دبیر ستاد اربعین استان قزوین:

۷۰ هزار زائر قزوینی در پیاده روی اربعین امسال حضور داشتند

«خورشبدی» گفت: در اربعین امسال زدیک به ۵۰ هزار نفر از مردم استان قزوین در سامانه سماح به صورت قطعی ثبت‌نام کردند اما پیش‌بینی شده نزدیک به ۷۰ هزار نفر از مردم استان قزوین به پیاده‌روی اربعین عازم شدند.
کد خبر: ۶۸۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸ - 10September 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین «محمد خورشیدی» دبیر ستاد اربعین استان قزوین درباره حماسه اربعین امسال اظهار کرد: نزدیک به ۵ جلسه برای ستاد اربعین برگزار شد؛ ستاد اربعین متشکل از ۱۷ کمیته تخصصی از دستگاه‌های اجرایی و مجموعه‌های مردمی است که نقش تسهیل‌گری، حمایت و پشتیبان را در جریان اربعین ایفا کردند.

وی افزود: در اربعین امسال زدیک به ۵۰ هزار نفر از مردم استان قزوین در سامانه سماح به صورت قطعی ثبت‌نام کردند اما پیش‌بینی شده نزدیک به ۷۰ هزار نفر از مردم استان قزوین به پیاده‌روی اربعین عازم شدند.

دبیر ستاد اربعین استان قزوین گفت: نزدیک به ۹۰ دستگاه اتوبوس در مسیر رفت و برگشت، نقش حمل و نقل زائران اربعین را بر عهده داشتند. ۱۵ روز قبل از اربعین عملیات حمل و نقل به مرز مهران و بالعکس آغاز شد و تا دو روز بعد از اربعین، کمیته حمل و نقل در پایانه برکت شهر مهران مستقر بود.

خدمات‌رسانی 68 موکب قزوین در اربعین

این مسئول ادامه داد: در مجموع ۶۸ موکب از استان قزوین به زائران اربعین خدمات‌رسانی کردند. تعدادی از این مواکب در شهرهای اقبالیه، آبگرم، عوارضی زنجان، آوج و در مهران مستقر بودند و بقیه مواکب نیز در نجف، کربلا، مرقد طفلان مسلم و در مسیر پیاده‌روی خدمات‌رسانی می‌کردند.

خورشیدی عنوان کرد: سعی کردیم که از اکثر مواکب استان قزوین بازدید کنیم و عملکرد آنان را مورد سنجش قرار دهیم. لازم به ذکر است سه موکب نیز در بخش بهداشت فعالیت داشتند، هلال احمر استان قزوین در شهر مصیب و در جوار مرقد طفلان مسلم مستقر شده و درمانگاهی کاملاً مجهز ایجاد کرده بودند.

وی افزود: نزدیک به ۷۰ هزار بطری آب آشامیدنی توسط خیران قزوینی برای حماسه اربعین تهیه شد، همچنین اقلامی اعم از برنج، گوشت، مرغ، شکر و آرد به نرخ دولتی در اختیار مواکب قرار گرفت.

مسئول ستاد اربعین استان قزوین تصریح کرد: ۱۲ هزار گذرنامه زیارتی و ٨ هزار و 500 گذرنامه بین‌المللی در ایام اربعین برای زائران استان قزوین صادر شد؛ در مجموع ۲۰ هزار و 500 گذرنامه توسط اداره گذرنامه استان قزوین برای متقاضیان اربعین صادر شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: باعث افتخار ما است که تمامی ۱۷ کمیته خدماتی ایام اربعین، وظایف خود را به درستی انجام داده و ما امسال شاهد هیچگونه حادثه‌ای برای موکب‌داران استان و زائران استان قزوین نبودیم.

خورشیدی اظهار کرد: با وجود گرمای هوا، اما امسال آمار زائران نسبت به سال گذشته روند افزایشی را طی کرده است.

حضور ۷۰ مبلغ در مواکب قزوین

وی افزود: حماسه اربعین امسال با حضور رسانه‌ها و مبلغان ظاهری جدید و متفاوت را به خود دید. امسال نزدیک به ۷۰ مبلغ به کشور عراق و مواکب استان قزوین اعزام شدند تا مدیریتی بر انجام کارهای فرهنگی مواکب صورت گیرد.

دبیر ستاد اربعین استان قزوین عنوان کرد: امسال نیز تیم‌های پزشکی به عنوان طبیب‌ دوار در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند‌؛ این پزشکان با هماهنگی هلال احمر تجهیزاتی را منتقل می‌کردند و همچنین در میان پیاده‌روی با برچسبی که بر کوله خود به عنوان طبیب دوار داشتند به زائران خدمات رسانی پزشکی می‌کردند.

این مسئول تاکید کرد: دسته عزاداری استان قزوین که در کربلا صورت گرفت ویژگی است که بسیاری از شهرها از آن محروم هستند. این دسته با حضور عزاداران حسینی و با نوای مداحان شاخص استان قزوین صورت گرفت و با نوای عزاداری در حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) تردد کرد.

خورشیدی افزود: برنامه دلدادگان حسینی که چند سال است در شهر قزوین برگزار می‌شود، مورد استقبال جاماندگان اربعین قرار گرفته است. این برنامه با هماهنگی ستاد اربعین و مجموعه‌های مردمی و هیئات مذهبی صورت می‌گیرد. برنامه دلدادگان حسینی در روز اربعین به صورت متحد در تمامی شهرستان‌ها و حتی در برخی از بخش‌ها نیز اجرا شده است.

وی در پایان گفت: مراسم دلدادگان حسینی در شهر قزوین به صورت پیاده‌روی از میدان میرماد تا امامزاده حسین (ع) صورت گرفت که در این مراسم ۵۰ موکب به مردم خدمات رسانی کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار