توطئه‌ای به اسم پیشنهاد صلح/ آمریکا میانجی صادق در مذاکرات نیست

آمریکا بازیگر بی‌طرف و میانجی صادق در مذاکرات نیست و نقش پلیس خوب را برای تحمیل شرایط رژیم صهیونیستی بر حماس بازی می‌کند.
کد خبر: ۶۸۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۵ - 23August 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پایگاه خبری‌تحلیلی الوقت نوشت که طراحی نتانیاهو در واقع شالوده پیشنهادی است که آمریکا در طول مذاکرات اخیر دوحه در ۱۵ و ۱۶ آگوست (۲۵ و ۲۶ مرداد) پیش پای حماس قرار داده بود و بر حماس برای پذیرش آن فشار می‌آورد، اما حماس از پذیرش آن امتناع ورزید.

توطئه‌ای به اسم پیشنهاد صلح/ آمریکا میانجی صادق در مذاکرات نیست

این پیشنهاد در واقع به صورتی طراحی شده که نه تنها تضمینی برای پایان دادن به جنگ ندارد بلکه حتی خروج کامل و یکباره نظامیان صهیونیستی از غزه و بازگرداندن کنترل مرز‌ها به فلسطینیان را نیز دربر نمی‌گیرد.

از طرف دیگر طرح به گونه‌ای است که در همان مرحله اول و در حالی که هنوز سایه جنگ از سر غزه برداشته نشده حماس تمامی ابزار‌های چانه زنی و اهرم فشار‌های خود را با آزادی اسرا از دست می‌دهد و به طور حتم نتانیاهو و کابینه افراطی او با آسودگی خاطر از آزادی اسرای صهیونیست و کاهش فشار‌های داخلی، با فراغ بال کامل و چراغ سبز آمریکا به جنایت و کشتار و محاصره غزه برای نابودی مقاومت و کوچاندن فلسطینیان به خارج از غزه اقدام خواهد کرد.

در این پیشنهاد درباره عقب‌نشینی نیرو‌های نظامی اسرائیلی از مناطق شلوغ سخن گفته شده و نه خروج یکباره از تمام خاک غزه که خواسته حماس است بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از مرحله اول و دوم اساساً صهیونیست‌ها محور‌های مواصلاتی و مواضع اشغالی خود را ترک کنند. محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح اساساً شاهرگ تنفسی غزه محسوب می‌شود و این پیشنهاد فقط درباره کاهش حضور نظارتی اسرائیل سخن گفته و نه پایان کامل کنترل صهیونیست‌ها بر آن و در نتیجه بخش مهمی از جنگ اقتصادی رژیم علیه غزه همچنان ادامه خواهد داشت.

صهیونیست‌ها همچنین در همان مرحله اول به دنبال پر کردن خلأ اطلاعاتی خود از چند و، چون وضعیت اسرای در دست حماس هستند تا حتی در مراحل بعدی معامله اسرا و زندانیان بتوانند کمترین امتیاز را به حماس بدهند.

در این میان مسئله مهم آن است که اساساً آمریکا یک بازیگر بی‌طرف و میانجی صادق در مذاکرات نیست و نقش پلیس خوب را برای تحمیل شرایط رژیم صهیونیستی بر حماس بازی می‌کند. در واقع آمریکا که در میدان جنگ با ارسال سلاح و حمایت سیاسی مدیریت صحنه را به طور غیرمستقیم در دست دارد، تلاش می‌کند تا در عرصه مذاکرات آتش بس و نحوه پایان جنگ نیز مدیریت روند را در اختیار بگیرد.

در همین ارتباط یکی از رهبران جنبش حماس پس از مذاکرات دوحه در گفتگو با الجزیره با انتقاد از پیشنهاد جدید آمریکا، گفت که این پیشنهاد تنها به منافع اشغالگری پاسخ می‌دهد و با آنها موافق است.

حماس نیز روز یکشنبه اعلام کرد که پیشنهاد جدید آمریکا بسیار نزدیک به مواضع اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است.

این جنبش گفت که پیشنهاد جدید «به شرایط نتانیاهو پاسخ می‌دهد و با آنها سازگار است»، به‌ویژه با توجه به امتناع وی از پایان دادن به جنگ و خروج نیرو‌های اسرائیلی از غزه، از جمله از مرز با مصر، که این دو شرط مبنای هر توافقی است.

این جنبش تأکید که کاملاً به پیشنهاد قبلی در ۲ ژوئیه متعهد است.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها