الله‌کرم: شهید «صنیع‌خانی» مرد ابتکار و عمل بود

پیشکسوت دفاع مقدس گفت: شهید «سید محمد صنیع‌خانی» مرد ابتکار و عمل بود و علت اینکه او را «هزار چهره» می‌نامند، این است که او دارای توانمندی‌های گوناگونی بود.
کد خبر: ۶۸۸۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷ - 04September 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، همزمان با شب شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) مراسم بیست‌ونهمین سالگرد شهادت شهید «سید محمد صنیع خانی» در منزل این شهید بزرگوار برگزار شد.

حسین الله‌کرم: شهید «صنیع‌خانی» مرد ابتکار و عمل بود

در این مراسم، «حسین الله‌کرم» از یادگاران و فرماندهان دوران دفاع مقدس در سخنانی، اظهار داشت: پشتیبانی تسلیحاتی ما در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران وابسته به غرب بود و بعد از موضوع لانه جاسوسی، غرب ما را تحریم کرد.

الله‌کرم پیرامون برخی وقایع خاص دوران دفاع مقدس گفت: دشمن در جریان جنگ با تانک «تی ۷۲» از بصره حمله می‌کند و شما می‌خواهید در برابر آن دفاع کنید. حال چگونه باید دفاع کنید؟ برای این کار، دو شناور به نام‌های «طارم» و «فتاح» ساخته شد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس به ابتکار شهید «سید محمد صنیع‌خانی» در ساخت «دوبه» پرداخت و افزود: ضمن اینکه از «دوبه» یا (بارج (Barge) شناور بزرگی با کف صاف و بدونِ موتور) برای انتقال تجهیزاتی، چون تانک، بولدوزر، تدارکات و نیرو‌های انسانی از رودخانه استفاده کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما شخصی را که دانشمند بوده به عنوان فرمانده قرارگاه بنیاد تعاون سپاه گذاشته بودیم؛ همان قرارگاهی که امروز به نام قرارگاه سازندگی خاتم شناخته می‌شود و پالایشگاه نفت احداث می‌کنند. اینها منهای تجارب دوران دفاع مقدس بود که در آن رزمندگان ما روحیه «ما می‌توانیم» را داشتند و معتقد بودند که این شعار یک تئوری است.

الله‌کرم اضافه کرد: شعار «ما می‌توانیم» یک تئوری است و اگر کسی بگوید ما می‌‎توانیم، به معنای «سید محمد صنیع‌خانی» است و شما نباید در آن تردید داشته باشید؛ زیرا این شهید بزرگوار هرچه در دوران دفاع مقدس اراده کرد، آن را انجام داد. ابتکار او در ساخت «دوبه» در انتقال ابزارآلات سنگین در نوع خود عالی و منحصر به فرد بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس عنوان کرد: در مقطعی از دوران دفاع مقدس و در یکی از عملیات‌ها عراقی‌ها آمدند و بچه‌ها را محاصره کردند و آنها را به اسارت گرفتند. در چنین اوضاعی ما در جنوب و غرب باید می‌جنگیدیم و این درحالی بود که ۲۰ هزار نفر از نیروهای ما اسیر شده بودند.

وی به نقش شهید «صنیع‌خانی» در نقل و انتقال تجهیزات در دوران دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: نقل و انتقال، جابجایی و سرعت در کار ما در دوران دفاع مقدس مدیون شهید سید محمد صنیع‌خانی است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: شهید صنیع‌خانی بعد از آن هم مرد بحران کشور است و در خدمت‌رسانی هنگام وقوع بلایایی چون سیل و زلزله نقش‌آفرینی می‌کند؛ زیرا در چنین حوادثی باید در سریع‌ترین زمان ممکن امکانات را به دست نیازمندان رساند. این شهید بزرگوار در حوادثی چون زلزله رودبار و برخی از سیل‌های سطح کشور، کار‌های بزرگی انجام داد.

وی بازسازی «پل قطور» را یکی از اقدامات شاخص شهید صنیع‌خانی در دوران دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: بازسازی این پل در زیر بمباران‌های هواپیما‌های عراقی کار بزرگی بود که موجب شد تجارت ایران از طریق این پل به ترکیه ادامه پیدا کند. این اقدامات، ابتکار‌هایی بود که اجازه نداد کشور آسیب ببیند و یا دچار مشکل شود.

الله‌کرم در پایان گفت: شهید صنیع‌خانی مرد عمل و ابتکار بود و علت اینکه او را هزارچهره می‌نامند، این است که این عنوان یک نماد بوده و به این دلیل است که او دارای توانمندی‌های متعدد و گوناگونی بود که از جمله کار‌های او ساختن گنبد و گل‌دسته امام (ره) بود.

بنابراین گزارش، سردار «سید محمد صنیع‌خانی» در منطقه عملیاتی «فاو» و نیز در عملیات والفجر۱۰ در «حلبچه» در معرض گاز‌های شیمیایی قرار گرفت. این جراحت‌ها، در سال ۷۴ موجب وخامت حال وی شد و سرانجام در ۱۳ شهریور ۱۳۷۴ به دیدار معبود شتافت و به پاس خدمات خالصانه‌اش در صحنِ حرم مطهر امام خمینی (ره) آرام گرفت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها