آیت‌الله خاتمی در مشهد:

ماهیت آمریکا هنوز تغییر نکرده است/ ملت قرآنی ایران زیر بار سلطه نخواهند رفت

آیت الله خاتمی، عضو مجلس خبرگان گفت: آمریکا در پی خواب و خیال ۳۷ سال پیش است، ولی دولت ایالات‌متحده آمریکا باید بداند برای ابد این آرزو را به گور خواهد برد. آمریکای سال ۱۳۹۴ همان آمریکای سال ۱۳۵۸ است. ملت ایران شعار مقدس مرگ بر امریکا را فراموش نکرده و نخواهد کرد و این سیاست قرآنی است.
کد خبر: ۶۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸ - 03February 2016

ماهیت آمریکا هنوز تغییر نکرده است/ ملت قرآنی ایران زیر بار سلطه نخواهند رفت

به گزارش دفاع پرس از مشهد، به مناسبت ایامالله دهه فجر انقلاب اسلامی محفل انس با قرآن با حضور جمعی از حفاظ و قاریان قرآن کریم و اقشار مختلف مردم در امامزاده یاسر و ناصر برادران حضرت رضا (ع) که در شهرستان طرقبه واقعشده است برگزار شد.

در این مراسم حضرت آیتالله سید احمد خاتمی امامجمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری با گرامیداشت ایامالله دهه فجر یکی از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی را گسترش فرهنگ قرآنی در کشور دانست و اظهار داشت: در روزگاری در این کشور عدد حافظان قرآن از عدد انگشتان دست تجاوز نمیکرد تا جایی که بدخواهان تشیع میگفتند شما به قرآن بها نمیدهید، در قرائت نیز ایران در آن مقطع بسیار عقب بود اما به برکت انقلاب اسلامی امروز جمهوری اسلامی با مباهات اعلام میکند که هزار نفر قاری قرآن دارد و شاهد درخشش چهرهای برتر قرآنی در رشته قرائت است.

دهه فجر فرصت ذکر برکات انقلاب اسلامی

وی افزود: دهه فجر دهه ذکر برکات انقلاب اسلامی در عرصههای مختلف است. از برکات انقلاب این بود که در حد توانش قرآن را از انزوا درآورد، هرچند که این قانعکننده نیست اما ارمغان با ارزشی است.

آیتالله خاتمی خاطرنشان کرد: تمام این صحبتها و فعالیتهای قرآنی مقدمهای است برای اینکه قرآن را به صحنه زندگی بیاوریم. سلام و درود خداوند بر شهیدان عزیزمان که به برکت خونشان حاکمیت قران شکل گرفت و قانون اساسی کشور بر اساس قرآن و فرهنگ عترت نوشته شد. امروز تنها کشوری که حاکمیت قرآنی را در عرصههای مختلف دنبال میکند و در پی تحقق ارزشهای اسلامی است جمهوری اسلامی ایران است.

سیاست خارجی در قرآن

امامجمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به آیات قرآن کریم سیاستهای جمهوری اسلامی ایران را در عرصههای مختلف یادآور شد و تصریح کرد: در عرصه سیاست خارجی آیه «وَلَن یجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» سیاست خارجی کشورمان را سامان میدهد. راز ایستادگی و مقاومت مردم در مقابل آمریکا همین آیه قرآنی است. آمریکا ملت زیر سلطه میخواهد و ملت قرآنی ایران زیر بار سلطه نخواهند رفت.

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: آمریکا در پی خواب و خیال ۳۷ سال پیش  است ولی دولت ایالاتمتحده آمریکا باید بداند برای ابد این آرزو را به گور خواهد برد. آمریکای سال ۱۳۹۴ همان آمریکای سال ۱۳۵۸ است. آمریکایی که امام راحل از آن بهعنوان شیطان بزرگ یادکردند. ملت ایران شعار مقدس مرگ بر امریکا را فراموش نکرده و نخواهد کرد و این سیاست قرآنی است.

تعیین خط مشی قرآنی درسیاست دفاعی 

آیتاللهخاتمی در بخش دیگری از سخنانش با تبیین سیاست جمهوری اسلامی در عرصه سیاست دفاعی تصریح کرد: در عرصه سیاست دفاعی، سیاست ما سیاست بازدارندگی است و سرلوحه امور دفاعی کشور آیه کریمه «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکمْ» است. نظام ما به استناد این آیه و بهاستثناء بمب اتم هر آنچه برای دفاع از خودمان لازم داشته باشیم تدارک دیده و تدارک خواهیم دید، تا اگر رژیم دیوانه صهیونیستی قصد تجاوز و حمله نظامی را داشت جواب قاطع و دندانشکنی به این دولت غاصب بدهیم. در برجام هیچ مذاکرهای در خصوص موشک نشده است. ما دستبردار از نظام دینی نخواهیم بود.

مدیریت قرآنی

وی سپس مدیریت سیاست داخلی کشور را مدیریتی قرآنی دانست و تأکید کرد: ما در سیاست داخلی به این مسئله اعتقاد داریم که قانون قانون خداست. امروز ولیفقیهمان رهبری قرآنی است. صلاح و خیر و رشد این کشور در گرو ولایتپذیری عملی است نه در ولایتپذیری شعاری.

افراد ولایتمدار حافظ شأن شورای نگهبان

آیتالله خاتمی متذکر شد: امروز در شرایط کنونی، آنکسی ولایتمدار است شورای نگهبان را تخریب نمیکند. تخریب شورای نگهبان بهعنوان یکنهاد قانونی مخالفت با امام و خط رهبری است. به سفارش و توصیه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری باید حرمت اینگونه نهادهای قانونی در کشور حفظ شود. همین شورای نگهبان بود که در طول ۳۷  سال که از عمر انقلاب اسلامی میگذرد، نگذاشت نامحرمان به مراکز تصمیمگیری نفوذ کنند تا مقدمات آسیب زدن به این نظام فراهم شود.

انتخابات فصل وحدت نه التهاب

امامجمعه موقت تهران با اشاره به خط وحدت در سیاست قرآنی کشور اظهار داشت: در عرصه اجتماعی، قران کریم خطی را بهعنوان وظیفه مطرح میکند. این خط حفظ وحدت است. فصل انتخابات فصل جشن سیاسی و فصل وحدت ملت است. آیه شریف «وَاعْتَصِمُواْ به حبل اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» وظیفه ما را در این خصوص مشخص کرده است. نکته مهم این است که وحدت محور میخواهد که محور حبلالله است. در یکی از تفاسیر حبلالله را امیرالمؤمنین (ع) معرفی میکنند. ما ولایتفقیه را راستای ولایت پیغمبر گرامی اسلام (ص) و امام علی (ع) میدانیم. کسانی که دم از وحدت میزنند، وحدت بی محور نمیشود و محور وحدت جامعه ما مقام معظم رهبری است. سیاست قرانی سیاست وحدت است.

آیتالله خاتمی در ادامه با اشاره به انتخابات پیشرو گفت: نباید فصل انتخابات فصل التهاب، فصل شایعات دروغین و اختلاف باشد. کاندیداها مراقب باشند با صحبتهایشان بذر تفرقه را نپاشند، هواداران هم مواظب باشند که کاسه داغتر از آش نشوند. امام علی (ع) میفرمایند: بدبخت کسی است که جهنمی بشود. بدبختتر از آنکسی است که به خاطر دنیای دیگران خود را جهنمی کند.   

شرایط انتخاب خبرگان

وی در ادامه با اعلام این مطلب که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ارزشهای قرآنی در جامعه دینی باید حاکم باشد ابراز کرد: در روز ۷ اسفند که قرار است خبره برای خبرگان انتخاب کنید باید ببینید کاندیداهای شما از ارزشهای قرآنی همچون تقوا و تقوای سیاسی،  ارزش جهاد، ایثار و فداکاری در راه خدا، ارزش علم جهتدار را دارا هست یا نه.

جاری شدن سبک زندگی قرآنی

آیتالله خاتمی در پایان تأکید کرد: تلاش در عرصه قرآن صورت گرفته و میگیرد ولیکن کسی ادعایی ندارد که آنچه انجام میدهیم بر اساس قرآن است. با پیروزی انقلاب حاکمیت قران شکل گرفت و قاریان و حافظان به صحنه آمدند اما جای خالی وجود دارد. جای خالیای که مایه تأسف است. این جای خالی را باید در دهه فجر از ارواح طیبه شهدا بگیریم. این جای خالی، سبک زندگی قرآن در عرصه خانواده و تمام شئونات زندگی فردی و اجتماعی است. آنچه باید به آن برسیم زندگی سبک قرآنی است و باید به این سمت حرکت کنیم.  خانواده قرآنی از منظر قرآن دارای خصوصیاتی است که عبارتاند از خانوادهای که دارای آرامش است، خانوادهای که در آن محبت است. خانوادهای که دینمحور است. 

در این مراسم از خانواده قرآنی حجت الاسلام فتحی تجلیل شد در آخر این محفل نورانی نیز حاضرین از صوت زیبای قاری بین المللی قرآن کریم حاج حمید شاکرنژاد بهره مند شدند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار