دولت و مقامات آمریکا ۴ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار محکوم شدند

دولت و مقامات آمریکا به دلیل مشارکت در واقعه تروریستی پیشین سیستان و بلوچستان در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران به پرداخت چهار میلیارد و یکصدو سی میلیون دلار محکوم شد.
کد خبر: ۶۹۰۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱ - 11September 2024

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، پس از طرح دعوی حقوقی ۱۴۲ نفر از بازماندگان و مجروحین واقعه تروریستی پیشین استان سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۸۸ به طرفیت ۱۱ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی دولت آمریکا، شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران پس از طی تشریفات قانونی و رسیدگی علنی، رأی به محکومیت چهار میلیارد و یکصد و سی میلیون دلاری دولت و مقامات آمریکا در حق خواهان‌ها صادر کرده است.

دولت و مقامات آمریکا ۴ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار محکوم شدند

در واقعه تروریستی ۲۶ مهر ۱۳۸۸ بخش پیشین استان سیستان و بلوچستان که توسط عامل دولت آمریکا گروهک تروریستی جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی صورت پذیرفت ۴۵ نفر از شهروندان شهید و ۵۷ نفر نیز مجروح شدند.

گروه تروریستی جند الشیطان، با طراحی و تأمین مالی دولت آمریکا ایجاد شد، کلیه اقدامات تروریستی این گروه نیز به سفارش و تأیید دولت آمریکا علیه مردم ایران صورت گرفت.

سرکرده این گروهک نیز در حین عزیمت به پایگاه آمریکایی‌ها در حوزه آسیایی مرکزی، توسط جمهوری اسلامی ایران دستگیر و محاکمه شد. پس از دستگیری سرکرده گروهک اسناد متعددی مبنی بر تحت کنترل بودن گروه مذکور توسط دولت آمریکا و حمایت‌های متعدد مادی، تسلیحاتی یا نظامی، آموزشی و … ارائه کرد.

دولت آمریکا سابقه طولانی در ایجاد و حمایت از گروه‌های تروریستی علیه ملت‌های جهان دارد، مشهورترین گروه تروریستی که آمریکا آن را ایجاد و از حمایت کامل این دولت برخوردار بوده گروه تروریستی داعش بوده است. این گروه در حال حاضر یکی از ابزارهای چپاول مردم جهان از جمله ملت مظلوم سوریه است. به دلیل خصومتی که دولت آمریکا علیه مردم ایران دارد، این دولت از هر گروه‌های تروریستی که علیه مردم ایران فعالیت دارد، حمایت می‌کند.

بر اساس رأی صادره توسط شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل مبلغ محکومیت دولت و مقامات آمریکایی از حیث خسارات مادی، معنوی و تنبیهی به دلیل ایجاد، حمایت و گسترش اقدامات تروریستی توسط خواندگان علیه مردم و خواهان‌ها در این پرونده به شرح ذیل است:

۱- بر اساس رأی صادره دادگاه از باب خسارات مادی و معنوی وارده به خواهان‌های ردیف ۱ الی ۲۶ که حسب مستندات پزشکی و گواهی‌های صادره از بنیاد شهید متحمل جراحات و آسیب‌های بدنی شده‌اند برای هر کدام از خواهان‌ها مبلغ ۵ میلیون دلار و مجموعاً به میزان یکصد و سی میلیون دلار رأی صادر کرده است.

۲- در ضمن دادگاه برای خواهان‌های ردیف ۲۷ الی ۱۴۲ که متحمل فقدان یک یا چند عضو از خانواده خود شده‌اند از باب اقدام متقابل و نیز از باب خسارات مادی و معنوی ناشی از این موضوع برای هر خواهان به میزان مبلغ ده میلیون دلار و مجموعاً یک میلیارد و صد و شصت میلیون دلار رأی صادر کرده است.

۳- همچنین دادگاه با عنایت به ماده ۴ قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی از باب تنبیه رفتار خواندگان و جلوگیری از تکرار آن در آینده غرامت تنبیهی نیز طبق عمل متقابل خواندگان در نظر گرفته، حکم بر محکومیت خواندگان به پرداخت معادل دو برابر خسارات مادی و معنوی وارده به خواهان‌های بند دوم یعنی به ازای هر خواهان بیست میلیون دلار و مجموعاً به میزان دو میلیارد و و هشتصد و چهل میلیون دلار برای ۱۴۲ خواهان پرونده حکم صادر کرده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار