آمریکا نهاد‌ها و افراد جدیدی در ایران و روسیه را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ۱۰ فرد و ۶ نهاد مستقر در ایران و روسیه را به بهانه «نقش‌آفرینی در تحویل سامانه‌های تسلیحاتی و قطعات سلاح به روسیه» در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
کد خبر: ۶۸۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴ - 10September 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز سه‌شنبه اعلام کرد ۱۰ فرد و ۶ نهاد مستقر در ایران و روسیه را به بهانه «نقش‌آفرینی در تحویل سامانه‌های تسلیحاتی و قطعات سلاح به روسیه» در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

آمریکا نهاد‌ها و افراد جدیدی در ایران و روسیه را تحریم کرد

دولت آمریکا که طبق گفته مسکو با ارسال میلیارد‌ها دلار سلاح برای اوکراین از سال ۲۰۲۲ به یکی از طرف‌های جنگ تبدیل شده امروز سه‌شنبه ضمن متهم کردن تهران به ارسال موشک برای روسیه تحریم‌های جدیدی علیه افراد و نهاد‌های مرتبط با این دو کشور اعمال کرد. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت این وزارتخانه قرار گرفته گفته که ۱۰ فرد و ۶ نهاد مستقر در ایران و روسیه را در فهرست تحریم‌ها قرار داده و چهار شناور را به عنوان «اموال توقیف‌شده» شناسایی کرده است.

در این بیانیه ادعا شده جمهوری اسلامی ایران و روسیه در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی قراردادی برای عرضه صد‌ها موشک به روسیه امضا کرده‌اند. طبق این ادعا، تابستان سال ۲۰۲۴، نیرو‌های نظامی روسیه برای استفاده از موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد از نوع فتح ۳۶۰ آموزش دیدند.

 ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا بدون ارائه هیچ مستنداتی مطرح شده است. همچنین ساعاتی قبل‌تر یک منبع آگاه نظامی در گفتگو با خبرگزاری فارس مقامات اروپایی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را تکذیب کرد و گفت: این ادعا‌ها از اساس کذب است و هیچ موشکی به روسیه منتقل نشده است.

این مقام آگاه نظامی تأکید کرد: طرح ادعا‌های کذب در خصوص انتقال تجهیزات نظامی و موشکی صرفاً جنبه جنگ روانی دارد و بی‌پایه و اساس است. رسانه‌های آمریکایی هفته گذشته به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که واشنگتن اعتقاد دارد ایران این نوع سلاح‌ها را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی دراین‌خصوص به خبرنگاران گفت: «ما اطلاعات موثقی از سوی متحدان دریافت کرده‌ایم که حکایت از اقدام ایران در ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه دارد».

جمهوری اسلامی ایران نیز صریحاً ادعا‌های مطرح شده دراین‌خصوص را رد کرده است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این گزارش‌ها گفته بود که جمهوری اسلامی ضمن مخالفت با جنگ از راهکار سیاسی برای حل‌وفصل اختلافات روسیه و اوکراین حمایت می‌کند.

موج جدید علیه ایران در حالی است که سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه دیمیتری پسکوف در نشست خبری دیروز گفت که چنین اطلاعاتی با واقعیت مطابقت ندارد و سخنگوی وزارت خارجه ناصر کنعانی هم در نشست خبری دیروز تأکید کرد ایران بخشی از جنگ و بحران اوکراین نیست و راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این موضوع می‌داند.

 وی تأکید کرد «این اتهامات را قویاً رد می‌کنیم، به‌ویژه اینکه اتهام زنندگان به ایران از کسانی هستند که جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان جنگ به یک طرف (اوکراین) هستند و نقش بسزایی در تشدید بحران و جنگ داشته‌اند».

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا تصریح شده همزمان با اقدام آمریکا شرکای بین‌المللی این کشور نیز اقدام به معرفی تدابیر جدید علیه شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران، ایران‌ایر کرده‌اند. دولت انگلیس ساعاتی قبل‌تر اعلام کرد به عنوان بخشی از تحریم‌های جدید خود علیه ایران توقف «تمامی خدمات هوایی مستقیم بین پادشاهی متحده انگلیس و ایران» را آغاز کرده است.

لوئیز هایگ، وزیر حمل و نقل انگلیس گفت: «ما از تمامی اهرم‌هایی که در اختیار داریم برای اعمال فشار بر ایران جهت پایان دادن به حمایت این کشور از تهاجم غیرقانونی پوتین استفاده خواهیم کرد.»

او اضافه کرد: «به همین دلیل است که ما توقف تمامی خدمات هوایی مستقیم بین انگلیس و ایران را آغاز کرده‌ایم.» ساعاتی قبل‌تر فرانسه، انگلیس و آلمان با متهم کردن ایران به ارسال موشک برای روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین اعلام کردند قصد دارند تحریم‌های جدیدی علیه تهران وضع کنند.

در بیانیه مشترکی که این سه کشور اروپایی صادر کرده‌اند آمده است: «حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین شدت گرفته و ما شاهد رسیدن موشک‌های ایران به خاک اروپا خواهیم بود که این بر رنج مردم اوکراین خواهد افزود.»

کشور‌های غربی در ماه‌های گذشته بار‌ها تلاش کرده‌اند با فضاسازی‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران را به یکی از طرف‌های شریک در جنگ اوکراین تبدیل کنند. ایران و روسیه همواره این ادعا‌ها را رد کرده‌اند.

ادعا‌های کشور‌های غربی در حالی مطرح می‌شود که این کشور‌ها از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ اصلی‌ترین تأمین‌کننده سلاح برای اوکراین بوده‌اند و در مقاطعی اجازه استفاده از این تسلیحات برای حمله به خاک روسیه را نیز صادر کرده‌اند.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار