جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:

پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی غیرقابل پیش‌بینی است

سردار سرتیپ «قریشی» گفت: جهان در حال گذراندن پیچیده‌ترین شرایط نظامی است و در آستانه تهدیدات و خطرات وسیع و غافلگیرکننده قرار دارد. تغییر در نظم جهانی در حال وقوع است و تلاش‌ها برای بلوک‌بندی‌ها و رقابت‌ها در عرصه‌های نظامی - امنیتی به بالاترین سطح خود رسیده است.
کد خبر: ۶۸۷۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱ - 27August 2024

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، آئین گرامیداشت روز صنعت دفاعی صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور سردار سرتیپ «سید حجت‌الله قریشی» جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وابستگان نظامی خارجی مقیم ایران برگزار شد.

سردار سید حجت‌الله قریشی

سردار قریشی در این مراسم با بیان اینکه روز ۳۱ مرداد برابر با ۲۵ آگوست، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، روز ملی صنعت دفاعی نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: در کنار دستاورد‌های فراوان و درخشان برآمده از انقلاب اسلامی برای کشور ما نظیر استقلال، آزادی، عزت و خودباوری، امروزه پیشرفت و خود اتکایی در صنعت دفاعی با وجود اعمال سنگین‌ترین محدودیت‌ها و تحریم‌های غیرقانونی و غیرعادلانه به یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نیرو‌های مسلح ایران هم به لحاظ راهبردی و هم به لحاظ تجهیزات کاملاً به غرب وابسته بودند و تجربه تأثیر منفی این وابستگی در جریان جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علیه جمهوری اسلامی ایران و تنهایی استراتژیک کشورمان در زمان جنگ در اوج رقابت‌های جنگ سرد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران را به این جمع‌بندی راهبردی رساند که برای رسیدن به استقلال و حراست از منافع و امنیت ملی راهی جز پیمودن مسیر سخت و ناهموار ولی شیرین استقلال در صنعت دفاعی وجود ندارد و بدین ترتیب بعد از گذشت چهار دهه این مسیر با تلاش، اراده و اعتماد به ظرفیت‌ها و استعداد‌های ملی جوانان ایرانی اینک منجر به کسب اعتبار قدرت و بازدارندگی دفاعی در جمهوری اسلامی ایران شده است.

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امروز صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قدرت داخلی و نوآوری (خلاقیت) از طریق طراحی و ساخت تجهیزات نظامی و پاسخگویی به‌موقع نیازمندی‌های حال و آینده نیرو‌های مسلح و تحول در شیوه‌های تولید تسلیحات به یک صنعت کاملاً بومی تبدیل شده است.

سردار قریشی افزود: در واقع دستیابی به چنین توانی جمهوری اسلامی ایران را به بازیگری فعال و تعیین‌کننده در منطقه تبدیل کرده است. پیشرفت‌های وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های موشکی، هوایی، پدافند هوایی، دریایی، فضایی جنگ الکترونیک، سایبری و شناختی و سایر حوزه‌ها امروز نه‌تنها منجر به خودکفایی در تأمین تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز نیرو‌های مسلح کشور شده، بلکه جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشور‌های صادرکننده محصولات و فناوری دفاعی مبدل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نقش وزارت دفاع به دلیل ماهیت چند وجهی آن صرفاً محدود به صنعت دفاعی نبوده و مشارکت در عرصه سازندگی و کمک به توسعه اقتصاد ملی را از طریق سر ریز فناوری‌های صنایع دفاعی در دستور کار قرار داده است.

جانشین وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: جهان در حال گذراندن پیچیده‌ترین شرایط نظامی است و در آستانه تهدیدات و خطرات وسیع و غافلگیرکننده قرار دارد، منازعات و جنگ‌های منطقه‌ای رو به افزایش است، تغییر در نظم جهانی در حال وقوع است و تلاش‌ها برای بلوک‌بندی‌ها و رقابت‌ها در عرصه‌های نظامی - امنیتی به بالاترین سطح خود رسیده است.

سردار قریشی گفت: از جمله نشانه‌های تغییر در نظام امنیتی جهان می‌توان به افول قدرت ایالات متحده آمریکا، انتقال پارادایم قدرت سیاسی اقتصادی از هژمونیک غربی به قدرت‌های مستقل سیاسی و اقتصادی نوظهور و جدید و همچنین افزایش افراط‌گرایی و تجزیه‌طلبی و رقابت‌های ژئواستراتژیک قدرت‌های جهانی، توسعه جنگ‌های نیابتی و تروریسم به عنوان ابزار سیاست خارجی برخی کشور‌ها می‌توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: ایالات متحده بعد از جنگ جهانی دوم و به‌ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تلاش کرده است به عنوان قدرت برتر جهان نظم مورد نظرش را به سایر کشور‌ها دیکته کند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف از ابزار‌های مختلفی استفاده کرده‌اند که از مهم‌ترین آن می‌توان به ایجاد آشوب‌ها و بحران‌های تصنعی در بسیاری از کشور‌های غیرهمسو اشاره کرد.

جانشین وزیر دفاع تاکید کرد: آمریکا و قدرت‌های استکباری با بحران‌سازی تصنعی و با شکل دادن به جنگ‌های نیابتی می‌کوشند با هزینه دیگران به اهداف خود دست یابند؛ همان‌گونه که امروز در سوریه، عراق، افغانستان، شرق اروپا و آسیا شاهد آن هستیم.

سردار قریشی افزود: به طور قطع نتیجه مداخلات و تجاوزات آمریکا منجر به گسترش ایدئولوژی مقاومت و توسعه میدان‌های آن و ایجاد اتحاد متقابل بین قاره‌ای و شکل‌گیری قطب‌های جدید قدرت و بلوک‌بندی‌های ضد هژمونیک در جهان جهت استقلال بیشتر فارغ از دین، نژاد و جغرافیا می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت همکاری میان کشور‌های دوست، یادآور شد: آنچه که در این میان مهم و ضروری است، تلاش و مساعی مشترک کشور‌های مستقل برای ایجاد هم‌صدایی و همگرایی در مقابل نظام ناعادلانه کنونی و شتاب بخشیدن حرکت به سمت چندصدایی، تکثر و استقرار نظام عادلانه مبتنی بر چندجانبه‌گرایی است و همان‌طور که تاریخ به ما آموخته بر این باوریم که رفتار مبتنی بر زور، هژمونی و سلطه تداوم نخواهد یافت.

جانشین وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد و گفت: متأسفانه یکی از غمناک‌ترین تحولاتی که از حدود یک سال گذشته جامعه جهانی با آن روبه‌رو بوده است، ارتکاب جنایات جنگی نسل‌کشی و نادیده گرفتن اولیه‌ترین حقوق جنگ در یکی از پرتراکم‌ترین مناطق جمعیتی جهان در غزه است.

سردار قریشی عملیات طوفان‌الاقصی را حق مسلّم فلسطینیان دانست و گفت: عملیات طوفان‌الاقصی در واقع واکنش طبیعی مردم فلسطین به تحمل بیش از هفت دهه ظلم، تحقیر و تبعیض از سوی رژیم صهیونیستی بود و بزرگترین دستاورد این عملیات علاوه بر بی حیثیتی رژیم صهیونیستی در افکار عمومی جهان، این نشانه بود که فاصله این رژیم تا شکست تا چه اندازه کوتاه است شکستی که بنا به فرموده مقام معظم رهبری، ترمیم‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه جنایات گسترده رژیم صهیونیست‌ها با حمایت و شراکت آمریکا به اشکال متعدد از قبیل ارسال سلاح انتقال اطلاعات و سوءاستفاده از قوانین بین‌المللی نظیر حق وتو نیز همراه شد و رژیم صهیونیستی با اطمینان از سکوت سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و حمایت‌های همه‌جانبه ایالات متحده به منظور کشاندن منطقه در یک جنگ فراگیر تجاوزات خود را به دیگر کشور‌های منطقه به‌ویژه لبنان و سوریه افزایش داد و در یکی از اقدامات خلاف مقررات بین‌المللی ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در دمشق مورد تعرض قرار گرفت که پاسخ لازم با وجود آماده‌باش کامل رژیم صهیونیستی و حامیان غربی و منطقه‌ای آن در قالب عملیات «وعده صادق» توسط جمهوری اسلامی ایران داده شد؛ موضوع اصلی در این واکنش آنچنان که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، ظهور قدرت و اراده ملت ایران و نیرو‌های مسلح در عرصه بین‌المللی و اثبات آن بوده است.

جانشین وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود به ترور «اسماعیل هنیه» در تهران اشاره کرد و گفت: رژیم کودک‌کش و جنایتکار صهیونیستی با ارتکاب جرمی نابخشودنی مهمان عزیز جمهوری اسلامی ایران شهید اسماعیل هنیه رئیس محترم دفتر سیاسی جنبش حماس را ترور کرد و به شهادت رساند که این امر علاوه بر تعرض به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد که مقامات رژیم صهیونیستی حاضر به برقراری آتش‌بس نبوده و با تأخیر در مذاکرات به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه هستند.

سردار قریشی تاکید کرد: اگرچه ما جنگ را پدیده‌ای نامطلوب می‌دانیم، اما بدون شک پاسخ جمهوری اسلامی ایران به هرگونه تعرض و تهدید دشمن، مبتنی بر دو اصل حق «مشروع» و «اصل بازدارندگی» صورت گرفته و خواهد گرفت و این جمهوری اسلامی ایران است که در مورد زمان و کیفیت پاسخ به تهدید تصمیم‌گیری خواهد کرد.

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: فعلاً رژیم صهیونیستی باید در اضطراب روانی و هراس ناشی از زمان انتقام بماند؛ اما آنچه که مسلم است، اینکه ضربه و برخورد مناسب غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

وی ماهیت سیاست دفاعی ایران را ثبات‌گرایی دانست و گفت: ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای خواهان ثبات و امنیت برای همه کشور‌های منطقه و دنیاست. در همین راستا وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب دیپلماسی دفاعی فعال، آمادگی خود را برای برقراری و توسعه مناسبات دفاعی نظامی و فنی با همه کشور‌های مستقل و همسو و به‌ویژه تشکیل همگرایی منطقه‌ای با همسایگان مبتنی بر اصل امنیت جمعی احترام متقابل و تحکیم صلح و ثبات اعلام می‌کند.

سردار قریشی خاطرنشان کرد: صنعت دفاعی در دنیای کنونی صرفاً یک ابزار برای کسب درآمد به شمار نمی‌رود. امروز صنعت دفاعی و به‌ویژه همکاری‌های مشترک در حوزه طراحی ساخت و تولید محصولات نظامی به یک نقطه پیوند میان کشور‌ها و به عنوان یک سطح عالی از همکاری‌های نظامی محسوب می‌شود. در این راستا معاونت امور بین‌الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی به عنوان نهاد متولی دیپلماسی دفاعی در وزارت دفاع آمادگی کامل جهت تعامل و همکاری با کشور‌هایی دارد که شما نمایندگی آن را بر عهده دارید.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها