واکسیناسیون ۶۴۰ هزار کودک در غزه از فردا آغاز می‌شود

طرح واکسیناسیون فلج اطفال برای ۶۴۰ هزار کودک در غزه با ۱.۳ میلیون دوز طی ۳ روز به عنوان یک اقدام بشردوستانه از روز یکشنبه آغاز می‌شود.
کد خبر: ۶۸۷۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶ - 31August 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به گزارش آسوشیتدپرس، آژانس بهداشت و شرکای سازمان ملل از فردا یکشنبه کمپینی را برای واکسینه کردن ۶۴۰ هزار کودک فلسطینی در غزه در برابر فلج اطفال آغاز می‌کنند، تلاشی جاه طلبانه در میان جنگ ویرانگری که سیستم بهداشت و درمان این سرزمین را از بین برده است.

واکسیناسیون ۶۴۰ هزار کودک در غزه از فردا آغاز می‌شود

این کمپین پس از گزارش اولین مورد فلج اطفال در غزه در طول ۲۵ سال گذشته شکل گرفته است. ضمن اینکه، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید وجود یک مورد فلج اطفال نشان می‌دهد که صد‌ها نفر دیگر ممکن است آلوده شده باشند، اما علائمی از خود نشان نمی‌دهند.

بر اساس این گزارش، اکثر افرادی که فلج اطفال دارند علائمی را تجربه نمی‌کنند و آنهایی که دچار فلج اطفال می‌شوند معمولا در طول یک هفته یا بیشتر بهبود پیدا می‌کنند. اما هیچ درمانی وجود ندارد و زمانی که فلج اطفال باعث فلج می‌شود، معمولا دائمی است. اگر فلج بر عضلات تنفسی تأثیر بگذارد، بیماری می‌تواند کشنده باشد.

ضمن اینکه، حدود ۱.۳ میلیون دوز از واکسن از طریق ایست بازرسی «کرم شالوم» عبور کرده و در حال حاضر در انباری در دیرالبلاح در «ذخیره زنجیره سرد» نگهداری می‌شود. این بدان معناست که انبار می‌تواند دمای مناسب را حفظ کند تا واکسن‌ها قدرت خود را از دست ندهند. همچنین، قرار است محموله دیگری با ۴۰۰ هزار دوز به زودی به غزه تحویل داده شود.

سازمان بهداشت جهانی می‎‌گوید کودکان معمولاً به حدود سه تا چهار دوز واکسن خوراکی فلج اطفال - دو قطره در هر دوز - برای محافظت در برابر فلج اطفال نیاز دارند که اگر تمامی دوز‌ها را به صورت کامل دریافت نکنند، در برابر عفونت آسیب پذیر هستند.

عمار عمار، سخنگوی یونیسف گفت که واکسن‌ها توسط تیمی متشکل از ۲۰۰۰ داوطلب پزشکی به مکان‌های توزیع منتقل می‌شود. البته، تلاش برای واکسیناسیون آسان نخواهد بود: جاده‌های غزه تا حد زیادی ویران شده است، بیمارستان‌های آن به شدت آسیب دیده‌اند و جمعیت آن در گروه‌های کوچگ پخش شده است.

سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته اعلام کرد که با رژیم صهیونیستی برای توقف محدود در نبرد‌ها به توافق رسیده است تا عملیات واکسیناسیون انجام شود. با این حال، چنین کارزار گسترده‌ای مشکلات بزرگی را در سرزمین ویران شده غزه ایجاد خواهد کرد، جایی که ۹۰ درصد فلسطینیان آواره هستند.

دکتر ریک پیپرکورن، نماینده سازمان بهداشت جهانی در اراضی فلسطینی گفت، کمپین سه روزه واکسیناسیون در مرکز غزه از فردا، یکشنبه آغاز خواهد شد و طی یک «وقفه بشردوستانه» از ساعت ۶ صبح تا ۳ بعد از ظهر ادامه خواهد داشت و در صورت نیاز یک روز دیگر قابل تمدید است.

وی در یک کنفرانس خبری به صورت ویدئویی از دیرالبلاح در مرکز غزه، گفت که با هماهنگی مقامات رژیم صهیونیستی، این تلاش‌ها پس از توقف‌های این چنینی به جنوب و شمال غزه خواهد رفت. ضمن اینکه، مکان‌های واکسیناسیون غزه، هم در داخل و هم در خارج از مناطق تعیین شده برای کوچ اجباری توسط اسرائیل، از رفح در جنوب تا مناطق شمالی این قلمرو را در بر می‌گیرد.

واکسیناسیون ۶۴۰ هزار کودک در غزه از فردا آغاز می‌شود

وزارت بهداشت مستقر در رام‌الله روز جمعه اذعان داشت، بیش از ۴۰۰ محل واکسیناسیون «ثابت» برقرار خواهد بود - بیشترین آنها در خان یونس، جایی که بیشترین تراکم جمعیت است و ۲۳۹ هزار و ۳۰۰ کودک زیر ۱۰ سال وجود دارد. مکان‌های ثابت شامل مراکز مراقبت‌های بهداشتی، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌های صحرایی هستند. همچنین در دیگر نقاط باریکه غزه، حدود ۲۳۰ سایت امدادرسانی (نقاط تجمعی که مراکز ثابت پزشکی ندارند) جهت توزیع واکسن‌ها وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها