مراسم جشن‌تولد «سید شهیدان اهل قلم» برگزار شد+ تصاویر

مراسم جشن‌تولد شهید سید مرتضی آوینی، با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و عموم مردم، بر سر مزار این شهید والامقام برگزار شد.
کد خبر: ۶۹۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵ - 11September 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، همزمان با سالروز ولادت شهید «سید مرتضی آوینی»، جمعی از اهالی فرهنگ و عموم مردم، بر سر مزار این شهید والامقام واقع در بهشت‌زهرا (س) تهران گرد هم آمدند و یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم را گرامی داشتند.

مراسم جشن‌تولد «سید شهیدان اهل قلم» برگزار شد+ تصاویر

مراسم جشن‌تولد «سید شهیدان اهل قلم» برگزار شد+ تصاویر

مراسم جشن‌تولد «سید شهیدان اهل قلم» برگزار شد+ تصاویر

۲۱ شهریور سالروز ولادت سید شهیدان اهل قلم است؛ او را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کامران می‌شناختند؛ شخصیتی که اهل موسیقی هنر و مطالعات کتاب‌ها فلسفی بود؛ اما در بحبوحه نهضت انقلاب اسلامی پس از مطالعه اعلامیه‌های امام خمینی (ره) مسیر زندگی خود تغییر داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دوربین در دست گرفت.

شهید سید مرتضی آوینی با شروع جنگ تحمیلی به‌همراه گروه خود به جبهه‌ها رفت و این آغاز جریان فکری مجموعه ماندگار «روایت فتح» شد؛ او در روایت فتح، انسان و شجاعت مومنانه و معنویت و شهادت‌طلبی رزمندگان اسلام را به تصویر می‌کشید؛ سبکی که سینمای جنگی ایران را متحول کرد.

پس از پایان جنگ و تأسیس مؤسسه روایت فتح، فعالیت‌های هنری و مطبوعاتی سید مرتضی موجب بروز چهره‌ای دیگری از او شد و سید مرتضی در کنار تألیفات مقالات تئوریک درباره ماهیت سینما و نقد سینمای ایران و جهان، نوشته‌های متعددی درباره حقیقت هنر، هنر و عرفان، هنر جدید اعم از رمان، نقاشی، گرافیک، تئاتر، هنر دینی و سنتی، هنر انقلابی و... تألیف کرد.

تهیه مجموعه روایت فتح بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ متوقف شده بود؛ اما بنا بر توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، ساخت مستند روایت فتح را ادامه داد تا این‌که اواخر فروردین سال ۱۳۷۲ که اعضای تیم مستندسازی روایت فتح به منطقه جنگی فکه رفته بودند، هرکس پا جای پای نفر جلویی می‌گذاشت؛ چهار نفر جلوتر از سید مرتضی پای خود را روی مین والمری می‌گذاشتند؛ اما مین سهم سید مرتضی بود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار