چرا دمشق برای بهبود روابط با ترکیه چندان مشتاق نیست؟

سوریه به ویژه شخص رئیس‌جمهور مدت‌هاست که به رغم ادعا‌های رئیس‌جمهور ترکیه درباره بهبود روابط با دمشق، خواستار عقب‌نشینی نیرو‌های ترکیه از خاک سوریه است.
کد خبر: ۶۸۸۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵ - 02September 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سوریه به‌ویژه «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور، مدت‌هاست که به‌رغم ادعا‌های «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره بهبود روابط با دمشق، خواستار عقب‌نشینی نیرو‌های ترکیه از خاک سوریه است. به همین دلیل بشار اسد در مراسم افتتاح چهارمین دوره مجلس خلق سوریه تاکید کرد که بهبود روابط دمشق- آنکارا منوط به رفع علل تیرگی این روابط است.

اسد گفت که مرحله‌ای که سوریه اکنون از آن صحبت می‌کند، مرحله مبانی و اصول است؛ زیرا موفقیت آن چیزی است که پایه موفقیت بعدی را بنا می‌نهد؛ لذا اظهارات مقامات ترکیه بی‌اساس است در حالی‌که معیار ما حاکمیت است.

چرا دمشق برای بهبود روابط با ترکیه چندان مشتاق نیست؟

این مساله ثابت کرد که اسد از حاکمیت کشورش دست نخواهد کشید و معیارش همانطور که گفت، حاکمیت است. همین مساله باعث شد «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه، اظهارات رئیس‌جمهور سوریه را بسیار مثبت توصیف کند و بگوید: مشکلی بین ما وجود ندارد که حل آن مشکل باشد و آنکارا و دمشق قادر به حل همه مشکلات هستند.

پس از آن «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که ترکیه به این کشور اعلام کرده که آماده بررسی موضوع عقب‌نشینی نیروهایش از سوریه است.

کارشناسان معتقدند اسد باب گفت‌وگو با ترکیه را باز کرده، اما هرگز از شروطش برای بهبود روابط با آنکارا عدول نمی‌کند.

اسد دو برگه برنده برای وادار کردن ترکیه به عقب‌نشینی از سوریه دارد. اول، نگرانی ترکیه از حضور کُرد‌ها در جنوب این کشور که می‌تواند برای امنیت ملی‌اش دردسرساز باشد و همانطور که ترکیه از معارضان نظام سوریه حمایت کرده، سوریه نیز از کُرد‌های ترکیه حمایت کند و دوم، آوارگان سوری در ترکیه که به معضلی برای «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور تبدیل شده و مخالفانش نیز او را برای بازگرداندن این آوارگان به کشورشان به شدت تحت فشار قرار داده‌اند.

از سوی دیگر اردوغان دریافته که حکومت اسد تهدیدی برای امنیت و ثبات ترکیه نیست و همزمان امکان تشکیل کشور کُردی نیز یکی از نگرانی‌های اردوغان است؛ به همین دلیل تمایل آنکارا برای بهبود روابط با دمشق بیشتر از تمایل سوریه است و همین مسأله عدم اشتیاق سوریه در زمان حاضر به بهبود روابط دو جانبه را توجیه می‌کند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار