مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

جشنواره تئاتر دانشجویی بستری برای ارائه توانمندی دانشجویان با پشتوانه علمی است

حسین‌زاده گفت: جشنواره تئاتر آن هم از نوع دانشجویی آن، بستر تکاپو و تلاش دانشجویان هنرمندی را فراهم می‌آورد که با گذر از دانش و علم آکادمیک هنر تئاتر، قرار است؛ میزان توانمندی و خلاقیت خود را با پشتوانه علمی آن در برابر اساتید فن محک بزنند.
کد خبر: ۶۸۹۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶ - 09September 2024

جشنواره تئاتر دانشجویی بستری برای ارائه توانمندی دانشجویان با پشتوانه علمی استبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «محمد حسین‌زاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره استانی تئاتر دانشجویی «نخست» که عصر روز گذشته در سالن اجتماعات موسسه آموزش عالی فردوس برگزار شد، اظهار داشت: تنفس در فضای جشنواره نفس کشیدن در اتمسفر تجربه با کنشی بر پایه آزمون‌ها و خطاها است. جشنواره تئاتر دانشجویی مکانی برای تعامل منسجم میان محیط آکادمیک و خلاقیت هنری است.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره تئاتر آن هم از نوع دانشجویی آن، بستر تکاپو و تلاش دانشجویان هنرمندی را فراهم می‌آورد که با گذر از دانش و علم آکادمیک هنر تئاتر، قرار است؛ میزان توانمندی و خلاقیت خود را با پشتوانه علمی آن در برابر اساتید فن محک بزنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هدف از برگزاری جشنواره‌ای باعنوان تئاتر دانشجویی را تبادل ایده، خلاقیت و تجربه دانست و گفت: در جشنواره‌های تئاتر به سختی فرصتی برای تجربه کردن در اختیار هنرمند جوان گذاشته می‌شود؛ اما در حیطه تئاتر دانشجویی، می‌توان به دور از دغدغه‌های اقتصاد و گیشه، رقابتی عادلانه با دستاورد و اندوخته‌ای از تجارب و آزمون و خطاها داشت.

این مقام مسئول برپایی نشست‌های علمی تجربی هدفمند در محضر اساتید این حوزه را در جریان برگزاری جشنواره دانشجویی نخست ضروری دانست و تصریح کرد: انتقال تجربه و گفتمان هنری لازمه هر جشنواره فرهنگی و هنری است. تئاتر به‌عنوان هنر پایه که جمیع هنرها را در کالبد خود حیات بخشیده است نیازمند هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مدونی است تا بتوانیم از این منظر، شاهد بالندگی و رشد هنر تئاتر در این استان باشیم.

حسین‌زاده استفاده از داشته‌های فرهنگی، ادبی و هنری هر اقلیمی را اندوخته‌ای ارزشمند دانست و ابراز داشت: ذات هنر، خواهنده اندیشه و جذب‌کننده سرمایه‌های فرهنگی و هنری است از آنجا که ادبیاتی غنی و فرهنگی بی‌بدیل و بالنده در اختیار ما است؛ که باید ما نیز از آن بهره بریم.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر دانشجویی نخست را مجال و فرصتی برجسته برای همراهی محیط دانشگاهی و ذهنیت آکادمیک با دستاوردهای خلاقانه تجربی حوزه نمایش و تئاتر توصیف کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان داشت: قرار است این جشنواره در سه بخش رقابتی برگزار شود و شرکت‌کنندگان تنها در یکی از بخش‌ها مجاز به حضور هستند که شامل مسابقه تئاتر صحنه‌ای (در این بخش نمایشنامه‌هایی که برای اولین بار تولید شده باشند شرکت خواهند کرد)، مسابقه تئاتر محیطی (نمایش‌هایی که در محیط باز قابلیت اجرا دارند) و مسابقه نمایشنامه خوانی می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: اولویت پذیرش آثار در جشنواره تئاتر دانشجویی نخست با موضوعات اقتباس نمایشی از ادبیات حماسی، زندگی دانشجویی و چالش‌های آن، دانشجو در جامعه، امید و امیدآفرینی است.

حسین‌زاده گفت: آخرین مهلت ثبت نام و ارسال آثار در این جشنواره ۳۱ شهریور ماه است که آثار منتخب در پنجم مهرماه اعلام و مراسم پایانی جشنواره در آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار