رئیس کانون نمایش دینی کشور:

رشت میزبان اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان شد

 «فرهنگ» گفت: با توجه به توانایی و ظرفیت‌های استان گیلان و شهر رشت، اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان در رشت برگزار می‌شود و رئیس شورای شهر رشت نیز برای برگزاری این اختتامیه اعلام آمادگی کرد.
کد خبر: ۶۸۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۸ - 31August 2024

رشت میزبان اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان شدبه گزارش دفاع‌پرس از رشت، «محمود فرهنگ» رئیس کانون نمایش دینی کشور امروز با حضور در ساختمان شورای شهر رشت و در دیدار با رئیس و اعضای شورای شهر رشت با اشاره به ظرفیت‌های برجسته استان گیلان و شهر رشت اظهار داشت: شهر رشت میزبان جشنواره گیل دخت بود که این جشنواره را از نزدیک مشاهده و همان روز تصمیم گرفتم که با توجه به توانایی این استان و شهر رشت، اختتامیه جشنواره بین‌المللی صاحبدلان در رشت برگزار شود.  

وی با بیان اینکه اساتید بزرگی از تئاتر کشور اهل گیلان و شهر رشت هستند، گفت: اکثر آثار تئاتر فجر در دهه شصت با محتوای فرهنگی و مذهبی بود که نشان از تاریخ کهن این مرز و بوم و توجه به فرهنگ اصلی ایرانی اسلامی داشت ولی متاسفانه در دهه‌های بعد شاهد کمرنگ‌تر شدن آثار تاریخی و مذهبی در تئاتر‌ها و جشنواره‌ها بودیم.  

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با اشاره به آغاز فعالیت کانون تئاتر دینی از سال ۱۳۸۹ بیان کرد: مضامین قرآنی، شخصیت‌های تاثیرگذار در تاریخ اسلام و دیگر مضامین فرهنگی مذهبی از اولویت‌های مبنایی رویداد تئاتر صاحبدلان بود که سالانه در قالب جشنواره در کشور برگزار می‌شود.  

وی رشت را شهری فرهیخته دانست و بیان کرد: در جشواره صاحبدلان، کشور‌های زیادی شرکت می‌کنند که سال گذشته ۶۵ کشور برای جشنوراه آثار ارسال کرده بودند که با توجه به پیشینه هنری و تاریخی شهر رشت در زمینه تئاتر و هنر، تمایل داریم تا اختتامیه جشنواره صاحبدلان به میزبانی شهر رشت برگزار شود.  

وی با بیان اینکه نمایش‌های صحنه‌ای، نمایش‌های میدانی و خیابانی، مسابقه نمایشنامه نویسی، تئاتر ملل و پژوهش و آموزش از جمله بخش‌های رویداد تئاتر صاحبدلان است، تصریح کرد: در مناسبت‌های مختلف ملی مذهبی، هنرمندان کشور در زمینه‌های مختلف نمایشی آثار تولید می‌کنند که در آثار دارای محتوا و با ارزش حمایت نیز صورت می‌گیرد.  

حسین کارگرنیا رئیس شورای شهر رشت نیز با بیان اینکه جشنواره تئاتر صاحبدلان نشان دهنده تلاقی هنر و دین است، اظهار کرد: دشمن با هزینه‌های فراوان قصد دارد نقش دین را در جامعه کم رنگ کند و همه ما تکلیف داریم که به این مهم توجه داشته باشیم.  

وی با بیان اینکه شورای ششم شهر رشت همه‌ساله بودجه خوبی را برای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته است، گفت: سالانه جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی ورزشی زیادی در رشت با محوریت و موضوعیت چهره‌هایی همچون میرزاکوچک خان جنگلی، رشت شهر خلاق خوراک یونسکو جشنواره‌های تئاتر و فیلم کوتاه و ... برگزار می‌شود که با استقبال مردمی نیز مواجه هستیم.  

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه عتقدیم زبان هنر تاثیرگذاری فراوانی دارد، افزود: دوازدهم دی ماه به نام روز رشت نامگذرای شده و شورای شهر رشت این آمادگی را دارد تا اختتامیه جشنواره بین المللی صاحبدلان به میزبانی رشت و در روز رشت برگزار شود.  

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما
پربیننده ها