مدیرکل توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش:

باید گره‌های ذهنی جوانان را در خصوص ازدواج باز کنیم

حجت الاسلام و المسلمین «مهدی متقی فر» گفت: یکی از اصلی‌ترین موانع ازدواج جوانان را وجود گره‌های ذهنی مختلف برای آنها است و باید همه تلاش کنیم تا این گره‌های ذهنی جوانان باز شود و به سمت ازدواج ترغیب شوند.
کد خبر: ۶۸۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹ - 05September 2024

باید گره‌های ذهنی جوانان را در خصوص ازدواج باز کنیمبه گزارش دفاع‌پرساز کرمانشاه، حجت الاسلام و المسلمین «مهدی متقی فر» مدیرکل توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش امروز در همایش تجلیل از خادمین و فعالین حوزه ازدواج و خانواده استان کرمانشاه،با بیان اینکه حل مسائل اجتماعی در جامعه تنها با حضور خود مردم قابل انجام است، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم مسئله ازدواج در جامعه حل شود، باید مردم، خیرین، سمن‌ها و فعالین اجتماعی همگی پای کار بیایند. 

وی افزود: امروزه در همه جای دنیا هم ثابت شده زمانی که مردم برای حل مشکلی پای کار بیایند، آن مشکل راحت‌تر حل خواهد شد، بنابراین ترویج مقوله ازدواج و حل آن در جامعه نیز باید با کمک خود مردم باشد. 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با تاکید بر اینکه در حل مسائل اجتماعی مانند ازدواج هیچگاه نباید امید را از دست بدهیم، گفت: نباید این حس ناامیدی القاء شود که خود مسئولین و مردم احساس کنند که دیگر کار تمام شده و دست از تلاش بکشند. 

متقی فر اضافه کرد: هرچند چالش‌هایی در حوزه ازدواج و جوانی جمعیت وجود دارد، اما خوشبختانه گروه‌های مختلفی در کشور پای کار هستند که در این زمینه فعالیت‌های خوبی دارند. 

وی یادآورشد:در حال حاضر اولویت در بحث ازدواج تامین جهیزیه و ملزومات ازدواج نیست، بلکه اولویت باید گره‌های ذهنی باشد که در ذهن جوانان ما در خصوص ازدواج و مسائل اجتماعی شکل گرفته است، بنابراین هرکس که می‌خواهد در حوزه ازدواج در کشور کمک کند، باید در گام اول برای حل گره‌های ذهنی جوانان تلاش داشته باشد. 

متقی قر در پایان عنوان کرد: اگر مشکل ازدواج و جوانی جمعیت را در جامعه حل کنیم، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی، تولیدی و ... نیز در کشور حل خواهد شد. 

کرمانشاه به سرعت رو به پیری می‌رود

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه نیز بااشاره به نقش خانواده‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی در جامعه کم شود، باید خانواده‌های مستحکمی داشته باشیم. هرمیزان که برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی هزینه کنیم، اما اگر خانواده‌های مستحکمی نداشته باشیم، اثرگذار نخواهد بود. 

زهرا جانجانی ادامه داد: باتوجه به اهمیت مقوله خانواده در جامعه ایرانی، دشمنان طی یکی دو دهه اخیر تلاش‌های زیادی کرده‌اند تا زیربنای خانواده‌های ما را مورد هجمه قرار دهند که نتیجه این هجمه‌ها بالا رفتن سن ازدواج و فاصله ازدواج تا اولین فرزندآوری بوده است. 

مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه تاکید کرد: زمانی پدران و مادران خانواده‌های ما آموزش مهارت‌های زندگی را به فرزندان دختر و پسر خود به عنوان یک اولویت در نظر می‌گرفتند تا آنها را برای ورود به زندگی آینده آماده کنند، اما متاسفانه این مسئله اکنون اولویت نیست و خانواده‌ها اولویت خود را بالا رفتن سطح تحصیلات عالیه فرزندانشان می‌دانند.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت برای ترویج ازدواج و تحکیم بنیان خانواده‌ها، اظهار کرد: هرچند دولت در بحث مشوق‌ها وظایفی را برای ترویج فرهنگ ازدواج و تحکیم بنیان خانواده‌ها دارد، اما وظیفه جدی و اصلی‌تر باید بر عهده خود خانواده‌ها باشد. 

جانجانی با تاکید براینکه خانواده‌ها نباید نسبت به مقوله ازدواج بی‌تفاوت باشند، اضافه کرد: تا چند دهه پیش حاکمیت نسبت به مسئله ازدواج هیچ وظیفه‌ای نداشت و این موضوع کاملا برعهده خود مردم و خانواده‌ها بود، اکنون نیز باید به همان سمت حرکت کنیم و خود خانواده‌ها در این قضیه محور شوند.  

وی در ادامه افزود: علاوه بر اینکه سن ازدواج جوانان ما هر روز درحال افزایش است، موضوع مهم دیگر کاهش فرزندآوری و فاصله ازدواج تا اولین فرزندآوری است که در این زمینه نیز با مشکلاتی مواجه هستیم. 

مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه یادآورشد: طبق آمارها کرمانشاه به سرعت در حال تبدیل شدن به یک استان پیر است، بنابراین اگر نسبت به استان و جامعه خود احساس مسئولیت داریم، باید مسئله فرزندآوری و جوانی جمعیت را نیز در کنار ازدواج مورد توجه جدی قرار دهیم. 

دشمن بنیان خانواده‌های ایرانی را هدف قرار داده است

 «منوچهر حاتمی» مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه نیز در این مراسم، خانواده را یکی از مسائل مهم در زندگی بشریت دانست و اظهار کرد: از حدود ۱۴۰۰ سال پیش دین اسلام مسئله خانواده و ازدواج را مورد تاکید و اهمیت زیادی قرار داده است. 

حاتمی وی افزود: ائمه اطهار معمولاً به صورت مکرر به مسئله ازدواج و  تشکیل خانواده توجه داشته‌اند و احادیث فراوانی نیز در این زمینه وجود دارد. 

مدیرکل ورزش و جوانان استان تصریح کرد: از آنجایی که ازدواج و خانواده در دین ما بسیار مورد تاکید قرار گرفته، دشمنان ما هم بنیان خانواده‌های ایرانی را مورد هدف قرار داده‌اند تا شاکله خانواده‌های ما را به هم بزنند. 

وی خاطرنشان کرد: در مقابل این تهاجمات ما نیز باید تمام تلاش خود را به کار گیریم و فرهنگ ازدواج را بین جوانان ترویج دهیم. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار