سیدافقهی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

عملیات انتقام ترور فواد شکر تمام نشده است

کارشناس مسائل غرب‌ آسیا گفت: دبیرکل حزب الله لبنان بعد از انجام عملیات اربعین، ادعای صهیونیست‌ها را با استدلال و آمار رد و اعلام کرد که این مرحله اول عملیات است و اگر تشخیص دادیم که قانع کننده نیست، این حق را برای خودمان محفوظ می‌داریم.
کد خبر: ۶۸۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۱ - 27August 2024

«سید هادی سیدافقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس با اشاره به حمله گسترده حزب‌الله لبنان به رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: سید حسن نصرالله وعده داده بود که علاوه بر درگیری‌های روزمره با رژیم صهیونیستی، یک انتقام و ضربه خاص که در شأن شهید «فواد شکر» باشد، انجام می‌دهد، لذا شاهد انجام عملیاتی ویژه و بسیار خاصی از سوی حزب الله بودیم.

«مرگلیوت» مهمترین هدفی بود که مورد حمله حزب‌الله لبنان قرار گرفت

سیدافقهی افزود: رژیم صهیونیستی بعد از انجام این عملیات اعلام کرد ما با اطلاع از اینکه حزب‌الله لبنان قصد انجام عملیاتی را دارد، عملیاتی پیشگیرانه‌ای را انجام دادیم و این عملیات مرکب از ۱۰۰ جنگنده بود که با بمباران ۱۰۰۰ هدف انجام شد. البته این ادعا‌ها و این غوغاسالاری هم دلایل خاص خودش را دارد که بیشتر برای مصرف داخلی خودشان است تا صهیونیست‌های جنگ‌زده خود را تشویق کنند به مناطق جنگ‌زده شمال بازگردند.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: رژیم صهیونیستی با انجام این عملیات خواست تا نشان بدهد که هم توانسته مانع از انجام و اجرای عملیات توسط حزب‌الله لبنان شود و هم خواست تا به صهیونیست‌ها نشان بدهد که برای منطقه «لیتانی» برنامه دارند و به فکر عقب‌راندن نیرو‌های حزب‌الله به شمال رودخانه «لیتانی» هستند.

وی با اشاره به سخنرانی عصر روز حمله حزب‌الله لبنان به رژیم صهیونیستی، خاطرنشان کرد: اما سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنان یکشنبه عصر خود اعلام کرد که این اخبار و اطلاعاتی که رژیم صهیونیستی اعلام کرده یک فریب روانی و تبلیغاتی است و ارتش این رژیم هرگز چنین عملیاتی را انجام نداده است.

سیدافقهی با بیان اینکه تمامی اعدادی هم که اعلام شده دروغ و کاملا مبالغه‌آمیز است، اضافه کرد: نکته جالب اینجاست که بعد از هشت ساعت از انجام این عملیات، سید حسن نصرالله در تلویزیون ظاهر شد و جزئیات این عملیات را با استدلال، اعداد و ارقام و همچنین فیلم‌هایی که در شبکه المنار پخش شده بود، اعلام کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: البته آمریکایی‌ها به صهیونیست‌ها اعلام کرده بودند که تحرکاتی را توسط نیرو‌های حزب‌الله لبنان در منطقه مشاهده کرده بودند که برای آنها کاملا مشخص نبود این تحرکات، مانور یا جابجایی است و یا قصد انجام عملیات را دارند. لذا صهیونیست‌ها آمدند و با اطلاعات قبلی خودشان تعدادی هدف را در داخل خاک لبنان بمباران کردند.

وی یادآور شد: این درحالی است که اهدافی که توسط رژیم صهیونیستی بمباران شد جزو اهداف قدیمی بودند که مدت‌ها قبل موشک‌های سنگین وزن و کیفی همانند موشک‌‎های کروز، بالستیک و نقطه زن به پیشنهاد «فواد شکر» به سید حسن نصرالله از آنجا به نقاط دیگر جابجا شده بود. این در حالی بود که رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد که محل استقرار موشک‌ها در همان مکان قبلی است.

سیدافقهی افزود: نکته دیگر اینکه دلیل شکست این عملیات بازدارنده این بود که حزب‌الله علی‌رغم این ضربات پیشگیرانه، عملیات خودش علیه رژیم صهیونیستی را با موفقیت انجام داد و ۱۱ هدف را با ۳۲۰ موشک کاتیوشا در نوار فلسطین اشغالی مورد هدف قرار داد. ضمن اینکه پهپاد‌های انتحاری حزب‌الله هم با دقت هرچه تمام اهداف خودشان را مورد اصابت قرار دادند.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در این میان مهمترین هدفی که مورد حمله حزب‌الله لبنان قرار گرفت «مرگلیوت» یا مرکز وابسته به استخبارات رژیم صهیونیستی بود که یکی از شعبه‌های آن مرکز ۸۲۰۰ است که دقیقا از همین مکان عملیات «ضاحیه» که موجب شهادت «فواد شکر» شد، طراحی و اجرا شده بود.

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی قصد داشت تا با این تبلیغات و غوغاسالاری تبلیغاتی به لحاظ روانی قدرت بازدارندگی را از طرف مقابل پس بگیرد، در حالی که این چنین نشد و ضربه اصلی را در این میان حزب‌الله به آنها وارد کرد.

سیدافقهی اضافه کرد: اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این عملیات همان خون‌بهاء شهید «فواد شکر» است؟ سید حسن نصرالله پاسخ این سوال را در ابهام قرار داد تا همچنان به لحاظ عملیات روانی، جامعه اشغالگر صهیونیستی در هراس و وحشت برای احتمال وقوع جنگ مجدد قرار داشته باشند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: سید حسن نصرالله در سخنان خود به این مهم اشاره کرد که این مرحله اول عملیات است و اگر تشخیص دادیم که قانع کننده نیست، این حق را برای خودمان محفوظ می‌داریم که مجددا در بحث خون‌خواهی شهید «فواد شکر» اقدامات دیگری را انجام بدهیم.

وی در پایان گفت: دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود گفت ما در این عملیات قصد بازدارندگی داشتیم و قصد توسعه جنگ و حمله به مراکز اقتصادی و مسکونی را نداشتیم. به هرجهت ظاهرا آمریکایی‌ها هم به صهیونیست‌ها فشار آوردند حالا که حزب‌الله گفته ما قصد توسعه جنگ را نداریم، شما هم پاسخ ضربه حزب‌الله را ندهید.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار