اردن: اوضاع کرانه باختری می‌تواند به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای کشیده شود

وزیر خارجه اردن در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود بار دیگر در خصوص هرگونه طرحی برای کوچ اجباری ساکنان کرانه باختری به اردن هشدار داد.
کد خبر: ۶۸۸۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸ - 05September 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه آلمان امروز (پنج‌شنبه) در یک سفر منطقه‌ای وارد غرب آسیا شد و در ابتدا در ریاض با مقامات سعودی دیدار کرد. او سپس عازم اردن شد و با «ایمن الصفدی» وزیر خارجه این کشور دیدار کرد و در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافت.

اردن: اوضاع کرانه باختری می‌تواند به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای کشیده شود

آنالنا بربوک قرار پس از آن به فلسطین اشغالی برود. اما در کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه اردن و آلمان، «آنالنا بربوک» گفت که برلین هرگونه تغییری در وضعیت اماکن مقدس را رد می‌کند و همچنین سخنان وزرای تندروی اسرائیلی را غیرمسئولانه می‌داند.

او افزود: «به اسرائیل می‌گوییم که مبارزه با تروریسم در جنین و شهر‌های کرانه باختری با نابودی زیرساخت‌ها ممکن نیست».

وزیر خارجه آلمان با ابراز نگرانی از خشونت فزاینده شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری تأکید کرد: «اسرائیل در جایگاه یک قدرت اشغالگر باید از غیرنظامی‌ها در برابر حملات شهرک‌نشینان محافظت کند».

 آنالنا بربوک در ارتباط با غزه و مذاکرات آتش‌بس نیز مدعی شد که اتحادیه اروپا رایزنی‌های فشرده‌ای در راستای توافق تبادل اسرا در غزه انجام داده است و نیاز به آتش‌بس بشردوستانه و خروج ارتش اسرائیل از گذرگاه رفح و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه وجود دارد.

وزیر خارجه آلمان همچنین بخشی از سخنان خود را به بیان ادعا‌های همیشگی علیه جمهوری اسلامی ایران اختصاص داد و به جای محکوم کردن جنایات اشغالگران، ایران را عامل تشدید بحران در منطقه دانست!

در ادامه «ایمن الصفدی» وزیر امرو خارجه اردن نیز ادعا‌های بنیامین نتانیاهو در خصوص محور فیلادلفیا و مرز اردن (ادعای قاچاق سلاح از مصر به غزه و اردن به کرانه باختری) را بار دیگر تکذیب کرد و گفت که اسرائیل باید از نوار غزه خارج شود.

او افزود: «ما گفته‌ایم که هیچ رویکردی را که غزه را بخشی جدا از کرانه باختری تلقی کند، نمی‌پذیریم، از هر ابتکار فراگیری که شامل جوانب سیاسی و امنیتی برای ممانعت از تکرار یک فاجعه در منطقه شود، حمایت می‌کنیم».

ایمن الصفدی در ارتباط با طرحی که خواستار اعزام نیرو‌های عربی به غزه است، نیز گفت: «ما سربازان خود را به عنوان بخشی از رویکرد‌های امنیتی اسرائیل به غزه نمی‌فرستیم تا آنها را در معرض هیچ حمله‌ای قرار ندهیم».

وزیر خارجه اردن با بیان اینکه ریشه گسترش تنش در منطقه، عدم پایبندی اسرائیل به قوانین بین‌المللی است، گفت: «ما این سؤال را مطرح کردیم که چه کسی اسرائیل را برای تخریب مدارس و بیمارستان‌ها و خیابان‌ها در کرانه باختری، مسلح کرده است؟».

الصفدی با مخاطب قرار دادن «آنالنا بربوک» گفت که آلمان چه زمانی می‌خواهد علیه تندرو‌هایی مانند بن گویر و اسموتریچ به دلیل نقض قوانین بین‌المللی تحریم وضع کند.

او همچنین بار دیگر گفت که هر تلاشی برای کوچ اجباری فلسطینی‌ها در کرانه باختری به اردن، به منزله اعلان جنگ علیه اردن خواهد بود.

وزیر خارجه اردن در ادامه تشدید شدید درگیری‌ها در کرانه باختری را عامل یک جنگ وسیع در منطقه دانست و گفت که اردن بار‌ها در خصوص اتفاقاتی که در کرانه باختری می‌افتد، هشدار داده است.

ایمن الصفدی سپس تأکید کرد که تجاوز رژیم اسرائیل به کرانه باختری ناشی از ذهنیت پاکسازی است و همه فرصت‌ها را برای راه حل دو دولتی از بین می‌برد. او تأکید کرد که هم اکنون زمان برداشتن گام‌های عملی برای مسئولیت پذیر کردن رژیم اسرائیل است.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار