نقش کلیدی مسلمانان در دوقطبی «هریس-ترامپ»

مسلمانان آمریکایی با اجتماع در سه ایالت کلیدی به اقلیتی تعیین‌کننده در جامعه آمریکا تبدیل شده‌اند، به گونه‌ای که هیچ نامزدی نمی‌تواند مطالبات آن‌ها را نادیده بگیرد.
کد خبر: ۶۸۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۲ - 27August 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، رقابت نامزد‌های دمکرات و جمهوری‌خواه برای جذب رای اقلیت مسلمان تشدید شده است. اگرچه مسلمانان فقط ۱ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما به دلیل سکونت در ایالت‌های جورجیا، پنسیلوانیا و میشیگان نقشی تعیین‌کننده در انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا ایفا می‌کنند. رقابت جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها در این سه ایالت کلیدی بسیار نزدیک و میلی‌متری است.

نقش کلیدی اقلیت مسلمان در دوقطبی «هریس-ترامپ»

در جریان این انتخابات، جامعه مسلمانان آمریکا بیش از هر زمان دیگری بر سر یک موضوع سیاسی متحد شده است: «جنگ در غزه». بر این اساس هر نامزدی که بخواهد نظر رای دهندگان مسلمان را جلب کند، باید به خواسته‌های آنها برای پایان دادن به نسل‌کشی در فلسطین رسیدگی کند.

اخیرا مؤسسه سیاست اجتماعی و تفاهم (ISPU) با انجام یک نظرسنجی گسترده رفتار رای دهندگان مسلمان در سه ایالت جورجیا، پنسیلوانیا و میشیگان را مورد مطالعه قرار داده است. در حالی که مسلمانان در انتخابات سال ۲۰۲۰ از حامیان جدی جو بایدن محسوب می‌شدند، اکنون به دلیل نارضایتی از عملکرد او در قبال جنگ در غزه به مخالفان تند و تیز حزب دمکرات تبدیل شده‌اند. 

یادآور می‌شود که در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۵ درصد از رای دهندگان مسلمان در این سه ایالت به جو بایدن رای دادند. این حمایت در پیروزی او نقشی حیاتی ایفا کرد، زیرا او در هر سه ایالت کلیدی با اختلافی اندک به پیروزی رسید. جو بایدن در سال ۲۰۲۰ فقط با اختلاف ۱۲ هزار رای در جورجیا به پیروزی رسید. در این ایالت ۶۱ هزار مسلمان در انتخابات شرکت کردند. بایدن در ایالت پنسیلوانیا نیز با اختلاف ۸۱ هزار رای پیروزی شد. در این ایالت ۱۲۵ هزار مسلمان در انتخابات شرکت کردند. 

پیش از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، تنها ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند که به او رای می‌دهند. این مسئله نشان‌دهنده کاهش شدید حمایت از بایدن در میان مسلمانان بود. جنگ غزه رای دهندگان مسلمان را کاملا متحد کرده، به طوری که آنها هیچ مساله دیگری را مدنظر قرار نمی‌دهند. بر اساس نظرسنجی مورد اشاره، ۶۱ درصد مسلمانان در سه ایالت کلیدی، توقف جنگ در غزه را اولویت نخست خود عنوان کرده‌اند. اغلب مسلمانان آمریکا دولت این کشور را به دلیل ارائه کمک‌های بی قید و شرط تسلیحاتی و حمایت دیپلماتیک از اسرائیل، شریک جرم این رژیم در جنایت نسل‌کشی علیه فلسطینیان می‌دانند.

اهمیت جنگ غزه برای رای دهندگان مسلمان، ماه‌ها قبل از انجام این نظرسنجی به وضوح مشخص شده بود. جامعه مسلمان نقش تعیین‌کننده‌ای در رهبری جنبش ملی «عدم تعهد» ایفا کرد. این جنبش از رای‌دهندگان دموکرات می‌خواست که در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری در ایالت‌های خود رای «غیر متعهد» به صندوق بیاندازند. این ابتکار توانست بیش از ۷۰۰ هزار نفر از طرفداران حزب دمکرات را با خود همراه کند. همچنین حمایت مسلمانان از ترامپ از ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۲۲ درصد در سال ۲۰۲۴ در جورجیا، میشیگان و پنسیلوانیا افزایش یافته است.

در همین حال کامالا هریس ظرف هفته‌های اخیر نشان داده که با هدف جلب توجه مسلمانان آمریکا، در حال فاصله گرفتن از موضع سرسختانه بایدن در حمایت از اسرائیل است. او در ماه ژوئیه در سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره شرکت نکرد و در عوض به حمایت از ایده آتش‌بس پرداخت. هریس در ماه اوت، تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا را به عنوان معاون خود انتخاب کرد که به موضع همدلانه در قبال آرمان فلسطین مشهور است. 

اما در حالی که مسلمانان دچار یک خوشبینی محتاطانه نسبت به کاملا هریس بودند، امتناع ستاد هریس از اجازه دادن به یک شهروند آمریکایی-فلسطینی برای سخنرانی در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در هفته گذشته، امید‌ها را تضعیف کرد. همزمان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ تلاش برای جلب نظر به رای دهندگان عرب را تشدید کرده است؛ رویکردی که با عنایت به مواضع ضد اسلامی ترامپ در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ غافلگیرکننده به نظر می‌رسد. تیفانی، کوچک‌ترین دختر ترامپ اخیرا با پسر یک تاجر آمریکایی-لبنانی ازدواج کرده و ستاد انتخاباتی جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند با همین مساله اعراب میشیگان را برای حمایت از ترامپ متقاعد کنند.

انتهای پیام/ 944

نظر شما
پربیننده ها