ثبت ۲ رویداد مشهد در تقویم گردشگری ایران

آیین تحویل سال نو در حرم مطهر رضوی و آیین حکاکی دعای شرف‌الشمس بر روی نگین انگشتر به‌عنوان ۲ رویداد مشهد در تقویم گردشگری ایران ثبت شد.
کد خبر: ۶۸۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳ - 22August 2024

ثبت ۲ رویداد مشهد در تقویم گردشگری ایرانبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «حسین امیرکلالی» مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد اظهار داشت: گواهی ثبت رویداد‌ها توسط معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امضا و ابلاغ شده است.

وی افزود: آیین تحویل سال نو، مراسمی است که به مناسبت تحویل سال در آخرین ساعات پایانی سال، با حضور زائران و مجاوران حضرت رضا علیه‌السلام در رواق‌ها، صحن‌ها و اطراف اماکن متبرکه آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد ادامه داد: در این آیین با حضور مقامات کشوری، خراسان رضوی و تولیت آستان قدس رضوی، تعداد زیادی از زائران، مجاوران و خدام رضوی با اجتماع در رواق‌ها، صحن‌ها و اطراف اماکن متبرکۀ رضوی، به‌صورت دسته‌جمعی دعای تحویل سال را قرائت می‌کنند و به انتظار می‌مانند تا تحویل سال نو اعلام شود، سپس در نقاره‌خانۀ حضرتی، نقاره نواخته می‌شود و حضار به میمنت حلول سال نو، پس از ذکر صلوات و عرض تبریک و شادباش به یکدیگر به زیارت می‌پردازند.

این مقام مسئول درباره رویداد دیگر تصریح کرد: دعای شرف‌الشمس نیز هر ساله در یک روز خاص (۱۹ فروردین) زیر نگین عقیق زرد حکاکی می‌شود که نگارش آن به صورت رمزی و از اسامی خداوند متعال تشکیل شده است.

امیرکلالی گفت: مراسمی مانند آیین تحویل سال نو با حضور میلیونی مردم برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم از برکت حضور زائران بارگاه منور رضوی در مسیر توسعه گردشگری گام برداریم.

وی ابراز داشت: برای معرفی آیین حکاکی دعای شرف‌الشمس بر روی نگین انگشتر هم طی چند سال اخیر رویداد‌های مختلفی در شهر مشهد با حضور پرشور هنرمندان و مردم برگزار شده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد خاطرنشان کرد: توسعه و ترویج این رویداد‌ها در رونق گردشگری و زیارت نقش پر رنگی دارد، علاوه بر این زمینه اشتغال و رشد اقتصادی مراکز اقامتی، گردشگری، بازار و صنایع‌دستی را به همراه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها