یادداشت/ حجت‌الاسلام‌ مجتبی مهدوی ارفع

مسجد مرکز ستاد اسلام

مسجد، در شمار ناب‌ترین ابتکارات اسلام و تنها ساختار حکومتی است که توسط خداوند متعال پایه‌گذاری شده و در قرآن کریم نیز بار‌ها به آن اشاره شده است.
کد خبر: ۶۸۶۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸ - 24August 2024

مسجد مرکز ستاد اسلامگروه استان‌های دفاع‌پرس‌- حجت‌الاسلام‌والمسلمین «مجتبی مهدوی ارفع» رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان؛ مسجد، در شمار ناب‌ترین ابتکارات اسلام و تنها ساختار حکومتی است که توسط خداوند متعال پایه‌گذاری شده و در قرآن کریم نیز بار‌ها به آن اشاره شده است. 

از ابتدای شکل‌گیری تمدن اسلامی در عصر پیامبر اعظم (ص)، مسجد محل رهبری و راهبری، بسیج مردم در امور دینی، تعلیم و تربیت، قضا و داوری و مرکز همه کار‌های نیک بوده است و اکنون نیز باید به چنین جایگاهی بازگردد.

آنچه اکنون اهمیت دارد، نسبت وضعیت موجود با مطالباتی است که امامین انقلاب داشته‌اند و تکلیف ما در قبال تحقق این مطالبات است؛ یعنی باید بررسی کنیم و ببینیم که آیا مساجد به‌عنوان دارالحکومه اسلام نقش‌آفرینی می‌کنند؟ آیا مساجد محور همه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هستند؟ چه تعداد از مساجد به‌عنوان مرکز ستاد اسلام در سطح محله خودشان به‌دنبال برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، عملیات و نظارت بر مجموعه پیرامونی خودشان هستند و البته اینکه نقش مساجد در زمینه‌سازی تحقق تمدن نوین اسلامی چه مقدار است؟

باوجود تأکیداتی که امامین انقلاب پیرامون نقش و کارکرد‌های مسجد در عرصه‌های مختلف در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان فرموده‌اند، متأسفانه نه تنها به نقش و جایگاه مسجد توجه نشده، بلکه نقش‌هایی که باعث فعال‌شدن، زنده‌شدن و آباد‌شدن و به‌ویژه سبب جذب جوانان و نوجوانان به مساجد می‌شود، در برخی مواقع به مجموعه‌های خارج از مساجد واگذار شده است. 

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان برای اینکه بتواند به وظیفه خودش عمل کند، ابتدا راهبرد‌های محتوایی فعالیتش را از مطالبات امامین انقلاب احصا کرده است.

مثلا در عرصه مدیریت مسجد، اقداماتی را در دو قالب نهادی و برنامه‌ای به صورت مشترک اجرا می‌کند که اهم آنها عبارت است از کمک به ایجاد، تأسیس و تقویت پایگاه‌های بسیج خواهران و برادران در مساجد، ایجاد مراکز نیکوکاری، توانمندسازی و کارآفرینی در مساجد، ایجاد پایگاه‌های ازدواج آسان و فرزندآوری برای نومزدوجین در مساجد، ایجاد مهد‌کودک‌های قرآنی در مساجد، ایجاد پایگاه‌های قرآن در مساجد، ایجاد مدارس مسجد‌محور، ایجاد شعب همیاران حل اختلاف در مساجد، ایجاد کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد، ایجاد کانون‌های فرهنگی‌تبلیغی در مساجد، ایجاد مؤسسات خیریه در مساجد، اجرای طرح نذر هشتم، اجرای طرح مسئله‌شناسی محلات (طرح شهید اصلانی)، اجرای طرح مسجد آمر، اجرای طرح هم‌محله امام‌رضا (ع)، کمک به اجرای طرح محله اسلامی مسجد‌محور، اجرای طرح پیوند مدرسه، مسجد، منزل، اجرای طرح ضیافت رضوان، اجرای طرح مواسات و همدلی، اجرای طرح نعمت حضور، اجرای طرح‌های مناسبتی ملی و مذهبی از‌جمله اقدامات در این عرصه است.

همه ما چه همکارانی که در مجموعه امور مساجد مشغول خدمت‌رسانی به مساجد هستند، چه ارکان مساجد، چه دغدغه‌مندان امر مسجد اعم از خواهران و برادران و چه مسئولان عزیزی که مشغول خدمت در عرصه‌های مختلف خدمتگزاری به نظام هستند، همه مکلفیم تا نسبت به مطالباتی که امامین انقلاب در راستای نقش مسجد و تحقق گفتمان مسجد‌محوری و توجه به کارکرد‌های متنوع مسجد به‌عنوان دارالحکومه اسلام و قلب تپنده جامعه اسلامی اقدام کنیم تا مسجد به جایگاه واقعی خویش در سطح تراز انقلاب اسلامی و مسجد شایسته و مطلوب برسد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار