مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

برنامه هفتم توسعه کشور برای حمایت از نخبگان قرآنی تصمیم جدی دارد

«پورمعین» گفت: تصمیم جدی در برنامه هفتم توسعه کشور در حال برنامه‌ریزی و اجرا است که تلاش می‌کند منزلت اجتماعی نخبگان قرآنی را مدنظر قرار دهد.
کد خبر: ۶۸۸۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱ - 05September 2024

برنامه هفتم توسعه کشور برای حمایت از نخبگان قرآنی تصمیم جدی داردبه گزارش دفاع‌پرس از اصفهان، «محمدرضا پورمعین» مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و ناظر چهل‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان در حاشیه بازدید از مسابقات قرآنی در اصفهان اظهار داشت: قرآن کریم مهم‌ترین اصل فرهنگی ما در حوزه تربیت نیروهای انسانی مجرب بوده و سازمان اوقاف و امور خیریه با برگزاری بیش از 40 دوره مسابقات قرآنی به دنبال تربیت قرآنی در خانواده، فرد، جامعه و کشور است؛ به این منظور در این سازمان اهداف و برنامه‌های زیادی در نظر گرفته شده و در این راستا از سازمان‌های فرهنگی و غیرفرهنگی درخواست مشارکت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه اصفهان قطب قرآنی و پایتخت فرهنگی کشور محسوب می‌شود، اضافه کرد: بیش از 80 درصد اهداف و برنامه‌های تعیین شده برای این مسابقات قرآنی در اصفهان محقق شده است. 

ناظر چهل‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان افزود: اصفهان در حوزه‌های مختلف شاخصه‌های منحصربه‌فردی دارد و طبعاً قاریان قرآن و چهره‌های فرهنگی نیز از این قاعده پیروی کرده‌اند و توانسته‌اند رتبه‌های خوبی در حوزه‌های قرآنی به دست آورند.

وی با اشاره به زمان برگزاری مسابقات بیان کرد: تاریخ و زمان برگزاری مسابقات به دلیل محدودیت‌های زمان که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اعمال شده بود کار را با فشردگی همراه کرد و بسیاری از شرکت‌کنندگان در تعطیلات آخر ماه صفر فرصت حضور نداشتند اما استفاده از فضای مجازی و کاری که توسط کمیته رسانه این دوره از مسابقات صورت گرفت اندکی تسهیل‌گر بود. 

پورمعین با بیان اینکه در بخش داوری و فنی نکته ابهامی وجود نداشت، عنوان کرد: داوران زیادی در اصفهان حضور دارند و این استان در این حوزه کمبودی نداشت؛ از سوی دیگر حضور شرکت‌کنندگان بین‌المللی و توانا، بحث‌های تخصصی و دقت در نوع ثبت و ضبط مسابقه قابل تامل بوده و این روند، انتظار ما اط استان اصفهان برای سال‌های آینده را افزایش می‌دهد. 

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به حمایت از نخبگان قرآنی توسط این سازمان گفت: تصمیم جدی در برنامه هفتم توسعه کشور در حال برنامه‌ریزی و اجرا است که تلاش می‌کند منزلت اجتماعی، امتیازات علمی و فرهنگی، تطبیق مدرک تحصیلی، امتیازات مادی مثل وام‌ها و بیمه‌های خوب و حمایت از آثار و تولیدی در دستور کار قرار دهد و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه به اجرا برسد.

وی حافظان قرآن را سرمایه‌های ملی دانست و افزود: بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نام بزرگان قرانی خود را در فرهنگ اجتماعی ثبت کرده‌اند؛ امیدوارم در دهه پنجم انقلاب اسلامی قرآنیان را به‌عنوان سرمایه ملی بشناسیم و این امر در نظام جمهوری اسلامی محقق شود.

پورمعین با بیان اینکه کاهشی در تعداد حافظان قرآن نداشته‌ایم اما روند توسعه کند است، تصریح کرد: باید سرعت، کیفیت و کمیت ارتقا یابد و به این منظور اوقاف و مرکز آموزش که متولی این امر است و همچنین مدیران در این حوزه جهت‌دهی لازم را داشته تا از این سرمایه‌های ملی به نحو مقتضی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت کمک‌های مادی و غیرمادی به فعالان قرآنی، بیان کرد: به شخصه اعتقاد دارم هر حافظ قران باید ماهیانه ۱۰ میلیون تومان کمک چه یه صورت مادی و چه غیرمادی دریافت کند تا تحت تربیت و پوشش یک استاد، بیمه خوب و حمایت معنوی قرار گرفته و همچنین در شهر، استان و کشور از جایگاه و منزلت اجتماعی برخوردار باشد و خانواده‌ها نیز به این امر توجه نشان دهند.

ناظر چهل‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان با بیان اینکه راه توسعه طولانی است و ما تجربه و تمرین کافی در این حوزه نداریم، گفت: طبیعتا حوزه‌های ورزشی ده‌ها و صدها سال از حوزه قرآن جلو افتاده‌اند و باید این فاصله جبران شود؛ اگر حافظ جوان قرآن در یک شهر و استانی رشد کرد باید خیالش از جنبه‌های مختلف زندگی راحت باشد و امیدواریم که در برنامه هفتم توسعه اتفاقات ویژه‌ای رخ دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار