وظایف دولت از دیدگاه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی

امام خمینی فرمودند: شما که مى‏‌خواهید براى همه خدمت بکنید، یک دولت محدود نمى‌‏تواند کار بکند، باید چهل میلیون جمعیت را در صحنه نگه دارد؛ و نگهدارى به این است که شما بازار را مى‏‌خواهید نگه دارید، بازار را شریک کنید در کارها، کارهایى که از بازار مى‏‌آید، جلویش را نگیرید، یعنى، مشروع هم نیست. آزادى مردم نباید سلب بشود، دولت باید نظارت بکند.
کد خبر: ۶۸۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴ - 26August 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امام خمینی ۱۳۶۳/۶/۴ در دیدار رئیس‏‌جمهور و اعضای هیئت دولت با ایشان، ضمن تأکید بر نقش مردم به‌ویژه مستضعفین در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی و لزوم حمایت از این قشر، به دولت توصیه کردند با ایفای نقش حمایتی و نظارتی خود تا حد امکان امور اقتصادی و صنعتی را به مردم واگذار کند.

وظایف دولت از دیدگاه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی

** لزوم اطلاع‌رسانی اقدامات دولت به مردم

در این دیدار که به مناسبت هفته دولت و با حضور آیت‏الله خامنه‏اى رئیس‌جمهور و دیگر اعضاى هیئت دولت‏ برگزار شد، امام خمینی ابتدا ضمن تبریک هفته دولت و نیز رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به کابینه، بر لزوم گزارش فعالیت‌ها و اقدامات دولت به مردم تأکید کرده و گفتند:

دولت ما دولتى است که از بس حسن نیت دارد، مسائل خودش را ذکر نمى‏‌کند. از اول من مکرر این را گفته‏‌ام که شما کارهایى که مى‌‏کنید به مردم بگویید. یک کارى شما در سیستان مى‏‌کنید، در آن ور کشور مطلع نمى‌‏شوند. اگر آنجا یک کارى بکنید، آن‌طرف کشور مطلع نمى‌‏شوند. شما باید دائماً مسائلى را که، خدمت‏هایى را که کردید و من مى‏‌دانم خدمت‌های بسیار زیاد و ارزنده‌‏اى بوده است؛ اینها را ذکر کنید براى مردم.

مقدس‌مآبی نکنید که مبادا خدای‌نخواسته چه بشود. الآن دنیا بر ضد شما، بر ضد حکومت شما، بر ضد اسلام حقیقتاً مجهز شده‌‏اند و مى‏خواهند که یک‌چیزی پیدا کنند و عَلَم کنند و هرچى دلشان مى‌‏خواهد بگویند. یکى از امورى که ممکن است گفته بشود این است که دولت براى مردم کارى نکرده. چنانچه دیدید که بعضى افراد گفتند این را که دولت کارى براى مردم نکرده. خوب! این براى این است که البته بعضی‌شان سوءنیت دارند. لکن مردم باید بفهمند که دولت چه کرده است براى مردم.

 این قاعده‌‏اش بود از اولى که دولت تأسیس مى‏‌شود هر کارى که انجام مى‌دهند براى مردم ذکر کنند که مردم بفهمند که چه کرده است دولت و چه‌کار‌های بزرگى کرده است دولت و حالا که مجال پیدا شده و هفته دولت است باید بیشتر این مطلب تعقیب بشود و آقایان، از دو سه نفرشان، در یک روز مسائلى را که دارند، در وزارتخانه‏شان که هستند و کارهایى را که براى مردم انجام دادند، کارهایى را که جمهورى اسلامى براى مردم در این چند سال بااین‌همه گرفتاری‌ها که دارند انجام داده‏اند، این باید گفته بشود که مردم بفهمند که در این چند سال با همه گرفتاری‌ها چه شده، برایشان چه کرده است دولت. این یک مطلبى بود که باید عرض کنم که ما قصور کردیم در آن و باید جبران بکنیم.

** واگذاری فعالیت اقتصادی به مردم و ایفای نقش نظارتی و حمایتی

امام خمینی در ادامه با اشاره به حضور و نقش مردم محروم و مستضعف در پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم حکومت برآمده از انقلاب، دولت را دولت محرومین خواندند و از اعضای هیئت دولت خواستند برای بهبود امور زندگی مردم تلاش کنند.

ایشان همچنین با تأکید بر نقش مردم در موفقیت دولت به هیئت دولت توصیه کردند تا حد امکان امور به مردم واگذار شود و دولت نقش نظارتی و حمایتی را ایفا کند. امام خمینی دراین‌باره افزودند: شما که مى‌‏خواهید براى همه خدمت بکنید، براى چهل میلیون جمعیت، یک دولت محدود نمى‏‌تواند کار بکند، باید چهل میلیون جمعیت را در صحنه نگه دارد؛ و نگهدارى به این است که شما بازار را مى‏‌خواهید نگه‌دارید، بازار را شریک کنید در کارها، بازار را کنار نگذارید. یعنى، کارهایى که از بازار نمى‏آید و معلوم است که نمى‌‏تواند بازار انجام بدهد، آن کار‌ها را دولت انجام بدهد. کارهایى که از بازار مى‌‏آید، جلویش را نگیرید، یعنى، مشروع هم نیست. آزادى مردم نباید سلب بشود، دولت باید نظارت بکند.

مثلاً، در کالاهایى که مى‏‌خواهند از خارج بیاورند مردم را آزاد بگذارند، آن‌قدری را که مى‏‌توانند؛ هم خود دولت بیاورد، هم مردم. لکن دولت نظارت کند در اینکه یک کالاهایى که برخلاف مصلحت جمهورى اسلامى است، برخلاف شرع است، آنها را نیاورند. این نظارت است. همچو نیست که آزادشان کنید که فردا بازار‌ها پر بشود از آن لوکس‌ها و از آن بساطى که در سابق بود.

اما راجع به تجارت، راجع به صنعت، راجع به اینها اگر مردم را شریک خودتان نکنید، موفق نخواهید شد. یعنى نمى‌‏شود یک جمعیت کثیرى را بدون شرکت خود جمعیت، بدون شرکت، مثل این است که ما بخواهیم کشاورزى را ما، خود دولت بکند، خوب! دولت که نمى‏‌تواند کشاورزى بکند. کشاورزى را دولت باید تأیید بکند تا کشاورز‌ها کشاورزى کنند. تجارت هم همین‌جور است. صنعت هم همین‌جور است. صنایعى که مردم ازشان نمى‏‌آید، البته باید دولت بکند. کارهایى را که مردم نمى‌‏توانند انجام بدهند، دولت باید انجام بدهد. کارهایى که هم دولت مى‏‌تواند انجام بدهد و هم مردم مى‏‌توانند انجام بدهند، مردم را آزاد بگذارید که آنها بکنند، خودتان هم بکنید، جلوى مردم را نگیرید. فقط یک نظارتى بکنید که مبادا انحراف پیدا بشود، مبادا یک‌وقتی کالاهایى بیاورند که مخالف با اسلام است، مخالف با صلاح جمهورى اسلامى است.

این یک مسئله‌‏اى است که بسیار مهم است در نظر من. من کراراً هم گفتم، آقایان هم وعده دادند، ولى نمى‌‏دانم چقدر عمل شده!

** تلاش برای رضایت‌مندی مردم در امور اداری

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به رأی اعتماد بالای مجلس به اعضای کابینه، به آنان توصیه کرد عوامل نارضایتی مردم از امور اداری و دولتی را برطرف کرده و تلاش کنند تا رضایت‌مندی مردم از دولت افزایش یابد.

ایشان در مورد راه‌‏های ایجاد رضایت‌مندی مردم تأکید کردند: یکى از راه‌هایش این است که وزارتخانه‏‌ها و ادارات یک‌جوری باشد که نارضایى ایجاد نکند.

به نظر مى‏‌آید که اگر چنانچه در هر وزارتخانه‌‏اى از طرف آقاى رئیس‌‏جمهور یا فرض کنید که آقاى نخست‌وزیر، یک‌چند، دو سه نفرى باشند براى این معنا که اگر چنانچه در آن اداره، در آن وزارتخانه از خود اهالى وزارتخانه شکایت داشتند، به اینها بگویند. این اصل- نفس این کار- مؤثر است در اینکه در وزارتخانه‏‌ها اگر بنا باشد یک کارى انجام بشود، برخلاف نشود.... بهتر این است که یک همچو عملى انجام بگیرد که مردم هم توجه به این داشته باشند که یک مرجعى دارند که اگر در اداره یک کسى- یک ضدانقلابى- بود، خواست یک فضولى‏اى بکند، یک مرجعى دارند که به آن مرجع بروند مراجعه کنند و هم خود این عمل فی‌نفسه مؤثر در این است که جلوگیرى کند از بعضى از امور و بالاخره ما مردم را لازم داریم، یعنى، جمهورى اسلامى تا آخر مردم را مى‏‌خواهد.

 این مردم‌‏اند که این جمهورى را به اینجا رساندند و این مردم‏‌اند که باید این جمهورى را راه ببرند تا آخر و این شما آقایان هستید که مردم را مى‏‌توانید، وزارتخانه‌‏هایتان مى‏تواند، اداراتتان مى‌‏تواند راضى نگه دارد و مى‌‏تواند خدای‌نخواسته اشخاصى در آن باشند که ناراضى باشند و این را با قاطعیت عمل کنید.

التزام شما ندارید که هرکس از سابق در این اداره بوده، حالا اگر چنانچه ضدانقلاب هم باشد، باید باشد. این را بیرونش کنید برود سراغ کارش، اگر یک کسى است‏ مى‌‏خواهد ضدانقلاب باشد، اما اگر کسانى هستند که از روى نادانى- از چى- خوب ارشادشان کنید، توجیه‌شان کنید که کار‌ها را انجام بدهند و مردم را ناراضى نکنند.

منبع:

یعقوب نعمتی وروجنی، حجت‌الله کریمی، روزشمار جنگ ایران و عراق: رکود در جبهه؛ تحرک در دیپلماسی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۸، صص ۶۲۱، ۶۲۲، ۶۲۳

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها