نقش شهید لاجوردی در مقابله با جهل مقدس

نویسنده کتاب «جهل مقدس» با بیان این‌که گفتار و عقاید رهبر گروهک فرقان سبب شد تا این کتاب را با عنوان «جهل مقدس» نامگذاری کنم، گفت: شهید لاجوردی در قوه قضاییه نقشی مهم و موثر در نابودی تفکرات گروهک فرقان داشت و تلاش‌های بسیاری انجام داد تا برخی از جوانان که عضو فرقان شده و در مسیر اشتباه گام برداشته بودند، به راه درست راهنمایی شوند.
کد خبر: ۶۸۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵ - 21August 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، گروهک انحرافی «فرقان» سال ۱۳۵۶ تأسیس شد. این گروهک مدعی طرفداری از جامعه بی‌طبقه بود؛ بنابراین مخالف طبقه روحانیت شیعه و سایر طبقات اجتماعی نظیر بازاریان ثروتمند و سیاست‌مداران لیبرال و دین‌ناباروران کمونیست بود که کتاب «جهل مقدس»، زندگی «اکبر گودرزی» موسس گروهک تروریستی فرقان را به انضمام اسناد و مدارک تاریخی معرفی می‌کند.

نقش شهید لاجوردی در مقابله با جهل مقدس

«عباس علی‌بخشی» نویسنده کتاب «جهل مقدس»، در گفت‌وگویی درباره مضمون این کتاب که اثر برگزیده «سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» بوده است، اظهار داشت: این اثر درباره زندگی و نحوه تفکر «اکبر گودرزی» (رهبر گروهک فرقان) است. او و گروهش نقش مهمی در ترور‌های شخصیت‌ها در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی داشتند.

نویسنده کتاب «جهل مقدس» در مورد اندیشه‌های اکبر گودرزی تصریح کرد: اکبر گودرزی، فردی بود که تفکراتش مبتنی بر نفی روحانیت بود. از آن‌جا که مدت کوتاهی در حوزه علمیه برخی از دروس ابتدایی را گذرانده بود و به‌دلیل برخورد‌هایی که به واسطه شیوه نگاهش در حوزه با او شده بود، از این مرکز خارج شده و خود به تفسیر قرآن مشغول بود.

علی‌بخشی تصریح کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حدود سال‌های ۵۷ اکبر گودرزی در مساجد بالای شهر تهران مانند مسجد قلهک کلاس‌هایی را برای جوانان و نوجوانان برگزار می‌کرد و طی آن اندیشه‌ها و تفاسیری را که خود از آیات و روایات قرآنی داشت، به آن‌ها القا می‌کرد. او خود را مفسر قرآن می‌دانست، در صورتی که تفسیر به رأی از قرآن داشت. جامعه هدف او عموماً دانش‌آموزان و دبیرستانی‌ها بودند.

وی با بیان این‌که کتاب «جهل مقدس» کاملاً مستند شفاهی نوشته شده و بر اساس اسناد موجود به رشته تحریر درآمده است، گفت: اکبر گودرزی پس از دستگیری، در اعترافات و پاسخ به سوالات بازپرسان، اطلاعات خوبی را ارائه کرده بود که نشان می‌داد افکار و عقایدش به لحاظ روحی، چگونه شکل گرفته است؛ او در یکی از گفت‌وگوهایش اعتراف کرده بود که برای هر ترور غسل شهادت می‌کرد؛ زیرا بهشت منتظر او بوده است؛ بنابراین همین گفتار و عقاید او سبب شد تا کتاب را با عنوان «جهل مقدس» نامگذاری کنم.

علی‌بخشی به ترور‌هایی که توسط گروه فرقان صورت گرفته است اشاره و بیان کرد: اکبر گودرزی و گروهک کوچکش که حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر بودند، در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دست به ترور‌های بسیاری زدند و بعد از هر ترور، بیانیه‌هایی را در همان مکان منتشر می‌کردند. او در این ترور‌ها احزاب و گروه‌ها را در طبقه‌بندی‌های مشخص در نظر گرفته بود؛ به‌عنوان مثال ملی‌مذهبی‌ها، نهضت آزادی، جناح مذهبی، روحانیون و شورای انقلاب، همگی در لیست ترور‌های گروهک فرقان قرار داشتند و در این میان جناح مذهبی‌ها، بازاریان و نظامیان در اولویت ترور‌ها بودند.

وی ادامه داد: اولین ترور گروه فرقان شهید «سید محمدولی قرنی» رئیس ستاد مشترک ارتش بود. این فرقه حتی دست به ترور افرادی همچون شهید آیت‌الله «مرتضی مطهری» عضو شورای انقلاب اسلامی و شهید «محمدتقی حاج‌طرخان» از بازاریان و از بنیانگذاران مسجد قبا زد. آن‌ها حتی نقشه ترور حجت‌الاسلام «هاشمی رفسنجانی»، شهید «محمد مفتح»، «هانس یوآخیم لای» معاون شرکت داروسازی ایران مرکو و ترور نافرجام حضرت آیت‌الله «سید علی خامنه‌ای» را نیز برنامه‌ریزی کرده بودند.

این نویسنده در مورد بخش‌هایی از کتاب «جهل مقدس» افزود: کتاب دارای دو بخش کلی بوده که با متنی پژوهشی در چهار فصل به مخاطب ارائه شده است. در فصل اول در مورد تحصیل «اکبر گودرزی»، ایجاد تشکیل گروه فرقان و همچنین گذراندن دوره‌های ناقص در حوزه علمیه توسط او صحبت شده است. در همین بخش اشاره‌ای به مسافرت کوتاه او به کشور پاکستان شده و در فصل دوم نیز درباره وقایع آن زمان و حمله به سفارت و نقش فرقان در ترور‌ها صحبت به میان آمده است و درباره روز‌های ابتدایی هشت سال دفاع مقدس به نکاتی اشاره شده است.

علی‌بخشی در مورد گروه فرقان گفت: بر خلاف سایر گروهک‌ها، این فرقه ارتباطی با خارج نداشته و کشور‌های متخاصم و دشمنان تامین‌کننده منابع مالی این گروه نبودند. اکبر گودرزی برای تامین منابع مالی گروه فرقان دست به دزدی از بانک‌ها می‌زد و سرقت از بانک‌های تهران را انجام می‌داد. نکته جالب اینکه تمام این پول را صرفاً برای خرابکاری و ترور افراد و شخصیت‌ها استفاده می‌کرده است.

وی به نقش شهید لاجوردی در مقابله با این گروهک انحرافی اشاره و بیان کرد: شهید لاجوردی در قوه قضاییه نقشی مهم و موثر در نابودی تفکرات فرقان داشت و تلاش‌های بسیاری انجام داد تا برخی از جوانان که عضو فرقان شده و در مسیر اشتباه گام برداشته بودند، به راه درست راهنمایی شوند. نتایج تلاش‌های او این بود که تفکر فرقان برای همیشه نابود شد و بازماندگان این تفکر که متوجه خطا و اشتباه خود شده بودند، توبه کردند و بسیاری از آن‌ها در همان زمان به جبهه عازم شده و به شهادت رسیدند. برخی دیگر از اعضا نیز که توبه کرده بودند به گروه‌های جهادی پیوستند و در راستای سرافرازی و سازندگی کشور قدم برداشتند.

نویسنده کتاب «جهل مقدس» یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کتاب را بخش محاکمه و دادگاه‌های اکبر گودرزی دانست و افزود: رهروان گروه فرقان تا اواخر دهه ۶۰ مشغول ترور بودند، نحوه دستگیری آن‌ها، بازجویی‌ها، محاکمه‌ها و تلاش‌های شهید لاجوردی برای بازگرداندن اعضای فریب‌خورده فرقان که متوجه خطای خود شده بودند و ابراز ندامت می‌کردند، همگی جذاب است.

وی به ویژگی‌های کتاب «جهل مقدس» اشاره و تاکید کرد: در این کتاب از صفحه ۱۶۱ تا صفحه ۱۹۸ جدولی طراحی شده که به مخاطب اطلاعاتی ارزشمند در مورد گروه فرقان ارائه می‌کند. در این جدول‌ها در مورد اعضا و مشاغل این افراد طبقه‌بندی‌هایی انجام شده و اطلاعاتی به مخاطب می‌دهد. همچنین جدول‌های دیگری وجود دارد که در مورد مجازات اعضای گروه فرقان از جمله اکبر گودرزی نکاتی را به مخاطب گوشزد می‌کند.

علی‌بخشی به آثار تدوین شده اکبر گودرزی اشاره و اظهار داشت: اطلاعاتی در مورد تالیفات اکبر گودرزی که توسط برخی از نشریات منتشر شده، در قالب سند در کتاب «جهل مقدس» ارائه شده است که در انتهای کتاب مخاطبان می‌توانند آن را مطالعه کنند. همچنین اسناد و مدارک و برخی از بازجویی‌ها در انتهای کتاب جانمایی شده است. بخش‌هایی از اثر نیز به واسطه فیلم‌های جلسه محاکمه و پرسش و پاسخ‌هایی که خانواده قربانیان از اعضای خود و سرکرده گروه فرقان دارند، تنظیم شده است.

نویسنده کتاب «جهل مقدس» تشریح کرد: متن کیفرخواست اکبر گودرزی و جلسات پرسش و پاسخ به‌صورت کامل در این کتاب آمده است، حتی متن برخی از اعلامیه‌های ترور‌های گروهک فرقان نیز در این کتاب انعکاس داده شده است. در نهایت باید تاکید کنم که برای نگارش این کتاب از اسناد معتبر استفاده شده و آن‌چه رسانه‌ها و مطبوعات در آن دوره زمانی منتشر کرده بودند، به‌عنوان اسنادی که اطلاعاتی در مورد گروه فرقان مطرح می‌کنند، در کتاب به نگارش درآمده است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار