جنگ بیولوژیک رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه

شیوع بیماری‌های پوستی و عفونی در غزه به ویژه در میان کودکان آنقدر وسیع و گسترده شده که این امر را می‌توان فقط حاصل جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه آنها و تخریب و آسیب رساندن شدید به سیستم بهداشتی و درمانی شهر غزه دانست.
کد خبر: ۶۸۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱ - 22August 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: مردم نوار غزه با گذشت حدود ۱۱ ماه از آغاز جنگ غزه دچار وضعیت بسیار وحشتناکی در حوزه سلامت و بهداشت هستند. وضعیتی که از بعد از جنگ جهانی دوم تا امروز خیلی نادر بوده و به ندرت در کشور‌های جهان مشاهده شده است. گسترش و همه گیری انواع بیماری‌ها در این شهر ضمن اینکه نگرانی جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی را موجب شده مردم این باریکه را نیز در شرایط بسیار سخت و دشواری حیات خود قرار داده است.

جنگ بیولوژیک رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه

در توصیف وضعیت سلامت و بهداشت مردم غزه همین بس که در حال حاضر حدود ۷۶ هزار نفر از مردم ابن شهر مبتلا به هپاتیت عفونی هستند و بیماری فلج اطفال در میان بچه‌های غزه شیوع پیدا کرده و هزاران هزار کودک مبتلا به عفونت‌های پوستی هستند. وضعیتی که در کنار بمباران همه روزه غزه توسط هواپیما‌های جنگنده رژیم صهیونیستی مردم غزه را با چالش‌های جانی و بهداشتی خطرناکی روبرو کرده است.

بر همین اساس، وزارت بهداشت فلسطین در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های میدانی خود از وضعیت سلامت و بهداشت غزه، خبر از ثبت نخستین مورد از بیماری فلج اطفال در یک کودک ۱۰ ماه داده است. اما این موضوع از آنجایی جنبه بسیار حساس و مخاطره‌آمیزی به خود می‌گیرد که به این نکته توجه کنیم که این مورد از فلج اطفال بعد از ۲۵ سال در غزه مشاهده شده است.

حال ماجرا زمانی رنگ و بوی بسیار جدی و خطرناکی به خود می‌گیرد که بدانیم، ویروس فلج اطفال مشاهده شده در نمونه‌های جمع‌آوری شده از فاضلاب شهری در غزه وجود داشته است. البته همانطور که می‌دانید و تا امروز هم به اثبات رسیده ویروس فلج اطفال معمولا از طریق فاضلاب و آب آلوده در سطح شهر و در میان مردم به خصوص کودکان منتشر می‌شود و از آنجایی که بسیار عفونی است می‌تواند ضمن اینکه موجب تغییر شکل اندام و فلج شدن افراد شود، خطر مرگ را نیز برای مبتلایان به همراه خود دارد.

از طرف دیگر، روز گذشته وزارت بهداشت فلسطین مستقر در نوار غزه در قالب گزارشی فوری اعلام کرد که بیش از ۱۰ هزار بیمار سرطانی در این باریکه به سبب فروپاشی سیستم سلامت و ادامه جنگ با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. مسئله‌ای که در کنار بیماری‌های شیوع پیدا کرده در غزه موجب شده تا مردم غزه با شرایط بهداشتی و درمانی اسفناکی دست به گریبان باشند.

بر همین اساس، مصطفی برغوثی، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین از جنگ بیولوژیک رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه غزه خبر داد. این موضوع از آن جهت بسیار مهم است که محروم شدن مردم غزه از منابع آب آشامیدنی و استفاده روز افزون در آب‌های آلوده در کنار سایر موارد تهدید کننده بهداشت و سلامت، مردم غزه را در وضعیتی هولناک از نظر افزایش احتمال ابتلا به انواع و اقسام بیماری‌های میکروبی و عفونی قرار داده است.

البته این تمام ماجرا نیست و اگر به این موارد ذکر شده مسدود کردن فیزیکی و یا اداری ببماران، ایجاد اختلال و توقف در مسیر فعالیت ارائه‌‎دهندگان کالا‌های پزشکی، ناتوانی مردم غزه در تامین مواد غذایی سالم و آوارگی جمعیت فراوانی از مردم غزه به مناطق دیگر را هم اضافه کنیم آن وقت است که پی به وضعیت فوق بحرانی و در حال انفجار غزه خواهیم برد.

در پایان باید گفت اوج گرفتن وضعیت بحرانی مردم غزه از لحاظ سلامتی و بهداشتی در کنار تداوم جنگ غزه و ادامه یافتن کشتار و نسل‌کشی مردم این باریکه، همانند بمب ساعتی است که هرلحظه امکان انفجار آن وجود دارد و از این روی نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی باید تا پیش از رسیدن این وضعیت به شرایطی بحرانی و غیر قابل بازگشت فکری اساسی و فری برای پایان بخشیدن به این وضعیت اسفناک بهداشتی، سلامتی و غذایی مردم غزه کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار