معاون سوادآموزی استان قزوین:

بیش از ۹۸ درصد قزوینی‌ها باسواد هستند

«طریقی» گفت: میزان درصد باسوادی استان در رده سنی ۱۰ تا ۵۹ سال حدود ۹۸.۶ درصد برآورد می‌شود.
کد خبر: ۶۸۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶ - 09September 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین «محمود طریقی» معاون سوادآموزی استان قزوین با اشاره به جایگاه استان در بحث سوادآموزی اظهار کرد: میزان درصد باسوادی استان در رده سنی ۱۰ تا ۵۹ سال یعنی جامعه مخاطب دوره‌های سه‌گانه سوادآموزی حدود ۹۸.۶ درصد برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش‌ترین درصد بی‌سوادان استان در رده سنی ۲۰ تا ۵۹ سال هستند، افزود: سال ۱۴۰۳_۱۴۰۲ بالغ بر ۵ هزار و ۶۰۰ نفر حجم ابلاغی سازمان سوادآموزی کشور در دوره‌های سه‌گانه سوادآموزی به استان قزوین بود.

معاون سوادآموزی استان قزوین ادامه داد: از تعداد حجم ابلاغی سازمان سوادآموزی به استان ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در دوره سوادآموزی معادل سوم ابتدایی، یک هزار و ۸۰۰ نفر در دوره انتقال معادل پایه ششم و پایان دوره ابتدایی و یک هزار و ۱۰۰ نفر در دوره تحکیم، دوره تثبیت، تعمیق سواد و جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی بود.

وی خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ این موضوع به نواحی و مناطق ۱۴ گانه استان قزوین، ۴۲ درصد از میزان حجم ابلاغی یعنی حدود ۲ هزار و ۲۴۰ سوادآموز توسط آموزش دهندگان استان شناسایی، جذب و در کلاس‌ها آموزش داده شدند.

طریقی یادآور شد: از حجم ابلاغی ذکر شده تعداد ۳۶۰ نفر از اتباع عادی در دوره سوادآموزی و ۲۴۰ نفر در دوره انتقال در نواحی شهری یک و دو قزوین شناسایی، جذب و آموزش داده شدند.

وی عنوان کرد: نیروی انسانی آموزشی سوادآموزی با عنوان آموزش‌دهنده به صورت عقد قرارداد با موسسات آموزشی ذی‌صلاح با سوادآموزی نواحی و مناطق همکاری دارند و بر این اساس بالغ بر ۱۲۰ نفر در سطح استان قزوین در سامانه سوادآموزی فعال هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیش‌تر کلاس‌های سوادآموزی در مدارس با امکانات آموزش و پرورش برگزار می‌شود و تنها بخش محدودی از کلاس‌ها در حسینیه‌ها و مساجد تشکیل می‌شود.

وی عنوان کرد: درصدد هستیم تا از ظرفیت معلمان بسیجی و نیرو‌های جهادی برای آموزش بی‌سوادان استفاده کنیم.

طریقی خاطرنشان کرد: براساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شده است آمار کلی جامعه مخاطب دوره‌های سه‌گانه سواد‌آموزی در رده سنی ۴۹-۱۰ سال ۸۳۹ هزار و ۴۰۲ نفر بوده است که از این تعداد ۸۰۸ هزار و ۵۰۶ نفر باسواد، تعداد ۳۰ هزار و ۷۲۱ نفر بی‌سواد و میزان درصد باسوادی استان قزوین در این رده سنی ۹۶.۷ درصد اعلام شده است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون در جلسات استانی و مشترک با حضور رؤسای ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق ۱۴ گانه و همچنین جلسات پروژه مهر بر نقش مدیران مدارس به عنوان بازوان توانمند در شناسایی افراد بی‌سواد تأکید شده است.

معاون سوادآموزی استان قزوین افزود: همچنین در آستانه بازگشایی مدارس از مدیران مدارس خواسته شده که نسبت به شناسایی و ارسال اطلاعات اولیای بی‌سواد به ادارات سوادآموزی نواحی و مناطق به منظور جذب و آموزش در کلاس‌های سوادآموزی اهتمام ویژه داشته باشند.

وی عنوان کرد: برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان قزوین اقداماتی صورت گرفته که از جمله آن برگزاری شورای پشتیبانی سوادآموزی استان با اخذ مصوبات موثر نظیر تدوین اطلس باسوادی استان با مشارکت دهیاران و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و سمن‌ها در پالایش اسمی و واقعی‌سازی آمار و اطلاعات بی‌سوادان است.

طریقی با اشاره به برنامه‌های سوادآموزی در استان گفت: اجرای امر پالایش مدرسه محور توسط مدیران مدارس، اجرای امر پالایش بی‌سوادان پایگاه با مشارکت آموزش دهندگان غیرفعال همچنین بیش از ۱۵ طرح مکمل شامل آموزش اتباع، طرح آموزش زنان و دختران روستایی، مرکز یادگیری محلی، آموزش زندانیان، آموزش مقدمات رایانه و آموزش عملی «نماز کلید بهشت» در سطح استان به اجرا در آمده است.

وی در پایان بیان کرد: طرح‌های نهضت دانش‌آموزی، سواد آسان و سواد قرآنی، روستای باسواد و طرح سوادآموزی مدرسه محور از جمله طرح‌های جدیدی است که در سال جاری با هدف شتاب‌بخشی به سوادآموزی و ریشه‌کنی بی‌سوادی از سوی سازمان نهضت سوادآموزی به استان‌ها ابلاغ و اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار