تنش لفظی روسیه - آمریکا در شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به امدادرسانان

نماینده روسیه در شورای امنیت سیاست‌های آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی را عامل وخامت شرایط جنگی در غزه خواند.
کد خبر: ۶۸۷۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲ - 30August 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته در نشستی حمله رژیم صهیونیستی به خودروی یک نهاد وابسته به سازمان ملل در غزه را محکوم کرد. برنامه جهانی غذا که در زمینه امنیت غذایی و رفع گرسنگی در سراسر جهان فعالیت دارد، چهارشنبه اعلام کرد بعد از نزدیک شدن یکی از خودرو‌های این سازمان به یک ایست‌بازرسی اسرائیلی در نوار غزه، نظامیان صهیونیست دست‌کم ۱۰ گلوله به این خودرو شلیک کرده‌اند.

تنش لفظی روسیه - آمریکا در شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به امدادرسانان

در پی این حمله، برنامه جهانی غذا فعالیت کارکنان خود را در غزه به حالت تعلیق درآورد. رابرت وود، معاون نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت نسبت به این حادثه ابراز نگرانی کرد و از اسرائیل خواست تدابیر لازم را برای عدم تکرار چنین اتفاقاتی را سریعا اتخاذ کند.

وقتی نوبت به دیمیتری پولیانسکی نماینده روسیه در شورای امنیت رسید وی سیاست‌های واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت و از وتوی قطعنامه‌های پیشین این شورا درباره آتش بس در غزه توسط آمریکا انتقاد کرد.

وی در ادامه ایالات متحده را به دلیل «تلاش برای انحصار روند صلح خاورمیانه» به روشی که به نفع اسرائیل باشد، متهم و تاکید کرد که اقدامات آمریکا کار را به درگیری‌های کنونی کشانده است. نماینده آمریکا در پاسخ مدعی شد که روسیه هیچ کمکی به حل و فصل مناقشه غزه نکرده است، در حالیکه ایالات متحده به طور خستگی ناپذیر برای حل این بحران تلاش کرده است! آمریکا تا کنون ۴ قطعنامه پیشنهادی کشور‌های مختلف برای آتش بس در غزه را وتو کرده است.

یک مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل نیز با اشاره به وخامت جنگ در غزه گفت، برای بشریت چه اتفاقی افتاده است؟ جویس امسویا سرپرست سازمان هماهنگی‌های بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) گفت، ما حتی برای ۲۴ ساعت نمی‌توانیم برنامه ریزی کنیم چرا که باید اول ببینیم چه چیزی در بساط داریم، چه زمانی آنها را در اختیار خواهیم داشت و کجا به دست ما می‌رسد؟

وی به اعضای شورای امنیت گفت: «غیرنظامیان گرسنه هستند. تشنه هستند. بیمار هستند. بی خانمان هستند؛ و رانده شده اند... چرا باید بشر چنین چیزی را تحمل کند.» رژیم صهیونیستی به بهانه‌های مختلف از ورود کمک‌های بشردوستانه که در مرز مصر و غزه تلنبار شده‌اند خودداری می‌کند.

در حالیکه طبق گفته نهاد‌های امداد رسان مردم غزه به روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند رژیم صهیونیستی تنها به ۲۰ تا ۲۵ کامیون اجازه ورود کمک‌ها به جنوب نوار غزه را می‌دهد و به مناطق مرکزی و شمالی غزه نیز اجازه ورود هیچ کمکی را نمی‌دهد.

گنگ شوانگ، فرستاده چین نیز در این نشست بر لزوم فوری واکسیناسیون فلج اطفال برای ۶۰۰ هزار کودک فلسطینی در غزه تاکید کرد. شوانگ از اقدامات اسرائیل در کرانه باختری هم انتقاد کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی خواند. وی با ابراز تاسف از اینکه غزه به "جهنم روی زمین" تبدیل شده است، نسبت به تکرار شرایط مشابه در کرانه باختری هشدار داد.

نماینده انگلیس نیز در این نشست از دستورات مداوم ارتش اسرائیل برای تخلیه مناطق مختلف غزه انتقاد کرد و تاکید کرد که این دستورات باعث هرج و مرج می‌شود و فلسطینی‌ها را بدون پناهگاه امن می‌گذارد. جیمز کاریوکی حملات به نهاد‌های سازمان ملل و کاروان‌های کمک رسانی را «وحشتناک و غیرقابل قبول» خواند و خواستار پاسخگویی مسئولین شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار