نتانیاهو: توافق آتش‌بس در غزه نزدیک نیست

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه بار دیگر تأکید کرد که توافق آتش‌بس حماس قریب‌الوقوع نیست.
کد خبر: ۶۸۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸ - 05September 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، بنیامین نتانیاهو بار دیگر ضمن رد ادعا‌ها درباره نزدیک شدن طرف‌ها به توافق آتش‌بس اسرا گفت که چنین توافقی نزدیک نیست. 

نتانیاهو: توافق آتش‌بس در غزه نزدیک نیست

او که با شبکه محافظه‌کار آمریکایی فاکس‌نیوز مصاحبه می‌کرد گفت: «توافقی در شرف حصول نیست. متأسفانه چنین توافقی نزدیک نیست.»

نتانیاهو گزارش‌های منتشرشده در برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان که ادعا کرده بودند دولت واشنگتن معتقد است ۹۰ درصد از توافق تکمیل شده را رد کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «این‌ها کاملاً غیردقیق هستند. یک روایتی مطرح می‌شود که توافقی در آنجا روی میز قرار دارد.»

بنیامین نتانیاهو چند روز پیش از این هم در دیدار با خانواده اسرای اسرائیلی که در غزه نگهداری می‌شوند گفته بود که بر خلاف ادعا‌های مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا توافق با حماس نزدیک نیست.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود که اسرائیل قادر به امضای توافق آتش‌بس با گروه حماس نیست.

او مدعی شده بود که چنین توافقی به معنای ان است که اسرائیل بایستی منطقه مرزی غزه-مصر موسوم به کریدور فیلادلفیا را ترک کند.

نتانیاهو مدعی شده بود که اسرائیل باید کنترل محور فیلادلفیا را در دست داشته باشد، زیرا حماس از این گذرگاه سلاح به داخل غزه قاچاق می‌کند.

 این اظهارات نتانیاهو یک روز بعدتر با واکنش «گادی آیزنکوت» و «بنی کانتز»، دو مقام نظامی سابق رژیم صهیونیستی که چندی پیش در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو از کابینه جنگی استعفا کردند مواجه شد.

گانتز و آیزنکوت در یک مصاحبه مفصل تلویزیونی نتانیاهو را به دروغگویی متهم کرده و گفتند که او به دنبال آزاد کردن اسرا نیست.

عده‌ای از تحلیلگران معتقدند یکی از دلایل کارشکنی‌های نتانیاهو در توافق آتش‌بس/ تبادل اسرا این است که او حیات سیاسی خودش را به جنگ غزه گره زده است.

نتانیاهو در مصاحبه فاکس‌نیوز تلاش کرد گروه حماس را عامل بن‌بست در مذاکرات جلوه دهد.

او گفت: «حماس با هیچ چیزی موافقت نمی‌کند. نه با کریدور فیلادلفیا، نه با مسائل کلیدی تبادل گروگان‌ها با تروریست‌های زندانی و نه با هیچ چیز دیگر.»

جنگ در غزه از ۳۳۵ روز پیش آغاز شده و به شهادت بیش از ۴۰ هزار فلسطینی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر منجر شده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد. این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود.

 مبارزان حماس در چند نقطه از حصار‌های مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستا‌ها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آنها را به اسارت گرفتند. رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

رژیم اسرائیل تا کنون نتوانسته است اهداف خود را در این جنگ محقق کند. «گادی آیزنکوت»، عضو پیشین کابینه جنگ نتانیاهو سه‌شنبه شب در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «بنی گانتز» گفت: اسرائیل اکنون در قهقرا قرار دارد و به هیچ کدام از اهداف جنگی اعلام شده، دست نیافته است.

نتانیاهو در مصاحبه با فاکس‌نیوز در روز پنجشنبه تلاش کرد مسئولیت ناکامی‌هایش در جنگ غزه را به گردن حماس بیندازد.

او گفت: «مانع اتمام این جنگ حماس است.»

 نتانیاهو اضافه کرد: «مانع آزاد کردن گروگان‌ها حماس است. کسانی که خونسردانه ۶ نفر را به قتل رساندند و به سمت سر‌های آنها گلوله شلیک کردند اعضای حماس بودند. اسرائیل این کار‌ها را نکرده است. من این کار را نکرده‌ام.»

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه خانواده‌های اسرای آمریکایی که در غزه نگهداری می‌شوند از کاخ سفید خواسته‌اند توافقی یکجانبه با حماس حاصل شود گفت: «در این باره چیزی نمی‌دانم. من درباره آنها قضاوت نمی‌کنم. آنها شرایط سختی را می‌گذرانند.»

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار