آمریکا مانع اصلی آتش‌بس در غزه

ایالات متحده آمریکا با وارد کردن کمترین فشار ممکن از یک طرف و ارسال گسترده سلاح و تجهیزات به رژیم صهیونیستی، اصلی‌ترین مانع آتش‌بس در جنگ غزه است.
کد خبر: ۶۸۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۵ - 29August 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در شرایطی که آخرین دور مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه در «دوحه» پایتخت قطر بدون اینکه نتیجه‌ای داشته باشد به پایان رسید که میانجیگران و طرف فلسطینی به اخلال و کارشکنی رژیم صهیونیستی، به خصوص شخص «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در ناکام ماندن و به شکست انجامیدن این دور از مذاکرات و مذاکرات دوره‌های گذشته اشاره می‌کنند.

آمریکا مانع اصلی آتش‌بس در غزه

البته قبل از آغاز مذاکرات روز جمعه هفته گذشته آتش‌بس جنگ غزه سران و مقامات گروه‌های مقاومت فلسطینی به ویژه گروه حماس در سخنان و اظهارنظر‌های خود عنوان کرده بودند که اساسا نه رژیم صهیونیستی به دنبال پایان دادن به جنگ غزه و توافق آتش‌بس است و نه حتی دولت آمریکا و در راس آن «جو بایدن» اراده‌ای برای ایفای نقشی مفید و سازنده در مسیر نیل به توافق آتش‌بس دارند.

اما در این میان یکی از مخالفان جدی توافق آتش‌بس جنگ غزه «بنیامین نتانیاهو» است. زیرا او به خوب می‌داند که ادامه حیات سیاسی او به تداوم جنگ غزه وابسته است و اگر این جنگ خونین و ویرانگر به پایان برسد، او نیز باید با حیات سیاسی خود در رژیم صهیونیستی خداحافظی کند. از این روی مشاهده می‌کنیم که او به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی کوچک‌ترین تمایلی به انجام توافق آتش‌بس با گروه حماس نداشته و نخواهد داشت.

ولی در این میان و در جریان شکست مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه، فقط رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو مقصر نیستند و بازیگر دیگری که تا حد زیادی با اقدامات پیدا و پنهان خود موجب ناکامی و به سرانجام نرسیدن این مذاکرات و تمامی تلاش‌ها برای پایان جنگ غزه شده ایالات متحده آمریکا است.

بر همین اساس، در رابطه با دو رویی و خباثت آمریکا علیه فلسطینیان و مردم غزه و در حمایت از رژیم صهیونیستی همین بس که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شده که واشنگتن همچنان در مذاکرات صلح قاهره در تلاش است تا طرفین را به یک توافق آتش‌بس در غزه سوق دهد. آمریکا هم اکنون نگران تشدید تنش‌ها و گسترش جنگ به سایر مناطق خاورمیانه است.

این در حالی است که «محمد الهندی» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین شامگاه دیروز دوشنبه تاکید کرد که آمریکا در مسئله مذاکرات آتش‌بس در غزه هیچ فشاری به رژیم صهیونیستی وارد نکرده است. الهندی به شبکه خبری الجزیره گفت که نتانیاهو به دنبال توافق نیست ما نیز با حماس آنچه در مذاکرات قاهره رخ داد را بررسی کردیم موضع ملی ما همان چیزی بود که حماس در قاهره مطرح کرد.

البته این پایان ماجرا نیست و شبکه تلویزیونی «کان» شامگاه دیروز دوشنبه نیز خبر داده بود که مسئولان سیاسی اسرائیلی تخمین می‌زنند که فرصت دستیابی به توافق تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه فرصت زیاد نیست و این زمان رو به پایان است. این شبکه، اما در عین حال خبر داده تیم اسرائیلی در قاهره باقی مانده است تمام تمرکز خود را بر روی مسئله اسامی اسرای فلسطینی قرار داده است.

از طرف دیگر، مشاور «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد امروز سه‌شنبه گفت که «ملت عربی و اسلامی باید برای نجات الاقصی از چنگال رژیم صهیونیستی مداخله کنند». او اضافه کرد که «الاقصی به کسی نیاز دارد که آن را نجات دهد، نه اینکه با افراطی‌ترین و خشن‌ترین دولت روابط خود را عادی‌سازی کند».

حال در این میان موضوعی مهمی که موجب شکست این دور از مذاکرات شد اصرار رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو به باقی ماندن نیرو‌های نظامی ارتش اشغالگر صهیونیستی در «محور فیلادلفیا» و «گذرگاه نتساریم» است. موضوعی که تا این لحظه مانع جدی و اساسی در دستیابی طرفین به هرگونه توافق احتمالی شده است.

در این میان الجزیره به نقل از مشاور «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس گزارش داده است که «اظهارات دولت آمریکا خلاف حقیقت است و هدف آنها حمایت از مواضع اشغالگران است. ما محور فیلادلفیا، گذرگاه رفح و هر مکانی در غزه که در دست اسرائیل باقی بماند را رد می‌کنیم».

در همین رابطه، شبکه ۱۲ اسرائیل نیز به نقل از مسئولین اسرائیلی خبر داده است که طرف‌های واسطه در مذاکرات غزه تصمیم دارند مسئله حضور «اسرائیل» در محور فیلادلفیا و گذرگاه «نتساریم» را به تاخیر بیندازند و در حال حاضر بر روی سایر مسائل متمرکز شود.

اما با توجه به تمامی مسائل و مشکلاتی که مابین طرفین برای رسیدن به توافق آتش‌بس وجود دارد، باز هم مشاهده می‌کنیم، کاخ سفید نیز ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات گروه‌های کاری در قاهره درباره مذاکرات آتش‌بس تا چند روز دیگر دست کم ادامه خواهد داشت.

در پایان باید گفت آن چیزی که از تمامی مذاکرات انجام شده مابین رژیم صهیونیستی و گروه حماس تا امروز به خصوص مذاکرات جمعه گذشته در دوحه پایتخت کشور قطر برداشت می‌شود این است که رژیم صهیونیستی در قدم اول به دنبال عدم خروج و باقی ماندن در غزه و گذرگاه‌های مهم آن ازجمله گذرگاه «رفح» و «نتساریم» است و در قدم دوم به دنبال آزادی اسرای اسرائیلی از دست حماس است و جان مردم غیرنظامی غزه هیچ ارشی برای آن نداشته و نخواهد داشت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها