حجت‌الاسلام محمودی: وعده صادق ۲ بی‌شک محقق می‌شود و برای برگزاری جشن آن آماده هستیم/ تجمعات انقلابی مردم ایران در جهان نظیر ندارد

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: در رابطه با فلسطین در طول یک سال گذشته به جرات باید عرض کنم آنچه که در ایران اسلامی اتفاق افتاده در هیچ جای دنیا نظیر نداشته است. ما در چند مرحله تجمعات و تظاهرات‌های سراسری چند میلیونی داشته‌ایم.
کد خبر: ۶۸۹۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۷ - 11September 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، امروزه همه ابزار‌های تکنولوژیک، سیاست‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، فضای سایبرنتیک و در یک کلام صاحبان امپراطوری‌های بزرگ رسانه‌ای در پی این هستند تا به نحوی از انحاء کنترل اجتماعی جامعه خود و دیگر جوامع را به دست بگیرند. در واکنش به این طراحی استعماری، گردهمایی‌ها و راهپیمایی‌های افراد یک جامعه به بهانه بزرگداشت مقدسات ملی و مذهبی اقدامی موثر و تعیین‌کننده است.

بر این اساس به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام «محسن محمودی» رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران پرداختیم تا گزارش عملکرد و دیدگاه‌های این نهاد انقلاب اسلامی را در موضوعات مذکور جویا شویم.

وظایف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ریشه در آموزههای قرآنی دارد

دفاع‌پرس: مکرراً شما و دیگر مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از شرح وظایف سازمان متبوع در خصوص برگزاری مراسمات ملی و مذهبی سخن گفتید، با توجه به اینکه در آستانه هفته وحدت هستیم، به دنبال این بودیم که از برنامه‌هایی که برای این هفته وحدت دارید، آگاه شویم.

حجت‌الاسلام محمودی: اولاً باید عرض کنم مناسبت‌هایی که ما دنبال می‌کنیم یک ریشه قرآنی دارد که حضرت حق درباره آن می‌فرمایند؛ «ذکر الله» یعنی یادآوری روز‌های خدایی. روز‌هایی که در تاریخ بشر تاثیرگذار، سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده بوده است. ما باید این ایام را یادآوری کنیم، زیرا دستور قرآن است. حضرت حق می‌فرماید؛ «فمن یعظم‌ها فإن‌ها من تقوى القلوب» یعنی کسی که شعائر و نشانه‌های الهی را گرامی بدارد و آنها را تعظیم کند از تقوای دل برخوردار است. پس کاری که ما در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی انجام می‌دهیم با همراهی و همکاری همه دستگاه‌های تاثیرگذار، فعالان مردمی، گروه‌های تاثیرگذار فرهنگی یک ریشه قرآنی دارد؛ و بر همین اساس است که حضرت امام بر انجام وظایف شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تاکید فراوان داشتند. شما وقتی بیانات و تاکیدات حضرت امام را رصد می‌کنید به اهمیت این موضوع از نگاه امام و بعد از ایشان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه که برگزاری مراسمات ملی و مذهبی می‌تواند جریان‌ساز باشد، پی می‌برید.

وحدت باور قلبی ما است، نه یک شعار

گاهی اوقات ما در یک رخدادی متوقف می‌شویم. اما گاهی اوقات رخداد را به عنوان یک جریان در طول تاریخ ساری و جاری می‌بینیم. ما اگر هفته وحدت برگزار می‌کنیم هفته وحدت را شعار نمی‌دانیم، یلکه یک واقعیت می‌دانیم. بالاخره جهان اسلام یک نقطه مشترک دارد که آن قرآن و اعتقاد به قرآن است، همه مسلمانان یک قبله و یک پیامبر دارند. اینها باور‌های مشترکی است که در جهان اسلام وجود دارد، اما در مسائل کلامی و فقهی هم یکسری اختلافات فقهی و کلامی وجود دارد. وقتی که ما این مشترکات و حقایق انکارناپذیر را داریم که می‌تواند ما را کنار هم قرار دهد و در رسیدن به سوی هدف مشترک سوق دهد. چرا بر آنها تأکید نداشته باشیم؟ این اشتراکات خود به خود می‌تواند توفیقات جامعه اسلامی را روز افزون کند. بر همین اساس بود که هفته وحدت شکل گرفت. بالاخره دنیای اهل سنت که برادران مسلمان ما هستند و دنیای اهل تشیع کنار هم در سراسر جهان در هر کجا که لازم باشد با اصرار بر اشتراکات و اهداف یکسان خود می‌توانند در رسیدن به  اهداف الهی و متعالی بسیار مثمر ثر واقع شوند.

دفاع تمام قد شیعیان از ملت فلسطین محصول وحدت است

این اثربخشی تا کنون وجود داشته است و مصداق آن بحث فلسطین و غزه است که اکثراً اهل سنت هستند، اما شیعه با تمام وجود برای دفاع از اهل سنت در غزه و فلسطین سینه سپر کرده است. این مسائل تجلی همان وحدت بین شیعه و سنی است. اینکه شیعه از اهل سنت دفاع می‌کند و متقابلاً در بسیاری از مواقع اهل سنت  از شیعه دفاع می‌کند، محصول وحدت و پیوندی است که بین جهان اسلام واقع شده است. البته دشمن بیکار نیست، دشمنان با رسانه‌هایی که در اختیار دارند و سیاست گذاری‌ها و تبلیغات شومی که می‌کنند در صدد ایجاد شکاف و تفرقه بین مسلمانان هستند. کما اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در برهه‌ای فرمودند که ما هم شیعه انگلیسی داریم و هم سنی آمریکایی داریم. دشمنان سعی می‌کنند که این وحدت را به هم بزنند. اما آنقدر ما از جهت الگوی عملی و رفتاری در سیره پیغمبر، سیره حضرات معصومین و در سیره اولیای دین و بزرگان و فقها و مراجع تأکید بر مسئله وحدت را مشاهده کرده‌ایم که تیرشان به سنگ می‌خورد. مصداقاً در عصر حاضر می‌توانیم به مواضع آیت الله العظمی بروجردی و بعد حضرت امام رضوان الله تعالی علیه و هم اکنون مقام معظم رهبری در ایران و آیت الله العظمی سیستانی در عراق اشاره کنیم. رفتار‌هایی که بزرگان ما در طول تاریخ تشیع در ایجاد وفاق و ایجاد انسجام در جهان اسلام داشتند، همه الگو‌های عملیه ما محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام محمودی: وعده صادق ۲ بی‌شک محقق می‌شود و برای برگزاری جشن آن آماده هستیم/ تجمعات انقلابی مردم ایران در جهان نظیر ندارد

برنامه‌های هفته وحدت با همراهی علمای شیعه و سنی به خوبی برگزار خواهد شد

ضمن اینکه مبانی نظری در بحث وحدت وجود دارد، الگو‌های رفتاری هم به ما کمک می‌کند تا در پیکره جهان اسلام کنار هم قرار بگیریم و یک حرف بزنیم و در مشترکات پافشاری کنیم و در عین حال در مسائل اختلافی هم به اعتقادات یکدیگر احترام بگذاریم. هیچ مزاحمتی از این جهت وجود نخواهد داشت. بحمدالله پیام‌های هفته وحدت جای خود را در اذهان عمومی جهان اسلام باز کرده است. ما در ستاد هفته وحدت که چندی پیش شکل گرفت، شاهد بودیم که در سطح استان‌های مختلف ایران اسلامی علمای اهل سنت بسیار نقش آفرین بودند. علمای اهل سنت در کنار علمای شیعه  خصوصاً در استان‌هایی که جمعیت تلفیقی داریم بسیاری از امورات به خوبی پیش بردند. ما هم در میان مردم عزیزمان که برای جشن پیامبر اهمیت قائلند در هفته وحدت خصوصاً روز ۱۷ ربیع در سراسر کشور جشن‌های باشکوهی پیش‌بینی کرده‌ایم. در مراکز مختلف، مساجد، پایگاه‌های مردمی، حتی فضا‌های عمومی و میدانی انشالله شاهد برنامه‌های بسیار خوبی به مناسبت هفته وحدت خواهیم بود و این جزء ضرورت‌هایی است که باید بر آن تاکید و پافشاری شود.

رصد دقیق تحولات اجتماعی سیاسی توسط شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

دفاع‌پرس: همه تلاش دشمن ایجاد تنش و بحران‌های اجتماعی است، ما شاهد بوده‌ایم که طراحی‌های مختلفی در موضوعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته است تا بتواند بخشی از جامعه را با خود همراه سازد، شما برای مقابله با این طراحی‌ها مرکز و سازمانی پیش‌بینی کرده‌اید؟

حجت‌الاسلام محمودی: معاونت پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز این وظیفه را دنبال می‌کند و در اجرای وظایف خود با بسیاری از مراکز تاثیرگذار ارتباط دارد و در زمینه رصد مجازی فضای و خط رسانه‌ای دشمن هوشیاری بسیار خوبی تاکنون داشته است. این معاونت داد و ستد‌های اطلاعاتی خوبی با سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها دارد. در واقع حساسیت‌ها و رخداد‌ها در این معاونت دنبال می‌شود و ما معمولاً به صورت هفتگی آخرین رخداد‌ها و حساس‌ترین رخداد‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی که در حوزه فضای رسانه‌ای و در حوزه فضای اجتماعی مطرح می‌شود را در جلسه شورای معاونینی که داریم، مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ و هر کجا لازم باشد تصمیم متناسب اتخاذ می‌شود و شورا مستقیم ورود پیدا می‌کند. از سوی دیگر اگر احساس کنیم که لازم است موضوعات را به دستگاه‌های دیگر منتقل کنیم قطعاً این مهم را انجام خواهیم داد. در واقع شورا خود را موظف می‌داند که این مسائل را پیگیری کند. کار شورا صرفاً برگزاری مراسم میدانی نیست که البته این مراسمات میدانی مهم‌ترین کار شورا است. والا همکارانمان به طور روزانه در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی رخداد‌ها و مسائلی که رقم می‌خورد را در قالب‌های مختلف و با ارتباط‌هایی که با دستگاه‌های مختلف دارند دنبال می‌کنند و هر کجا لازم باشه تصمیم مناسب اتخاذ می‌شود. این مسائل طبیعتاً جزء رسالت‌های ما است که باید دنبال بکنیم و سعی هم کردیم در این حوزه‌ها به خوبی ورود داشته باشیم تا بتوانیم، بازویی برای دستگاه‌های دیگر باشیم.

معمولا سایر دستگاه‌ها لطف دارند و به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان دستگاهی که با بدنه مردم ارتباط دارد و متولی برگزاری مراسمات انقلاب است و بر این اساس برخی از حساسیت‌ها را بهتر از بعضی دستگاه‌های دیگر تشخیص می‌دهد، عنایت دارند. خوشبختانه دستگاه‌های ذیربط معمولاً به نظرات شورا اهتمام می‌ورزند و نظرات شورا را مورد توجه قرار می‌دهند.

دفاع‌پرس: در سال‌های اخیر خصوصاً از سال ۹۶ و ۹۷ به این سو در ستاد‌های مرکزی مختلف کمیته‌ای با عنوان کمیته فضای مجازی نوسط شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی پیش بینی شده است، این اتفاق بسیار خوبی است. زیرا، از پیش از برگزاری مراسم آمادگی ذهنی برای مردم ایجاد می‌کند و روز راهپیمایی هم انعکاس خبری خیلی گسترده‌ای را در سطح ملی و بین‌المللی رقم می‌زند، سوالی که در خصوص فضای مجازی مطرح است این است که به نظر میرسد، ساماندهی و یکپارچگی لازم در حوزه فضای مجازی وجود ندارد آن طور که باید و شاید بازخورد لازم را شاهد نیستیم، آیا این نقطه ضعف و انتقاد را پذیرا هستید؟

حجت‌الاسلام محمودی: ما هم همین اعتقاد را داریم. ما در حوزه فضای مجازی نتوانستیم در شان نظام اسلامی و در شأن برخورداری‌ها و حساسیت‌های موجود در سطح بین‌المللی و ملی اقدام کنیم. به طور طبیعی مجموعه‌هایی تعریف شده‌اند تا برای همین ماموریت ایفای نقش کنند. مانند شورای عالی فضای مجازی یا بعضی از مجموعه‌هایی که در این حوزه فعالیت و ابزار مناسب را در اختیار دارند. زیرا اساساً با چنین نگاهی تعریف شده‌اند و بدیهی است که از آنها انتظار بیشتری می‌رود. البته قدم‌های خوبی طی سال‌های اخیر برداشته شده است، انصافاً نسبت به گذشته وقتی مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که قدم‌های خوبی برداشته شده است. ولی تا رسیدن به آن نقطه ایده آل و شرایطی که بتواند پاسخگوی نیاز ما باشد، هنوز فاصله داریم.

انتظار داریم متولیان فضای مجازی در انجام وظایف خود اهتمام بیشتری داشته باشد

ما در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شرح وظایف‌مان بیشتر کار ستادی، قرارگاهی، ایجاد هماهنگی و استفاده از ظرفیت‌ها و آوردن ظرفیت‌ها برای برگزاری مراسمات ملی و مذهبی است، و سعی هم داشته‌ایم این وظیفه را به خوبی انجام دهیم. این مجموعه‌های فعال فضای مجازی را با هم مرتبط و از داده‌های آنها استفاده کنیم. در واقع هدفمان این بود که از خروجی‌های کار این مجموعه‌ها بتوانیم آنچه نیاز کار خود می‌دانیم و در حوزه کار مراسم تعریف می‌شود، بهره‌مند شویم. در حوزه فعالیت فضای مجازی و در واقع تأثیرگذاری در سطح کلان کشور چه در خارج و چه در داخل هنوز تا رسیدن به آن شرایط مطلوب فاصله داریم. این موضوعات غالباً باید در شورای عالی فضای مجازی که بالاخره همه ارکان نظام از جمله ریاست محترم جمهوری و وزرای تاثیرگذار حضور دارند، پیگیری شود. انتظار داریم این مجموعه‌ها حوزه فضای مجازی را واقعاً جدی بگیرند.

کما اینکه مسئله حیاتی فضای مجازی مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی و یکی از دغدغه‌های معظم‌له است. در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی همیشه پرداختن به مسئله فضای مجازی را مشاهده می‌کنیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی‌های خود می‌فرمایند؛ «اگر من در این جایگاه (رهبری) نبودم، می‌رفتم و ساماندهی فضای مجازی را به عهده می‌گرفتم.» این فرمایش معظم‌له حساسیت کار را نشان می‌دهد. ما از همه مسئولینی که به مبانی انقلاب و نظام اسلامی اعتقاد دارند. انتظار داریم که جدی‌تر موضوع فضای مجازی را پیگیری کنند. وضع موجود شرایطی بهتر نسبت به گذشته است. اما، وضع مطلوب نیست. ما باید در حوزه فضای مجازی همه کار بکنیم. همه دستگاه‌ها کار جدی انجام دهند، خصوصاً آن دستگاه‌هایی که تولیت مستقیم در این حوزه دارند.

تجمعات میلیون در حمایت از مردم فلسطین داشته‌ایم

دفاع‌پرس: خیلی‌ها تصور می‌کنند که مردم ایران مانند مردم اروپا و آمریکا آن طور که باید و شاید گردهمایی و راهپیمایی برای مردم فلسطین نداشته‌اند، اما شما معتقد هستید که اینگونه نیست و مردم ایران بینظیرترین گردهمایی‌ها را در حمابت از مردم فلسطین داشته‌اند، ولی به دلیل اینکه گردهمایی‌های مردم ایران بازتاب رسانه‌ای نداشته است، به خوبی به چشم مردم دنیا نمی‌آید. آیا برای رفع این نقیصه برنامه برای هماهنگی بیشتر با رسانه‌ها دارید؟

حجت‌الاسلام محمودی: در رابطه با فلسطین در طول یک سال گذشته به جرات باید عرض کنم آنچه که در ایران اسلامی اتفاق افتاده در هیچ جای دنیا نظیر نداشته است. ما در چند مرحله تجمعات و تظاهرات‌های سراسری چند میلیونی داشته‌ایم. یعنی جمعیت‌هایی که واقعاً در هیچ جای جهان نظیرش نیست. ممکن است در برخی کشور‌ها  اجتماعی شکل بگیرد. اما این اجتماع و گردهمایی سراسری نیست. اما ما وقتی یک مراسم سراسری برگزار میکنیم. یعنی شهر‌ها و روستا‌های ما و هر کجایی که ثقل جمعیتی دارد مردم در صحنه حاضر می‌شوند که هیچ جای دنیا چنین وضعیتی حاکم نیست. در گردهمایی‌های ایران از مرکز استان گرفته تا بخش‌ها و حتی روستا‌های کشور برای حمایت از فلسطین مردم ابراز احساسات می‌کنند و حد اعلای خود را به نمایش می‌گذارند؛ لذا ما در چند مرحله تظاهرات سراسری و تجمعات سراسری داشتیم. علاوه بر این هزاران همایش، هزاران تجمع صنفی و قشری اعم دانش آموزی، اصناف، حوزویان و دانشگاهیان را برگزار کردیم.

گردهمایی مردم ایران در حمایت از فلسطین باید بازخورد رسانه‌ای داشته باشد

بحث شیرخوارگان حسینی با همین نگاه سوق داده شد که کودکان حسینی و شیرخوارگان حسینی به عنوان اظهار همدردی با کودکان فلسطینی از سوی مردم ایران مطرح شود؛ لذا از جهت حجم کاری و حجم برنامه‌ای که محقق شده باشد. ایران اسلامی جزء کشور‌های سرآمد دنیا است. البته همانطور که شما به خوبی اشاره کردید  شاید رسانه‌های ما نتوانستند به خوبی این گردهمایی را منعکس کنند. ما در طول یک ساله گذشته هر جمعه تظاهرات خشم داشتیم، این تظاهرات در سه الی پنج  استان کشور برگزار شده است. انتظار ما این است که رسانه‌ها خصوصاً رسانه ملی هر جمعه خبر اولش حضور مردم در صحنه حمایت از مردم فلسطین باشد. حضور مردم برای ملت فلسطین بسیار حائز اهمیت است زیرا، ملت فلسطین همه چشم امدیش و بیش از هر کشوری به جمهوری اسلامی ایران است. بدیهی است که این تجمعات و این تظاهرات خشم و راهپیمایی‌ها باید بازخورد رسانه‌ای داشته باشد.

ما برای تجمعات خارج از کشور بیش از تجمعات داخلی ارزش قائل هستیم

 همایش‌های ما همچنین باید بازخورد رسانه‌ای داشته باشد. همه این وقایع ارزش خبری دارد. ما نباید اینگونه تفسیر کنیم که تجمعات و همایش‌هایمان ارزش خبری ندارد. هر تجمعی امروز به هر بهانه‌ای در هر کجای ایران اسلامی برای دفاع از فلسطین شکل بگیرد ارزش خبری دارد. در دیگر کشور‌های دنیا اگر ۵ نفر ۱۰ نفر یا نهایتاً ۵۰ نفر  پرچم دست بگیرند تصویرش در همه رسانه‌های دنیا منتشر می‌شود و بازخورد خبری گسترده‌ای از آن شاهد هستیم. ما می‌گوییم آن گردهمایی در آن کشور بسیار ارزش خبری دارد. اما جمعیت‌های چند هزار نفری که در ایران برای حمایت از مردم فلسطین وارد میدان می‌شود به بهانه نداشتن ارزش خبری به خوبی منعکس نمی‌شود. معتقدم در حوزه رسانه مسئولین رسانه‌ها باید نسبت به این مسئله یه جمع‌بندی برسند. اطلاع‌رسانی این تجمعات به عهده ما است و پوشش خبری و انعکاس آن وظیفه رسانه‌های ارزشی کشور است. در جلسات ستادی که تشکیل می‌دهیم از دوستان رسانه‌ای خود هم دعوت به عمل می‌آوریم تا نقطه نظرات ما را بشنوند و از امور شورا آگاه باشند. همچنین روابط عمومی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که با رسانه‌ها ارتباط خوبی دارد، حساسیت‌ها شورا را به رسانه‌ها منتقل می‌کند.

خبرگزاری دفاع مقدس نمره قابل قبولی در پوشش مراسمات انقلاب اسلامی دارد

بخشی از این عدم انعکاس خبری به رسانه‌ها برمی‌گردد بخشی دیگر هم به ما در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برمی‌گردد. البته من باید از خبرگزاری دفاع مقدس تشکر ویژه داشته باشم که انصافاً در طول دوران خدمتش خصوصاً در دوره مدیریت جدید این خبرگزاری هم شاهد تحول کیفی هستیم و هم اهتمام بیشتری نسبت به پوشش مراسمات ملی مذهبی از این خبرگزاری مشاهده می‌شود. در کیفیت اطلاع‌رسانی و در کیفیت محتوا‌هایی و هم حساسیتی که به مراسم انقلاب وجود دارد، خبرگزاری دفاع مقدس نمره بسیار خوبی می‌گیرد. من باید تشکر ویژه‌ای را از عزیزان در خبرگزاری دفاع مقدس داشته باشم و انشالله سایر خبرگزاری‌ها هم که همکاری لازم را دارند، چنین اهتمامی داشته باشند. باید از بسیاری از اصحاب رسانه و از بسیاری از دوستانی که در میدانند و ارزش کار را به خوبی می‌دانند تشکر و سپاس داشته باشم.  

وعده صادق ۲ بی شک محقق می‌شود

ضمن گرامی‌داشت شهادت شهید هنیه عزیز که میهمان جمهوری اسلامی بود و رژیم صهیونیستی در نهایت رذالت و پستی مهمان ما را در کشور ما به شهادت رساند و این داغ را بر ملت ایران و ملت فلسطین تحمیل کرد. خطاب به صهیونیست‌های اشغالگر تصریح می‌کنیم که انشاالله عملیات وعده صادق ۲ حتماً اتفاق خواهد افتاد. مسئولین نظامی ما و مسئولین ارشد ما و مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند که این اتفاق خواهد افتاد و یقیناً ملت ایران خود را آماده کرده‌اند تا به لطف پروردگار جشن عملیات وعده صادق ۲ را برگزار کنیم.

ما در کنار ملت فلسطین هستیم نشان دهیم که جنایات رژیم صهیونیستی هرگز بی پاسخ نخواهد ماند و امیدواریم که در آینده نه چندان دور جشن نهایی پیروزی ملت فلسطین را در بیت‌المقدس برگزار کنیم و انشالله در مسجد الاقصی شاهد اقامه نماز جماعت ملت فلسطین و تمام ارکان جبهه مقاومت باشیم. آرزوی علو درجات برای سرداران جبهه مقاومت، سردار سلیمانی و همه کسانی که در این جبهه فداکاری کردند جان دادند، داریم. انشالله که روحشان شاد باشد و ما هم بتوانیم پاسدار خوبی برای آرمان‌های شهدای عزیز باشیم.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار