سفیر کشور چین در جمهوری اسلامی ایران:

ایران یکی از شرکای مهم طرف چین است

«پی وو» گفت: ایران یکی از شرکای مهم طرف چین است؛ ما در کشور چین با ایران یک ارتباط راهبردی جامع را ایجاد کردیم که مایل هستیم تا این روابط را توسعه دهیم.
کد خبر: ۶۸۹۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۶ - 07September 2024

 گزارش دفاع‌پرس از سمنان، «زونگ پی وو» سفیر کشور چین در جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در دیدار با «سید محمدرضا هاشمی» استاندار سمنان اظهار داشت: ایران یکی از شرکای مهم طرف چین است، ما در کشور چین با ایران یک ارتباط راهبردی جامع را ایجاد کردیم که مایل هستیم تا این روابط را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه سفارت چین با استان سمنان یک ارتباط بسیار نزدیک دارد، ادامه داد: وجود کاروان‌سراها نشان‌دهنده به ارث بردن دوستی قدیمی و نگرش باز و صمیمی است، چون در جاده ابریشم بسیاری از کاروان‌سراها وجود دارند، ۹۹۹ کاروان‌سرا در دوره صفویه در ایران ساخته شد، دوستی ایران و چین از طریق این کاروان‌سراها نسل به نسل ادامه یافته است‌.

سفیر جمهوری خلق چین با بیان اینکه کم‌تر از ۲۴ ساعت است که در استان سمنان هستم و احساس می‌کنم این استان در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد، جامعه و آموزش و پرورش به دستاوردهای زیادی دست یافته است، خاطرنشان کرد: دیروز از دو کاروان‌سرا در غرب استان سمنان بازدید داشتم.

وی به سابقه تاریخی کاروان‌سراهای استان سمنان اشاره و اضافه کرد: در ۲ هزار سال پیش مردم با استفاده از این کاروان‌سراها راه ابریشم را ساختند که این نشان‌دهنده روحیه کارآفرینی است.

وی با تأکید بر اینکه در وضعیت پیچیده فعلی جهان ضرورت دارد روحیه کارآفرینی احیاء شود، ادامه داد: جمهوری خلق چین با یک نگرش صمیمانه با همه کشورهای در حال توسعه ارتباط  خواهد داشت.

سفیر جمهوری خلق چین به استاندار سمنان پیشنهاد داد تا در آینده به کشور چین سفر کند تا زمینه‌های ایجاد روابط  خواهرخواندگی استان سمنان با استان‌های طرف چینی بررسی شود، گفت: مسافران بین‌المللی می‌توانند در کاروان‌سراهای استان سمنان سکونت داشته باشند و با طرف ایرانی یکدیگر تبادل‌ نظر کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری خلق چین سه ابتکار توسعه جهانی، عملیات جهانی و تمدن جهانی را مطرح کرده است، اضافه کرد: دانشگاه سمنان یکی از دانشگاه‌های بسیار خوب ایران محسوب می‌شود، تعامل با دانشگاه سمنان در آینده بیش‌تر مورد توجه است.

«سید محمد رضا هاشمی» استاندار سمنان دراین دیدار گفت: ارتباط بسیار خوبی میان ایران و چین در حال حاضر وجود دارد، افتخار ما این است که استان سمنان‌ نماینده کشور ایران در اتحادیه راه ابریشم است، به همین واسطه آثار بسیاری از مجموعه راه ابریشم در استان وجود دارد که می توانند بازدید داشته باشند.

وی افزود: در بحث صادرات و واردات با کشور چین ارتباط بسیار خوبی داریم، همچنین در بحث نیروگاه خورشیدی و معدن از ظرفیت سرمایه گذار چینی در استان بهره مند هستیم و ارتباط بسیار خوبی وجود دارد.

هاشمی ادامه داد: وجود دو فرودگاه بین المللی در استان، در شهر سمنان و شاهرود یکی از فرصت های بی نظیر برای توسعه روابط با کشور چین است.

استاندار سمنان با اشاره به عقد تفاهمنامه با کشور چین برای قطار سریع السیر، گفت: بالغ بر ۷۰۰ کیلومتر از این تفاهمنامه که در کشور قرار است اجرایی شود، در استان سمنان قرار دارد.

وی با بیان اینکه استان سمنان برای بحث سرمایه گذاری در کشور ایران سرآمد است، بیان داشت: مرغوبترین پسته کشور در استان سمنان و در شهرستان دامغان کشت می شود و سالانه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان فروش پسته داریم.

هاشمی تصریح کرد: در ۴ ماهه نخست سال جاری بیش از ۶۱۵ تُن محصولات مختلف از استان سمنان به کشور چین صادر شده است و در حوزه توسعه کشت گلخانه ای، نیروگاه خورشیدی و معادن، آمادگی جذب سرمایه گذار داریم.

استاندار سمنان از نگاه ویژه سفیر کشور چین و سفر به استان سمنان تقدیر نموده و با بیان اینکه امید می رود این دیدار شروع کار استان سمنان با کشور چین در بحث توسعه روابط بین دو کشور باشد، گفت: استان سمنان آمادگی خواهرخواندگی با یکی از استان های کشور چین را دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها