معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:

آمار خودکشی کاهش یافته است/واکنش به سیاسی شدن آموزش و پرورش

معاون پرورشی وفرهنگی وزیر آموزش وپرورش بابیان اینکه هیچ مسئولی در جایگاه حقوقی خود حق حمایت از کاندیداهای انتخابات را ندارد، گفت: آمار خودکشی دانش آموزان نسبت به سه سال گذشته کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۸۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ - 02February 2016

آمار خودکشی کاهش یافته است/واکنش به سیاسی شدن آموزش و پرورش

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، حمیدرضا کفاش درباره ی کمبود مشاوره در مدارس و نبود مدیرکل امور تربیتی و مشاوره در وزارت آموز و پرورش گفت: خوشبختانه گزینه نهایی برای مدیریت کل امور تربیتی و مشاوره انتخاب شده و مراحل دولتی را نیز طی کرده ایم تا در هفته جاری به برکت دهه فجر مدیرکل امور تربیتی و مشاوره منصوب شود و فعالیت خود را آغاز کند.

وی افزود: در این مدت که مدیرکل امور تربیتی و مشاوره نداشتیم، مسئولیت برعهده بنده بوده که دو معاون تربیتی و مشاوره که در اداره کل امور تربیتی و مشاوره حضور دارند با بنده همکاری می کردند تا کارها را انجام دهیم و هیچ کاری در نبود مدیرکل امور تربیتی بر زمین نمانده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در سند تحول بنیادین و برنامه درسی وجود مشاور برای همه دوره های تحصیلی آمده است. به دلیل اینکه هدایت تحصیلی در متوسطه اول انجام می گیرد اولویت ما در ساماندهی مشاوره در این دوره بوده است.

وی با بیان اینکه ما با کمبود مشاوره مواجه هستیم، گفت: هر مدرسه باید بر اساس سند تحول بنیادین یک مشاور داشته باشد که اگر در این زمینه کمبود مشاور داریم  هر مدرسه ای که تعداد ۱۵۰ دانش آموز دارد باید یک مشاوره تمام وقت داشته باشد که نیاز نیرو را نیز اعلام کرده ایم.

کفاش ادامه داد: به عقیده بنده اولویت مدارس، وجود معلم در کلاس درس است اگر دانش آموز در کلاس درس معلم نداشته باشد آسیب هایش بیشتر از نداشتن مشاور است، لذا اولویت استخدام در وزارت آموزش و پرورش جذب معلم است با این حال تعداد ۲۰۰ سهمیه استخدامی از ۵ هزار نیروی استخدامی وزارتخانه به ما اختصاص یافته است همچنین در دانشگاه فرهنگیان نیز نیروی مشاوره وجود دارد که پس از فارغ التحصیل شدن به مدارس جذب شوند.

کفاش خاطرنشان کرد: تعداد مشاور در وزارت آموزش و پرورش زیر ۲۰ هزار نفر است.

وی ادامه داد: مشاور مدارس متوسطه اول تکمیل است اما در ابتدایی خیلی محدود است فقط مدارس خاص همانند شاهد مشاوره دارند و در متوسطه دوم نیز این میزان کمتر از نصف است.

وی درباره جبران کمبود مشاور در مدارس گفت: توانمندسازی معلمان به ویژه در دوره ابتدایی جزو برنامه ما است که با برگزاری دوره های آموزشی آشنایی تربیتی، ناهنجاری رفتاری و  تشخیص دانش آموز دارای مشکل، درصدد جبران کمبود مشاوره هستیم همچنین طرح همیار مشاوره را نیز داریم که دانش آموزان ممتاز و نمونه و خوش ارتباط دوره آموزشی زیر نظر مشاوره طی می کنند تا به همسالان خود مشاوره دهند.

کفاش درباره آسیب های اجتماعی در مدارس به ویژه خودکشی گفت: طی آمار مستند وزارت آموزش و پرورش در سه سال اخیر خودکشی دانش آموزان روند کاهشی داشته است البته یک خودکشی هم زیاد است. اما امسال اطلاع رسانی از خودکشی زیاد بوده است.

وی تاکید کرد: با آمار دقیق و رسمی که نمی توان رسانه ای کرد هم مورد مراجعه و منجر به فوت در روند خودکشی کاهش یافته است.

کفاش تصریح کرد: آمار دانش آموزی دست وزارت آموزش و پرورش است اما چون محرم اسرار فرزندان مردم هستیم فقط می توانیم با برگزاری میزگردهای تحلیلی برای پیدا کردن راه حل مناسب پیدا کنیم.

وی درباره سیاست آموزش و پرورش در انتخابات پیش رو و شائبه های جهت دار شدن این وزارتخانه که با حضور برخی از مسئولان آموزش و پرورش در نشست یک کاندیدای مجلس شورای اسلامی به وجود آمده بود، گفت: سیاست ما در انتخابات تلاش برای مشارکت حداکثری است از دانش آموزان همکاران فرهنگی خواسته ایم تا حضور حداکثری داشته باشند و دانش آموزان خانواده ها را ترغیب به حضور گسترده کنند چراکه حضور مردم باعث ثبات انقلاب و نا امیدی دشمنان است.

وی افزود: مشارکت در برگزاری انتخابات وظیفه ما است و معین درجه ۱ وزارت کشور هستیم و  از ماه های پیش اعلام کرده ایم که وزارت کشور هر نیازی اعم از نیروی انسانی تا مکان و وسیله دارند وزارت آموزش و پرورش تامین خواهد کرد.

کفاش تاکید کرد: به هیج وجه کسانی که در وزارت آموزش و پرورش مسئولیت دارند در وقت اداری حق ندارند از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی دفاع کنند چون به لحاظ قانونی و شرعی اشکال دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم برای کاندیدایی کار کنیم باید چند ماه مرخصی بگیرم تا کار را انجام دهیم و پس از اتمام به محل کار باز گردیم. به غیر این اشکال دارد.

وی یادآور شد: کسی که موقعیت حقوقی دارد اگر به نفع شخصی از کاندیداها اقدامی انجام دهد اشکال دارد و تخلف است.

منبع:مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار