سردار نقدی: امیدوارم در آینده رقابت‌های علمی به اندازه رقابت‌های ورزشی مخاطب پیدا کند

معاون هماهنگ کننده سپاه گفت: تفاوت تقدیر از نخبگان علمی با سایر حوزه ها، مشکلی است که به واسطه رواج فرهنگ غربی بوجود آمده است.
کد خبر: ۶۹۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸ - 11September 2024

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه در دیدار با «علی نادری لردجانی» و «حنانه خرم‌دشتی» دو مدال آور المپیاد نجوم و خانواده آنها اظهار داشت: افتخار آفرینی فرزندان ایران را تبریک می‌گویم و این نکته را یادآور می‌شوم که ما برای همه افتخار آفرینان کشورمان احترام قائل هستیم و این را محدود به بخشی از جامعه نمی‌دانیم. زمانی که مسئولیت سازمان بسیج مستضعفین را برعهده داشتم هر سال نفرات تک رقمی کنکور سراسری را دعوت می‌کردم و یک روز با آنها به بازدید علمی از بخش‌های صنعتی و نظامی می‌رفتیم.

امیدوارم در آینده رقابت‌های علمی به اندازه رقابت‌های ورزشی مخاطب پیدا کند

وی افزود: این نفرات برگزیده کنکور وقتی در بازدید‌های مورد اشاره شرکت می‌کردند، می‌گفتند که باورمان نمی‌شود چنین موفقیت‌هایی داشته باشیم، زیرا دشمنان در تبلیغات خود دائما از نبود دانش و امکانات در کشور سخن می‌گویند.

شهید شهریاری نماد نخبگان معاصر

سردار نقدی ادامه داد: خداوند دارندگان علم را بزرگ شمرده و این علم باید در جهت رشد ارزش‌های انسانی و الهی باشد. به عبارت دیگر کسانی که دانش خود را در جهت ساخت بمب قرار می‌دهند تا بر سر مردم بی‌دفاع غزه ریخته شود، نفعی نمی‌برند؛ لذا کار عاقلانه این است که انسان دانش خود را برای رشد جامعه بشری بکار گیرد نه سرکوب مردم و جامعه بشری.

وی اضافه کرد: ما الگو‌هایی مانند دکتر چمران داریم که علی رغم آن که استاد تمام فیزیک دانشگاه برکلی آمریکا بود، به ایران بازگشت تا دانش خود را برای مردم کشورش بکار گیرد. البته مشکلات و کاستی‌هایی در کشور داریم و باید با آنها بسازیم و هم‌زمان برای رفع آنها تلاش کنیم.

معاون هماهنگ کننده سپاه در ادامه عنوان کرد: ساخت ناو، پهپاد، توسعه انرژی هسته‌ای، کسب رتبه چهارم جهان در نانو و ... نمونه‌ای از نتایج تلاش‌های نخبگان کشور است. دکتر شهریاری نمادی از نخبگان سال‌های اخیر کشورمان است. او طرح تحقیقاتی را که کشور حاضر بود ۲۰ میلیارد دلار بابت آن پرداخت کند، بدون دریافت هیچ مبلغی به سرانجام رساند.

امیدوارم در آینده رقابت‌های علمی به اندازه رقابت‌های ورزشی مخاطب پیدا کند

وی تصریح کرد: شیوه و تفاوت تقدیر از نخبگان علمی با سایر حوزه‌ها مشکلی است که بواسطه رواج فرهنگ غربی در کشور بوجود آمده است. به عنوان مثال فردی که انواع خالکوبی‌ها را بر بدن خود می‌زند و سوادی هم ندارد، وقتی تصاویر خود را در اینستاگرام منتشر می‌کند نفرات زیادی صفحه این فرد را دنبال می‌کنند، اما در مقابل دانشمندان ما شاید ۱۰۰ نفر هم دنبال کننده نداشته باشند. این نوع رفتار به دلیل فرهنگ وارداتی غرب است؛ لذا همه باید تلاش کنیم این فرهنگ را تغییر دهیم.

دشمن در مسائل علمی کارشکنی می‌کند

سردار نقدی سپس عنوان کرد: باید به عنوان مثال بین جوانان به جای اینکه دعوا برای طرفداری از فلان تیم رخ دهد، دعوا بر سر مسایل علمی باشد و این اتفاقی است که در گذشته رخ داده است. در گذشته ما در مسائل علمی هیچ جایگاهی نداشتیم ولی الان در جایگاه ۱۵ علمی جهان قرار داریم و این نشان می‌دهد از نظر علمی رشد کردیم و کشور‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم. در واقع این از برکت انقلاب اسلامی است که به جایگاه علم ارزش داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها کشور دنیا است که شرط رهبری در آن دانشمند بودن است، تاکید کرد: ما علاقه‌مندیم و افتخار می‌کنیم که دانشمندان کشورمان درکنار فرماندهان نظامی حضور داشته باشند، اما حضور این افراد به جهت دشمنی‌هایی که با کشورمان وجود دارد برای این عزیزان مخاطرات امنیتی در پی خواهد داشت. 

امیدوارم در آینده رقابت‌های علمی به اندازه رقابت‌های ورزشی مخاطب پیدا کند

معاون هماهنگ کننده سپاه گفت: دشمنان در بحث‌های علمی و فناوری کارشکنی‌های بسیاری انجام می‌دهند به نحوی که وقتی می‌خواهیم در حوزه‌های صنعتی کاری انجام دهیم خراب کاری می‌کنند تا نتوانیم نتیجه بگیریم و مایوس شویم.

وی با بیان اینکه ما در گذشته اصلا مرکز ملی نخبگان نداشتیم، افزود: این گونه مراکز با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی شکل گرفت، زیرا کسانی که در مسند امور قرار داشتند توجهی به چنین موضوعاتی نداشتند. کسانی که نخبه هستند و می‌خواهند به سربازی بروند می‌توانند سربازی خود را در مراکز علمی و تحقیقاتی بگذرانند.

سردار نقدی گفت: امیدواریم در آینده رقابت‌های علمی هم به اندازه رقابت‌های ورزشی مخاطب پیدا کند. البته ورزشکارانی که بر روی سکوی قرار می‌گیرند سال‌ها تلاش کردند تا به چنین جایگاهی دست یافتند، اما با این حال ارزش علم از هر مقامی بالاتر است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار