکره بر سر بازسازی در مرحله دوم اجرای توافق است.

 این در حالیست که در طرح قبلی، در مرحله نخست توافق، طرح‌های بازسازی فراگیر خانه‌ها و زیرساخت‌های مدنی می‌توانست آغاز شود. کما اینکه نتانیاهو شروط جدیدی را به شروط پیشنهادی جدید آمریکا اضافه کرده است از جمله اخراج ۱۵۰ اسیر فلسطینی به خارج از این کشور است. در حالیست که پیش از این نتانیاهو خواستار اخراج فقط ۵۰ اسیر شده بود.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار