در نشست راهبردی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تأکید شد؛

لزوم تمرکز بر رویکرد تبیین و ترویج دفاع مقدس

اعضای نشست راهبردی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بر لزوم تمرکز بر رویکرد تبیین و ترویج مسائل و حوادث دفاع مقدس تأکید کردند.
کد خبر: ۶۸۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵ - 28August 2024

به گزارش گروه دفاعی و امنیتی دفاع‌پرس، نشست مطالعات راهبردی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور فرماندهان و پیشکسوتان ارشد دفاع مقدس برگزار و پیرامون برنامه‌ها و نحوه فعالیت‌های مرکز در دوره جدید بحث و تبادل‌نظر شد.

لزوم تمرکز بر رویکرد تبیین و ترویج دفاع مقدس

در این نشست سردار احمد غلامپور با اشاره به لزوم ارائه تحلیل‌های عمیق، تاریخی و واقع‌گرایانه نسبت به موضوعات و وقایع جنگ تحمیلی ۸ ساله، تأکید کرد: در این راستا اهتمام به تولیدات فاخر و مؤثر رسانه‌ای در قالب کتاب، نشریه و محصولات سمعی و بصری امری ضروری است.

در ادامه سردار محمود احمدپور با تأکید بر اهمیت توجه به نقش واحد‌های کارکردی مانند مهندسی‌رزمی، آموزش، اطلاعات عملیات و دفتر سیاسی در تعریف و اجرای پژوهش‌های مورد نظر مرکز اسناد دفاع مقدس تصریح کرد: تولید محتوا و ارائه محصولات و تولیدات مرکز با استفاده از فناوری‌های نوین مانند انیمیشن، فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی و همچنین پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی متناسب با نوع و سن مخاطبان به‌ویژه مخاطب نوجوان و جوان کشور از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سردار دکتر حسین علایی نیز برگزاری جلسات مشترک و تمرکز فرماندهان و فعالان سپاه، ارتش و جهاد سازندگی را مهم ارزیابی کرد و گفت: ارتباط دو سویه بین مراکز تحقیقاتی نیرو‌های مسلح با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و همچنین شکل گیری ارتباطات و مناسبات هدفمند با مراکز و بخش‌های غیرنظامی فعال و نقش‌آفرین در دفاع مقدس از جمله موضوعات مهمی است که بایستی هوشمندانه و مسئولانه به آن اهتمام ورزید.

وی همچنین بر لزوم افزایش تولید کتاب و توزیع فراورده‌ها و آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مراکز نظامی و غیرنظامی سراسر کشور برای آشنایی نسل امروز با معارف و تاریخ تأکید کرد.

سردار محمد جعفری هم با تأکید بر اهمیت بازخوانی حقایق ناگفته جنگ تحمیلی گفت: ازجمله موضوعات مورد توجه و نیاز امروز اندیشیدن به بازگویی و انتشار حقایق و واقعیت‌های دفاع مقدس ملت ایران از زمان شروع تا پایان جنگ تحمیلی است که بایستی مانند سایر جنگ‌های تاریخی گذشته ایران، قوت‌ها و پیروزی‌ها و ضعف‌ها و عدم‌الفتح‌ها در این واقعه بزرگ را تبیین و ارائه کرد.

در ادامه سردار علی فضلی استفاده از ظرفیت رسانه و هنر در تصویرسازی مطلوب و واقعی از تاریخ دفاع مقدس را امری مهم توصیف کرد و افزود: تقویت ارتباط و هم‌افزایی بین مراکز پژوهشی سپاه و ارتش در حوزه دفاع مقدس و تعریف موضوعات و کار‌های مشترک از موارد حائز اهمیتی است که برای روایت‌های دقیق و واحد از جنگ تحمیلی ۸ ساله می‌تواند دستور کار قرار گیرد.

سردار اصغر کاظمی در این نشست کارکرد مهم مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را تولید محتوا و روایت تاریخ جنگ تحمیلی، تبیین و ترویج فرهنگ و ارزش‌ها و انتقال تجارب و دستاورد‌های آن دانست.

سردار جعفر اسدی هم وحدت و اخوت همیشگی ارتش و سپاه را موجب افتخار ایران اسلامی توصیف و بر استفاده از اصحاب رسانه به‌ویژه صداوسیما در ترسیم نقش این عنصر حیاتی در جنگ تحمیلی تأکید کرد.

در ادامه مجید مختاری از روایان دفاع مقدس گفت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس یک مرکز علمی پژوهشی است و می‌تواند خلأ‌های اسنادی و روایت‌های دقیق مقاطع جنگ تحمیلی را هنرمندانه با بهره‌گیری از رسانه‌ها و فضای مجازی مورد توجه قرار دهد.

محمدعلی صمدی پژوهشگر حوزه دفاع مقدس نیز در این جلسه بر لزوم پاسخ‌های دقیق و مؤثر به پرسش‌های مورد نظر در سطح جامعه پیرامون جنگ تحمیلی ۸ ساله تأکید کرد.

سردار مرادپیری انتقال تجارب دوران جنگ تحمیلی به دانشجویان نسل جدید سپاه را امری صواب توصیف کرد و افزود: تولید محتوای آموزشی و علمی مناسب با نیاز‌های امروز و آینده به‌ویژه در حوزه الگو‌های فرماندهی، طرح‌ریزی، خط‌شکنی در دفاع مقدس از موضوعات مهمی است که در این راستا می‌تواند بیش از گذشته مورد توجه و اقدام قرار گیرد.

همچنین سردار ابوالقاسم شکری بر اهمیت سند راهبردی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و نقش آن در پاسخ به دغدغه‌ها و مسائل مرتبط به جنگ تحمیلی تأکید و بازتعریف رسالت و مأموریت مرکز و راهبرد‌ها و اقدامات اساسی آن و نیز بازشناسی نوع محصولات و تولیدات مرکز متناسب نیاز مخاطبان را مورد توجه قرار داد.

سردار علی‌محمد نائینی مسئول پیشین مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در این نشست با اشاره به تبیین و شفاف‌سازی رسالت مرکز، وظیفه اصلی مرکز را تولید روایت معتبر با بهره‌گیری از روایت شفاهی فرماندهان و گنجینه اسنادی موجود دانست و خاطرنشان کرد: این مرکز مسئولیت ترویجی را بر عهده نداشته است و مجموعه‌های دیگر مانند روایت فتح و مراکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به این موضوع پرداخته‌اند.

سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف، مشاور فرمانده کل سپاه و مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پایان این نشست با قدردانی از حضور نقش‌آفرین و مؤثر فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در جلسات مطالعات راهبردی مرکز، گفت: بر اساس تدبیر سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه، ورود مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به حوزه تبیین و ترویج و تولیدات هنرمندانه، معتبر و واقع‌گرایانه پیرامون حوادث و رخداد‌های جنگ تحمیلی و همچنین پرداختن به عملکرد شاخص و برجسته سپاه پس از دوران ۸ سال دفاع مقدس از جمله در حوزه‌های پیشرفت دفاعی و نظامی در عرصه‌های زمینی، دریایی، هوافضا و نیز حوزه سازندگی و محرومیت‌زدایی و جبهه مقاومت و... از موضوعات مهم و راهبردی است که دستور کار آینده این مرکز قرار دارد.

انتهای پیام/ 944

نظر شما
پربیننده ها