در گفت‌وگو با دفاع‌پرس بررسی شد؛

«کریدور زنگزور» چگونه منافع ملی ایران را در جنوب قفقاز تهدید می‌کند؟

بهمن گفت: کریدور جعلی «زنگزور» اساسا می‌تواند با تخلیه ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی، ایران را در فاز خفگی ژئوپلیتیکی در مناطق شمالی و شمال غربی خود وارد کند و در مسیر‌های دسترسی کشورمان به اروپا تاثیرات قابل توجهی را بگذارد.
کد خبر: ۶۸۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۷ - 10September 2024

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس پیرامون آخرین وضعیت و تحولات مربوط به کریدور «زنگزور» در سخنانی، اظهار داشت: کریدور جعلی «زنگزور» یک طرح مبتنی بر تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه است که یکی از مهم‌ترین اهداف آن تاثیرگذاری بر جمهوری اسلامی ایران است.

«کریدور زنگزور» چگونه منافع ملی ایران را در جنوب قفقاز تهدید می‌کند؟

بهمن افزود: این طرح می‌تواند باعث تخلیه ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی ایران شود و کشورمان را از بسیاری از مسیر‌های ترانزیتی محروم کند. زیرا در حال حاضر ایران از برخی از این مسیر‌ها در حال تجارت است؛ این در حالی است که این کریدور جعلی «زنگزور» می‌تواند این موقعیت را از کشورمان بگیرد.

کارشناس مسائل اوراسیا ادامه داد: کریدور جعلی «زنگزور» اساسا می‌تواند با تخلیه ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی، ایران را در فاز خفگی ژئوپلیتیکی در مناطق شمالی و شمال غربی خود وارد کند و در مسیر‌های دسترسی کشورمان به اروپا تاثیرات قابل توجهی را بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: البته در کنار این موضوعات مسائل دیگری هم وجود دارند که بیشتر از امنیت برای ایران حائز اهمیت هستند. یکی از آنها حضور قابل توجه صهیونیست‌ها در جوار مرز‌های ایران است که با توجه به سوابق گذشته و عملیات‌های تروریستی و خرابکارانه‌ای که اسرائیلی‌ها از خاک جمهوری آذربایجان علیه ایران تدارک دیدند، این کریدور می‌تواند یک وضعیت زمینی و سرزمینی برای آنها ایجاد کند و قطعاً امنیت ملی ایران تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

بهمن اضافه کرد: در کنار آن، پیشبرد طرح‌های مبتنی بر گفتمان‌های پانترکیسم یا شکل دادن به ایده جهان ترک که مبتنی بر پیوستگی جغرافیایی کشور‌های ترک زبان و ترک نژاد است هم موضوع مهم دیگری بوده که هم بر امنیت داخلی ایران تاثیرگذار است و هم وضعیت جدیدی را در مناطق پیرامونی کشورمان به وجود خواهد آورد.

کارشناس مسائل اوراسیا عنوان کرد: البته مسئله توسعه‌طلبی ارضی جمهوری آذربایجان هم مسئله مهمی است؛ کما اینکه برای نام «زنگزور» به عنوان نام جعلی برای این منطقه از ارمنستان طرحی وجود دارد و بعد از آن هم انتشار نقشه‌های مختلف این منطقه از ارمنستان به‌عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان حکایت از توسعه‌طلبی این کشور دارد.

وی یادآور شد: این موضوع، مسئله‌ای نیست که ایران بخواهد در برخورد با آن چشم‌پوشی و اغماض کند. به ویژه که در سال‌های گذشته بحث‌های مختلفی هم در این مورد در جمهوری آذربایجان شده است. ضمن اینکه بعضاً شعار‌ها یا طرح‌هایی مثل آذربایجان شمالی و آذربایجان جنوبی را مطرح کردند که منظور از آذربایجان جنوبی در واقع استان‌های آذری‌نشین ایران است.

بهمن تصریح کرد: اخیرا و در همین هفته گذشته نیز تلویزیون دولتی آذربایجان گزارشی را پخش کرد و در آن مدعی شده استان‌های آذری‌نشین ایران به سرزمین اصلی خودشان، یعنی جمهوری آذربایجان خواهند پیوست. البته اگرچه این تحلیل‌ها دور از ذهن است و با واقعیت‌ها فاصله دارد، زیرا اگر قرار است ادغامی انجام شود این جمهوری آذربایجان خواهد بود که به ایران خواهد پیوست.

کارشناس مسائل اوراسیا اظهار داشت: ولی به هر حال طرح این نوع مسائل و موضوعات نشان می‌دهد که در بطن پروژه‌هایی مثل کریدور «زنگزور» طرح‌ها و پروژه‌های کلان‌تر و بزرگ‌تری نهفته است و در آینده هم می‌تواند حتی برای تمامیت ارضی ایران چالش‌هایی را به وجود بیاورد و به یک مسئله امنیت داخلی در ایران تبدیل شود؛ بنابراین ضرورت ایجاب می‌کند که با این طرح برخورد کنیم، همانطور هم که تا امروز با آن برخورد کردیم.

وی پیرامون علت داغ شدن این مسئله و رسانه‌ای آن در شرایط حساس منطقه‌ای افزود: این موضوع بعد از سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به «باکو» پایتخت آذربایجان و سپس موضع‌گیری مقامات روسیه ازجمله وزیر اور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور ناگهان داغ شد که آنها تاکید کرده بودند با وجود اینکه نگرانی‌های ایران را می‌دانیم، ولی تمایل داریم با ایران مذاکره کرده و این پروژه را اجرا کنیم.

بهمن ادامه داد: بر همین اساس هم این موضع‌گیری روس‌ها موجب پدید آمدن واکنش‌های متقابل در ایران شد؛ وزیر امور خارجه و سایر شخصیت‌های سیاسی همانند نمایندگان مجلس نیز شروع به موضع‌گیری کردند و در رسانه‌ها هم این موضوع بازتاب پیدا کرد.

کارشناس مسائل اوراسیا خاطرنشان کرد: در این شرایط شاهد بودیم که یک گروهی هم در این میان سعی کردند تا از این شرایط سوءاستفاده کنند تا اصل روابط ایران و روسیه را زیر سوال ببرند و روابط دو کشور را تخریب کنند. 

وی در پایان گفت: در اینکه این گروه رویکردی مغرضانه را دنبال می‌کنند هیچ شکی نیست و این موضوع هم برای امنیت ملی و منافع ملی ایران موضوع خیلی مهمی است ولی از طریق دیپلماتیک، خلاقانه و ایجابی قابل حل و فصل است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار