مهم‌ترین گردان‌های مقاومت در کرانه باختری+ تصاویر

ارتش رژیم صهیونیستی در بزرگترین حمله به کرانه باختری پس از انتفاضه دوم به شهر‌های مختلف حمله کرده و شماری از مردم و مبارزان گروه‌های مقاومت را به شهادت رسانده‌اند. در مقابل گروه‌های مقاومت نیز با یورش‌های ارتش رژیم صهیونیستی با اسلحه و بمب مقابله می‌کنند.
کد خبر: ۶۸۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹ - 02September 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه اینترنتی عربی‌پست اخیرا گزارشی درباره گروه‌های مقاومت که در کرانه باختری در برابر اشغالگری و جنایات رژیم اشغالگر مقاومت می‌کنند، منتشر کرده است.

این گروه‌ها نقش مهمی در فرسوده کردن ارتش صهیونیستی در مناطق مختلف کرانه باختری دارند. در همین راستا، ارتش این رژیم از چهارشنبه گذشته یک عملیات گسترده‌ای در چندین شهر کرانه باختری و همچنین در داخل اردوگاه آوارگان از جمله "نور شمس" آغاز کرده است.

با مهم‌ترین گردان‌های مقاومت در کرانه باختری بیشتر آشنا شوید + تصاویر

۱-جنین

گردان جنین- گروهان‌های قدس

این گردان وابسته به گروهان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی است که در جریان حمله اسرائیلی به غزه در مه ۲۰۲۱ تشکیل شد و پس از فرار اسرای فلسطینی در پرونده "تونل آزادی" در سپتامبر ۲۰۲۱ از زندان صهیونیستی "جلبوع" شهرت زیادی یافت.

گردان‌های قسام در اردوگاه جنین:

رزمندگان مسلح گردان‌های قسام در سپتامبر ۲۰۲۱ در یک رژه نظامی در زمین‌های کشاورزی نزدیک جنین خود را نشان داده و عملیات‌های زیادی علیه اهداف و مواضع اسرائیلی اجرا نموده‌اند.

گردان‌های شهدای الاقصی

گردان جنین و گردان‌های قسام با یکدیگر مرتبط بوده و همکاری نزدیکی با گردان‌های شهدای الاقصی وابسته به جنبش فتح دارند، تیپ شهدا در اردوگاه جنین نیز از گردان‌های شهدای الاقصی منشعب شده است.

با مهم‌ترین گردان‌های مقاومت در کرانه باختری بیشتر آشنا شوید + تصاویر

گردان قباطیه

گروهی از رزمندگان مقاومت عمدتا از گروهان‌های قدس اواخر سال ۲۰۲۲ در شهر "قباطیه" در جنوب غرب جنین این گردان را تشکیل داد و در حمله به دشمن صهیونیستی با بقیه گروه‌های مقاومت مسلح در جنین همکاری می‌کند.

با مهم‌ترین گردان‌های مقاومت در کرانه باختری بیشتر آشنا شوید + تصاویر

۲-طولکرم

گردان طولکرم

گردان طولکرم در مارس ۲۰۲۲ تأسیس شد و در شهر طولکرم و اردوگاه "نور شمس" در مجاورت آن مستقر است، اما این گروه شامل رزمندگان گروه‌های مختلف فلسطینی است، اما رسماً به گروهان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین وابسته است.

مقر آن در اردوگاه نورشمس است و تا سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی متشکل از ۴۰ مبارز مسلح بود.

با مهم‌ترین گردان‌های مقاومت در کرانه باختری بیشتر آشنا شوید + تصاویر

گردان «واکنش سریع»

این گردان توسط شهید "امیر ابوخدیجه" در فوریه ۲۰۲۳ با آرم گردان‌های شهدای الاقصی تشکیل شد، اما پس از مدتی آرم آن به آرم گردان‌های شهید عزالدین القسام- شاخه نظامی حماس- تغییر یافت.

این گردان با ساختاری فلسطینی تشکیل شد که به پیدایش گردان‌های دیگری در جنین، نابلس و جا‌های دیگر، با هماهنگی در سطح بالایی بین این گردان‌های متشکل از گروه‌های سیاسی مختلف انجامید.

از آنجایی که قوانین تشکیلات ملی فلسطین مانع از ایجاد تشکیلات نظامی مسلح نامنظم است، اعضای تیپ طولکرم مورد پیگرد نیرو‌های امنیتی قرار گرفتند و برخی از آنها در این عملیات به ضرب گلوله شهید شدند.

این گردان ۳۰ می ۲۰۲۳ در ورودی شهرک حرمیش در شمال طولکرم یک عملیات تیراندازی انجام داد که به کشته شدن یک صهیونیست از اهالی این شهرک منجر شد.

گردان القسام در طولکرم

این گردان از زمان تشکیل در اوایل سال ۲۰۲۳ تا به امروز، یک سری عملیات مسلحانه را علیه ایست‌های بازرسی، شهرک‌ها و خودرو‌های صهیونیست‌ها انجام داده است که مهم‌ترین‌شان عملیات تیراندازی در ۲ مه ۲۰۲۳ در نزدیکی شهرک "آونی حیفتس" در شرق طولکرم توسط گردان القسام و طولکرم بود که به مجروح شدن سه شهرک‌نشین منجر شد.

۳-طوباس

گردان طوباس

گردان طوباس گروهی مسلح متشکل از مبارزان گردان‌های القدس و گردان‌های القسام است که ژوئیه ۲۰۲۲ در شهر طوباس در جریان درگیری‌های اردوگاه جنین شکل گرفت و طوباس در شمال کرانه باختری مقر این گردان است و اولین گردانی است که در داخل شهر‌ها شکل گرفت.

این گردان در ساخت مواد منفجره، بمب‌گذاری خودرو‌ها و شرکت در درگیری‌های خشونت‌آمیز با نیرو‌های اشغالگر سرآمد بود. اما سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین دستگیری، تعقیب و ترور اعضای این گروه را در برنامه خود دارند.

گردان‌های "طمون" و اردوگاه "الفارعه"

دو گردان در سال ۲۰۲۳ تشکیل شدند، اولی در شهر طمون، در جنوب شهر طوباس، در شمال کرانه باختری، و دومی در اردوگاه الفارعه، در جنوب طوباس. بیشتر مبارزان این گردان‌ها دیدگاه جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی را دارند.

۴- قلقیلیه

گردان القسام - قلقیلیه

یک گروه مسلحی است که در جریان عملیات طوفان الاقصی تشکیل شد و چندین عملیات ویژه انجام داد که مهم‌ترین آن کمین قلقیلیه بود که از طریق یک عملیات ترکیبی ۷ آوریل ۲۰۲۴ در نزدیکی روستای "نبی الیاس" در شرق قلقیلیه انجام شد و دو زخمی بر جای گذاشت.

گروه "لیوث المجد" - شهدای الاقصی

گروهی از رزمندگان مقاومت وابسته به گردان‌های شهدای الاقصی است که در اوایل عملیات "طوفان الاقصی" تشکیل شد.

۵- نابلس

مجموعه محله قدیمی (لانه شیرها)

گروهی از رزمندگان مقاومت فلسطینی پس از نبرد "سیف القدس" در شهر نابلس ظاهر شدند. آنها افراد مسلحی هستند که به گردان‌های القسام و شهدای الاقصی و گردان‌های القدس وابسته هستند و مقرشان محله قدیمی شهر نابلس (شمال کرانه باختری اشغالی) است

این گروه روشی از مقاومت را اتخاذ می‌کند که مبتنی بر ابتکار عمل و غافلگیری است، به طوری که منتظر حمله ارتش اشغالگر به شهر قدیمی و محاصره آنها نیستند، بلکه آنها هر کجا در ایست‌های بازرسی نظامی و بقیه تجمعات رژیم را تعقیب می‌کنند.

با مهم‌ترین گردان‌های مقاومت در کرانه باختری بیشتر آشنا شوید + تصاویر

دو گردان اردوگاه بلاطه و اردوگاه عسکر

گروه‌های مسلح گردان‌های شهدای الاقصی و گردان "انتقام و آزادی" در اردوگاه‌های بلاطه و "عسکر" مستقر هستند و چندین عملیات تیراندازی به سمت اهداف اسرائیلی منتسب به رزمندگان مقاومت در بلاطه و عسکر صورت گرفته است.

هسته‌های مسلح متعلق به جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی نیز در این دو اردوگاه مستقر شده‌اند.

با مهم‌ترین گردان‌های مقاومت در کرانه باختری بیشتر آشنا شوید + تصاویر

گردان اردوگاه العین

گردانی که کمی پیش از طوفان الاقصی تشکیل شده و متشکل از رزمندگانی از گردان‌های شهدای الاقصی و گردان‌های قدس است و شهید "امیر خلیفه" برجسته‌ترین بنیانگذار آن است که در آگوست ۲۰۲۳ ترور شد. این گردان در چندین عملیات دفع تهاجمات اشغالگران با استفاده از وسایل انفجاری دست‌ساز شرکت داشت.

منبع: العالم

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها