حضور اسرائیل در فیلادلفیا نقض توافقنامه صلح با مصر است

معاون وزیر خارجه سابق مصر گفت حضور نیروهای اسرائیلی در محور فیلادلفیا نقض روح معاهده صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی به خصوص پیوست امنیتی آن است.
کد خبر: ۶۸۸۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲ - 05September 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حسین هریدی» معاون وزیر خارجه سابق مصر گفت که فرماندهان اسرائیلی در فوریه گذشته یا پیش از عملیات رفح، از لزوم باقی ماندن نظامیان اشغالگر در نوار غزه در ۱۰ سال آینده به منظور تامین امنیت اراضی اشغالی سخن گفتند و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر روز چهارشنبه بر این موضوع تاکید کرد.

حضور اسرائیل در فیلادلفیا نقض توافقنامه صلح با مصر است

به رغم این اظهارات روشن درباره بازگرداندن اشغالگری نوار غزه؛ اما هریدی بعید نمی‌داند که سخنان اخیر نتانیاهو درباره لزوم باقیماندن در فیلادلفیا صرفا مانور سیاسی باشد.

وی درباره رویکرد مصر نسبت به اوضاع کنونی، به شبکه الجزیره گفت، قاهره در چهارچوب روشنی مبتنی بر مدیریت گذرگاه رفح توسط طرف‌های فلسطینی از طریق تفاهماتی که به هیچ وجه حاکمیت مصر را نفی نمی‌کند، حرکت می‌کند.

هریدی عنوان داشت، قاهره از طریق پایبندی به این چهارچوب اجازه می‌دهد تا آمریکا با طرف اسرائیلی به منظور دستیابی به فرمتی که از طریق آن می‌توان آتش‌بس برقرار کرد ارتباط داشته باشد.

او گفت اظهارات نتانیاهو درباره قاچاق سلاح از طریق مرز‌های مصر و پناه گرفتن رزمندگان جنبش حماس در سینا، بیان‌گر تلاش آن برای فرار از مسئولیت خود درباره شش اسیری است که اجساد آن‌ها اخیرا خارج شد.

هریدی ادامه داد: نتانیاهو همچنین از طریق این ادعا‌ها تلاش می‌کند خود را از شکست مفتضحانه‌ای که اسرائیل در هفتم اکتبر گذشته گرفتار آن شد، تبرئه کند. باور کردن ادعا‌های نتانیاهو دشوار است؛ زیرا ارتش مصر در عملیات نظامی فراگیر خود در سال ۲۰۱۸ همه تونل‌هایی که برای قاچاق سلاح و تروریست به سینا استفاده می‌شد را بسته است.

او گفت اسرائیلی که از سال ۲۰۰۷ غزه را محاصره کرده است، می‌داند که مبارزان حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه حضور دارند و طی چهار جنگ سابق درباره قاچاق سلاح از مصر به غزه حرفی نزده بود؛ بنابراین نتانیاهو با این اظهارات تلاش می‌کند تا مسئولیت هفتم اکتبر را متوجه مصر بداند و در عین حال تلاش می‌کند تا دستیابی به توافق آتش‌بس را به تعطیلی بکشاند؛ زیرا به نفع آن نیست.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار