امیر سهرابی تاکید کرد؛

ضرورت بهره‌مندی از هوش مصنوعی در ارتقای کیفیت تاریخ شفاهی

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاریخ شفاهی را ابزار تبیین دفاع مقدس دانست و گفت: در پرداختن به این موضوع علاوه بر استفاده از ابزار‌های جدید مثل هوش مصنوعی، باید از آن برای تقویت وحدت و انسجام ملی بهره برد.
کد خبر: ۶۸۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵ - 31August 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امیر «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس امروز در مراسم رونمایی از پوستر چهارمین همایش ملی تاریخ شفاهی که به همت سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: پرداختن این همایش به موضوع آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی از اقدامات ارزنده‌ای است که به پالایش و تقویت تاریخ شفاهی کمک می‌کند؛ چراکه تاریخ شفاهی ابزاری برای تبیین دفاع مقدس است.

ضرورت بهره‌مندی از هوش مصنوعی در ارتقای کیفیت تاریخ شفاهی

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی از تاریخ شفاهی را سبب تقویت این جریان دانست و گفت: رویکرد‌های همایش چهارم باید توجه به مسائل روز کشور و بهره‌مندی از ابزار‌های روزآمد مثل هوش مصنوعی باشد تا بتواند به عمق بخشی این جریان بپردازد.

وی در توضیح عمق‌بخشی به تاریخ شفاهی افزود: تا امروز تاریخ شفاهی بیشتر به فرماندهان ارشد پرداخته و جنگ را از زاویه نگاه و خاطرات آنها روایت کرده، اما ما بیش از شش میلیون رزمنده داریم که در بطن دفاع مقدس حضور داشتند؛ به نظر می‌آید وقت آن رسیده تا برای ایجاد عمق‌بخشی به تاریخ شفاهی سراغ آنها نیز برویم.

امیر سهرابی انتخاب موضوع آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی را هوشمندانه توصیف و خاطرنشان کرد: در این مسیر ضرورت است که به باید‌ها و نباید‌های تهیه تاریخ شفاهی پرداخته شود، چراکه غفلت از این امر سبب کاهش قدرت اسنادی تاریخ شفاهی شده و از اهمیت آن کاسته می‌شود.

وی افزود: تاریخ شفاهی نباید به سهم‌خواهی‌های یگانی، دسته‌ای، گردانی یا نیرویی دامن بزند. ممکن است برخی انتقاد کنند چرا به فلان لشکر بیشتر پرداخته شد و به آن یکی کمتر، ضمن ایجاد توازن در پرداختن به تاریخ دفاع مقدس باید این دست مسائل مدیریت شود.

جانشین رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: بیان روایی در تاریخ شفاهی نباید غلوآمیز باشد که نسل جوان برای دست‌یابی به آن فضا و دستاوردها ناامید شود.

وی ابراز کرد: تاریخ شفاهی باید سبب دلگرمی و ایجاد حس غرور و افتخار در ملت و مخاطب باشد که اگر جز این باشد ضرورتی ندارد به آن پرداخته شود.

امیر سهرابی گفت: تاریخ شفاهی باید بیانگر ارزش‌های دفاع مقدس باشد و به ناراحتی یا تلخ‌کامی بخشی از نیروهای مسلح منجر نشود.

وی خاطرنشان کرد: باید مراقبت کنیم تاریخ شفاهی با محوریت فرد راوی صورت نگیرد و کل‌نگرانه به تاریخ دفاع مقدس پرداخته شود، چراکه قضاوت فردی راوی ممکن است به مخدوش شدن وجهه کلی دفاع مقدس منجر شده و قضاوت نادرستی را منعکس کند، از این رو پرداختن به خاطرات باید دربرگیرنده همه نقاط قوت و ضعف با هم باشد و راوی نباید از دید خود به قضاوت درباره جایگاه فرماندهان و تصمیمات بپردازد چراکه اشراف کامل به وقایع جنگ نداشته و قضاوتش کامل نیست.

امیر سهرابی ادامه داد: تاریخ شفاهی باید قابلیت ارائه الگو به نسل جوان را داشته باشد، و با توجه به اینکه در ژول زمان حافظه‌ها مخدوش شده و ممکن است کامل نباشند، باید روایت‌ها توسط کارشناسان با اسناد اصلی دفاع مقدس که اصل و پایه قضاوت‌ها هستند تطبیق داده شوند.

وی گفت: در تاریخ شفاهی باید از زیاده‌گویی پرهیز کرد و به درست‌گویی خاطرات پرداخت، چراکه در این صورت می‌توانیم به انتقال صحیح مفاهیم، ارزش‌ها، فرهنگ و پیام دفاع مقدس مبادرت کنیم.

انتهای پیام/112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار