«معرفی کتاب»

«مقام شهدا در آیات و روایات»

کتاب «مقام شهدا در آیات و روایات» مجموعه ای که در چهار فصل به تبیین مقام شهادت در آیات و روایات اسلامی پرداخته که به نویسندگی«مریم فتحی جناقرد» در سال 1402 توسط انتشارات «ستاره های ساوالان» به چاپ رسید
کد خبر: ۶۸۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸ - 09September 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، کتاب «مقام شهدا در آیات و روایات» مجموعه‌ای که در چهار فصل به تبیین مقام شهادت در آیات و روایات اسلامی پرداخته است که به نویسندگی «مریم فتحی جناقرد» در ۱۰۰۰ نسخه با حمایت مالی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل به چاپ رسیده است.
بی شک شهادت به عنوان کشته شدن در راه خدا از موضوعات حائز اهمیتی است که در هیچ دینی به اندازهی دین اسلام مورد توجه قرار نگرفته است، هم چنین در آیات و روایات بیشتری به شهادت سفارش شده است که قرآن مقام شهدا را در کنار انبیاء الهی و صدیقین و صالحین معرفی کرده است. این مجموعه در چهار فصل به تبیین مقام شهادت در آیات و روایات اسلامی پرداخته است.

در بخشی از کتاب آمده است:
شهید یعنی آن که چیزی از علم وی پنهان و پوشیده نیست، یکی از نام‌های خداوند، شاهد، گواه، امین در گواهی دادن و نیز کشته شده در راه خدا، جمع آن شهدا می‌باشد.
برای شهید معانی اصطلاحی متعددی بیان گردیده است که از این قرارند:
۱- شهید به مسلمانان طاهر و بالغی گفته می‌شود که در جنگ به ظلم به قتل رسیده است.
۲- علامه طباطبایی ذیل آیات صد و چهل آل عمران، شصت و نه نساء و شصت و نه زمر می‌نویسد که منظور از شهید و شهدا در قرآن، شاهدان اعمال است، نه کشتگان در راه خدا و شهید به معنای کشته در راه خدا، اصطلاحی است که در بین مسلمانان رایج شده است. همچنین شهادت یک گواهی بر مبنای پیروزی حق و به خاطر اظهار حق و زنده کردن حق است.
۳- به کسی شهید گفته می‌شود که در یک راه مقدس و برای هدف مقدس جان خود را از دست بدهد.
۴- همچنین شهید در فرهنگ اسلامی منحصر به کسانی نیست که در میدان جهاد کشته می‌شوند، بلکه تمام کسانی که عقیده حق دارند، در همین مسیر حق از دنیا می‌روند، طبق روایات اسلامی، در زمره شهدا هستند.
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار