یادداشت/ علی‌اصغر کمالی

اربعین حسینی؛ نماد استکبارستیزی و استعمارستیزی

از زیبایی‌های اربعین حرکت عاشقان و مشتاقانی است که با پای پیاده به هدف زیارت حضرت، مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند و این حرکت در واقع نماد استکبارستیزی، استعمارستیزی، ذلت‌ناپزیری و آزادیخواهی عاشقان و رهروان امام حسین (ع) است.
کد خبر: ۶۸۶۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۳ - 25August 2024

اربعین حسینی؛ نماد استکبارستیزی و استعمارستیزیگروه استان‌های دفاع‌پرس - «علی‌اصغر کمالی» پژوهشگر تاریخ اسلام؛ واقعه نینوا، رویدادی سرشار از آموزه‌های فراوان است، نهضتی که به ما آموخت در برابر ظلم سکوت نکنیم و تا پای جان برای دفاع از ارزش‌های اسلام ناب محمدی (ص) تلاش نماییم.

اربعین، روز زنده نگه‌داشتن یاد و نهضت شهیدان کربلا است. اربعین، رمز ماندگاری نهضت پربار حسینی و اعلام پایبندی به مکتب سرخ عاشورا است. روزی که پرچم سرخ پیام شهادت کربلا به دست قافله سالار کربلا حضرت زینب کبری (س) برافراشته شد، تا نهضت سرخ حسینی جاودانه بماند.

اربعین حسینی، پرچم پراهتزاز پایبندی به مکتب سرخ عاشورا و نماد و رمز پویایی جاودانه نهضت پرشکوه و پربار حسینی (ع) است.

نهالی که در کربلا و در روز عاشورا برای شکوفایی عدالت و حریت غرس و با خون آقا اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش آبیاری شد چنان بربالید و شکوفا گشت که ثمره و آثار بالنده معنوی آن قرن‌ها مانند چراغ راهی، شیعیان و عاشقان اهل‌بیت علیهم‌السلام را هدایت نمود.

با گذشت قرن‌ها از آن تاریخ خونبار واقعه عاشورا، آتش عشق مسلمانان و آزادیخواهان جهان به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش همچنان شعله ور است و به همین مناسبت همه ساله در ایام محرم و صفر به عزاداری می‌پردازند تا نهضت حسینی را زنده نگاه دارند. در این میان بیستم صفر و ایام اربعین حسینی در بین مسلمانان و حتی علاقمندان به اهل بیت در سایر ادیان و کیش‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

همه ساله در ایام اربعین که فرصت تکرار فریاد رسای «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» امام حسین (ع) و غریو ماندگار «ما رأیتُ الاّ جَمِیلاً» بانو زینب (س) در عمق تاریخ است، میلیون‌ها نفر از عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با پای پیاده راهی کربلای معلی می‌شده و نیز می‌شوند تا عمق ارادت خود را به اهل‌بیت نشان دهند.

از زیبایی‌های اربعین حرکت عاشقان و مشتاقانی است که با پای پیاده به هدف زیارت حضرت، مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند و این حرکت در واقع نماد استکبارستیزی، استعمارستیزی، ذلت‌ناپزیری و آزادیخواهی عاشقان و رهروان امام حسین (ع) است.

اربعین حسینی؛ میعادگاه تجدید میثاق با حریت و آزادگی است که امروزه با حضور حماسی و میلیونی دلدادگان آل‌الله علیهم السلام که عاشقان آقا اباعبدالله الحسین (ع) و خاندان حضرت رسول الله (ص) هستند در راهپیمایی این روز بزرگ به سوی کربلای معلی به حماسه پرشور معنوی، مذهبی و فرهنگی بدل شده است و در روزگاری که دشمنان اسلام تلاش دارند تا با انواع خدعه‌ها و نیرنگ‌ها و ایجاد مخاطرات مختلف؛ مانع برگزاری این حرکت حماسی مذهبی بی‌بدیل شوند و از ابعاد کمی و کیفی آن بکاهند؛ شاهد گستردگی و عظمت بیش از پیش این رخداد نمادین در اربعین حسینی هستیم.

این مراسم میلیونی یکی از قدرتمندترین نماد‌های همبستگی میان جهان تشیع است و جاذبه حسین بن علی (ع)، در این سال‌ها؛ آزادگان و عاشقان حریت از دیگر آیین‌ها را نیز در بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان گردهم آورده است.

بر همگان است تا با پیروی از آموزه‌های حضرت امام حسین (ع) در مسیر عدالت و آزادگی، مقاومت، پایداری و امید به آینده، جوانان را با ابعاد عمیق و بالنده نهضت عاشورا و پاسداری از میراث معنوی آن امام همام آشنا و ترغیب کرد.

حماسه حسینی عظمتی بزرگ را در تاریخ رقم زد و این نهضت اسلامی چراغ راه آزادمردان و مبارزان راه ظلم در سرتاسر دنیا قرار گرفت و به بشریت درس مقاومت و ایثار و نپذیرفتن ظلم را داد. نمونه واقعی تاثیرپذیری از نهضت حسینی، انقلاب شکوهمند اسلامی است که در تاروپود آن حماسه حسینی و در خون آن مبارزه با ظلم و استبداد همواره در جریان بوده، هست و خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها