رئیس اداره مهندسی رزمی سپاه در گفت‌وگو با دفاع پرس:

سپاه از سال 90 تاکنون بیش از 20 بمب را شناسایی و خنثی کرده است

رئیس اداره مهندسی رزمی سپاه گفت: سپاه از سال 90 که نیروهای چک و خنثی‌سازی مواد منفجره را در سپاه‌های استانی تشکیل داده، تاکنون موفق شده بیش از 20 بمب را شناسایی و خنثی کند.
کد خبر: ۶۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰ - 08February 2016

سپاه از سال 90 تاکنون بیش از 20 بمب را شناسایی و خنثی کرده است

سردار حسین همتی، رئیس اداره مهندسی رزمی سپاه در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، درباره نحوه شکلگیری واحدهای چک و خنثی در سپاه اظهار داشت: از سال 88 قرارگاه مرکزی خاتمالانبیاء(ص) از سپاه در خواست کرد که برای خنثیسازی عملیاتهای بمبگذاری دشمنان اسلام یگانهای چک و خنثیسازی مواد منفجره را راهاندازی کند؛ بر این اساس سپاه فعالیتهای خود را در این رابطه به لحاظ سازماندهی و تهیه ابزار و امکانات لازم آغاز کرد؛ تا اینکه در سال 90 بهصورت رسمی این فعالیتها شکل گرفت.

وی با بیان اینکه برای شکلگیری واحدهای چک و خنثیسازی در سپاه از پیشکسوتان سپاه انصار، سپاه فرودگاهها و سپاه ولی امر استفاده شده، افزود: ما در اولین نمایشگاه توانمندیهای چک و خنثیسازی سپاه که 11 بهمن ماه افتتاح شد، علاوه بر نمایش ابزارهایی که از قبل موجود بوده و نیز کشفیات سلاح و مواد منفجره، دستاوردهای نوین سپاه در موضوع چک و خنثیسازی را هم معرفی کردیم.

سردار همتی با بیان اینکه ابزارآلات چک و خنثیسازی بومی که در این نمایشگاه معرفی شدند در مقایسه با نمونه خارجی آنها از قیمتی معادل یک ششم برخوردارند، تصریح کرد: دستگاههایی که توسط متخصصان کشورمان تولید شدهاند، به لحاظ کیفیت و کارایی هم در سطح بالاتری نسبت به نمونههای خارجی قرار دارند.

وی با تأکید بر اینکه میتوانیم بخش اعظمی از وسایل مورد نیاز چک و خنثیسازی را با کیفیتی به مراتب بهتر از نمونههای خارجی و با قیمتی پایینتر تولید کنیم، اضافه کرد: در حال حاضر که چهار سال از عمر تشکیلات چک و خنثیسازی در سپاه های استانی میگذرد، حدود 40 درصد تجهیزات مورد نیاز این بخش را در داخل تولید میکنیم؛ البته این توانمندی را داریم که به تدریج میزان تهیه تجهیزات بومی چک و خنثیسازی را افزایش دهیم.

رئیس اداره مهندسی رزمی سپاه، بیان داشت: پیشگیریهایی که سپاه در سالهای اخیر برای جلوگیری از فعالیت و اقدامهای تروریستی داشته، باعث شده که تا حدود زیادی تروریستها در رسیدن به اهدافشان ناکام بمانند.

وی با بیان اینکه در چهار سال اخیر در بخش چک و خنثیسازی، شهیدی نداشتهایم، اضافه کرد: سپاه از سال 90 که این نیروهای چک و خنثیسازی مواد منفجره را در سپاههای استانی تشکیل داده تاکنون موفق شده  بیش از 20 بمب را شناسایی و خنثی کند؛ بمبهایی که اگر هر کدام شناسایی و خنثی نمیشدند، میتوانستند خسارتهای بسیاری را به بار بیاورند.

سردار همتی با اشاره به اینکه قبل از خنثیسازی باید دانش چک و شناسایی را افزایش دهیم، ادامه داد: چنانچه میزان آمادگی نیروها را افزایش دهیم، این آمادگی خود عاملی در راستای بازدارندگی خواهد بود؛ زیرا دشمن در برابر ما هیچگاه دست از دشمنی خود برنمیدارد و تماموقت در مراکز فرماندهی خود در صدد برنامه ریزی برای آسیب رساندن به مجموعه نظام است.

وی در ادامه گفت: سپاه به لحاظ وجود تهدیدهای مختلفی که از سوی دشمنان متوجه این نظام است، تجهیزات و نیروهای انسانی متخصص خود را در گلوگاههای مورد تهدید بکارگیری کرده و بدین شکل عملیاتهای تهدیدآمیز دشمنان را بی اثر ساخته است؛ به شکلی که علیرغم وجود ناامنی در چهار طرف کشورمان، ایران اسلامی در امنیت کامل به سر میبرد.

رئیس اداره مهندسی رزمی سپاه با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی و مردم کشورمان دائم در حال تغییر روشها و شکل دشمنی خود هستند، تصریح کرد: فعالیتهای تروریستی، بیشتر در استانهای مرزی کشورمان بوده و بعضا در تهران، قم و مشهد نیز مواردی وجود داشته است؛ که البته چون تروریستها تلاش میکنند بیشتر از مرزهای غربی و جنوب شرقی کشورمان به سمت استانهای مرکزی کشور حرکت کنند، در همان استانهای مرزی به دلیل اشراف سپاه بر آنها، هر نوع فعالیت و حرکتشان به سمت داخل کشور عقیم میماند.

وی همچنین به موضوع انتقال تجربیات چک و خنثیسازی به نسلهای بعدی سپاه اشاره کرد و در ادامه درباره اولویت چک و خنثیسازی بستههای مشکوک در شهرها، اظهار داشت: چنانچه بسته مشکوکی در شهرها کشف شود، اولویت اول برای حضور در صحنه با نیروی انتظامی است؛ اما ممکن است در مأموریتی نیروی انتظامی از سپاه برای حضور در صحنه تقاصای همکاری کند؛ که در چنین شرایطی سپاه عهدهدار مسئولیت میشود. البته در زمانی که بستههای انفجاری به مراکز سپاه نزدیکتر باشند، به جهت سرعت عمل در کار، سپاه وارد عمل میشود.

سردار همتی همچنین عنوان کرد: در استانهایی هم که مسئولیت سرزمینی بر عهده سپاه است، ماموریت اصلی چک و خنثیسازی با سپاه است و نیروی انتظامی مسئولیتی در این خصوص ندارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار