معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی:

مساجد کانون تربیت نیروی انسانی تمدن‌ساز است

حجت‌الاسلام احمدنیا گفت: در نگرش حکومت نبوی، مسجد دارالحکومه اسلام است، لذا مسجد محل تدبیر همه شئون جامعه در حکومت نبوی بوده است.
کد خبر: ۶۸۶۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵ - 22August 2024

مساجد کانون تربیت نیروی انسانی تمدن‌ساز استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «امیرحسین احمدنیا» معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی ضمن گرامیداشت روز و هفته جهانی مسجد، اظهار داشت: این روز یادآور به آتش کشیدن مسجدالاقصی در ۲۱ آگوست ۱۹۶۹ میلادی است لذا روز جهانی مسجد، روز استکبارستیزی است.

وی ادامه داد: باید در روز جهانی مسجد پیام اتحاد و اقتدار جامعه مسلمین از خانه‌های خدا و مساجد به جهان مخابره شود. همچنین، روز جهانی مسجد بهترین بهانه برای تقدیر از آن‌هایی که به لحاظ مقدسات مسجد خدمت می‌کنند.
معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی افزود: ائمه جماعات، اعضای هیئت امنا و خادمان مساجد و فعالان تشکل‌های مسجد و نمازگزاران دل به خانه‌های خدا و مساجد داده‌اند. روز جهانی مسجد بهترین بهانه برای تبیین نقش، جایگاه و کارکردهای خانه‌های خدا و مساجد است.

حجت‌الاسلام احمدنیا تصریح کرد: با نگاهی به صفحات تاریخ درمی‌یابیم مسجد، تنها نهاد مقدسی است که نبی مکرمه اسلام (ص) به دستور خداوند تبارک و تعالی آن را تاسیس کردند. در نگرش حکومت نبوی، مسجد دارالحکومه اسلام است، لذا مسجد محل تدبیر همه شئون جامعه در حکومت نبوی بوده است، محل قضاوت و صلح مردم در مسجد بوده، همچنین مکانی که برای کودکان تفریح و سرگرمی و محل آموزش و تربیت به شمار می‌رفت. همچنین، محل آموزش سپاه و جبهه‌ها مسجد بوده است.

وی گفت: در جوامع نبوی وقتی مشکلی برای مردم پیش می‌آید، فریاد می‌زدند که همه در مسجد جمع شوید و مردم به مسجد می‌آمدند که در مسجد حول آن مسئله‌ای که برای نظام و جامعه پیش آمده بود باهم گفت‌وگو می‌کردند و موضوعات حل می‌شد، لذا مسجد نقش محوری در اداره جامعه داشت. در حکومت امیرالمؤمنین(ع) همین طور بود که حضرت وقتی به خلافت رسیدند، از مسجد کوفه جامعه را هدایت و رهبری کردند.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تمام شئونات از جمله آموزش، تربیت، رسیدگی به مشکلات مردم، حل مسائل جامعه و پایگاه آن مسجد بود. همچنین در روایتی داریم که با ظهور حضرت حجت (ع) جامعه مسجدمحور اداره خواهد شد، لذا برای تحقق امت اسلامی ما باید جامعه‌ای مسجدمحور داشته باشیم.

حجت‌الاسلام احمدنیا عنوان داشت: امامین انقلاب اسلامی نگاه ویژه‌ای به جایگاه مسجد داشتند. بنیان‌گذار انقلاب کبیر اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب فرمایشات بسیار گوهرباری در صحیفه دارند. یکی از آن فرمایشات این است که فرمودند: فکر نکنید حالا که انقلاب کردیم کارمان با مساجد تمام شده است، انقلاب ما برای اداره مسجد بود. همچنین، فرمودند: ما انقلاب کردیم تا با مساجد کشور را اداره کنیم، اگر این مساجد یعنی مراکز ستاد اسلام تقویت شوند ما ترسی از فانتوم‌ها، آمریکا و شوروی نداریم.

وی بیان داشت: حضرت امام خمینی (ره) مسجد را مرکز ستاد اسلام می‌دانستند، مرکز ستاد اسلام یعنی محل تصمیم‌گیری، مشورت، مسئله‌شناسی و محلی که جامعه از آنجا مدیریت می‌شود.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی افزود: ما در سال ۱۳۹۹ در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان سندی تحت عنوان سند نجم که نقش جامعه مساجد در قالب این سند را تبیین کردیم و آینده‌ای که پیش رو داریم. برای رسیدن به مسجد تراز، سه گام اصلی را ترسیم کردیم؛ گام اول تحقق مسجد مطلوب، گام دوم تحقق مسجد جامعه پرداز و گام سوم مسجد تمدن‌ساز است. اگر با این سه گام پیش رویم برای مسئولان، نهادها و مردم شریف انقلاب اسلامی مسجدی را خواهیم داشت که بتواند پایه‌گذار تشکیل تمدن نوین اسلامی باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار