یادداشت/ عصمت دهقانی

پیام‌بَران آزادگی

زنان فعال حوزه ایثار و شهادت به ویژه بانوان فعال رسانه ای، با حضور به موقع در صحنه ها پیام‌بران آزادگی هستند.
کد خبر: ۶۹۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰ - 12September 2024

پیام‌بَران آزادگی گروه استان‌های دفاع‌پرس - عصمت دهقانی؛ زن که مظهر عطوفت و مهربانی است، از زمانی که قدم بر عرصه گیتی می‌نهد، برای انجام مسئولیتی سنگین تربیت می‌شود که ایفای درست آن همواره نیازمند مقاومت و ایثار است. 

زن با مادر شدن از همان آغازین لحظات تولد فرزندش «ایثارگری» را در معنای حقیقی کلمه به تصویر می‌کشد. با در آغوش‌گرفتن نوزادش و نوشاندن شیرۀ جانش به او، روز‌ها و شب‌های پرورش و تربیت فرزند را از نوزادی به کودکی و از کودکی به نوجوانی و جوانی صبورانه گره می‌زند و در طی همه این مراحل خواه‌ناخواه مفاهیم بزرگی از واژه مقاومت و ایثار را در خانه و خانواده به نمایش می‌گذارد.

به فرموده امام خامنه‌ای (مدظله العالی) زن اسلامی زنی است که راه راست می‌رود، هدف را درست تشخیص می‌دهد و در این راه حاضر به فداکاری است و چنین زنی عظمت می‌آفریند.

زن مسلمان، زمانی که برای موفقیت در رسالت خطیر مادر بودن، بانوان تاریخ سازی که در قرآن کریم و روایات اسلامی از آنها به نیکی یاد شده است؛ مانند حضرت مریم (س)، حضرت هاجر (س)، حضرت آسیه (س) و همچنین حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) را به عنوان الگو انتخاب می‌کند، فرزندش را با مکتبی آشنا می‌سازد که مهم‌ترین شاخصه آن خدامحوری، ولایتمداری، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، عدالتخواهی و دفاع از مظلوم است؛ بنابراین از زمان رسالت خطیر پیامبران در آگاه نمودن بشر در راستای پرستش خداوند بی‌همتا تا بزرگ‌ترین و حماسی‌ترین واقعه تاریخ یعنی عاشورا، از انقلاب اسلامی مردم ایران و هشت سال دفاع مقدس گرفته تا مقاومت کم نظیر مردم مظلوم یمن در برابر عربستان سعودی و ایستادگی جانانه مردم فلسطین به خصوص اهالی باریکه غزه در برابر ددمنشی رژیم فاسد و غاصب صهیونیستی، به همت مادران، خون ایثار و شهادت در کالبد مقاومت جاری است البته شرایط زمانی و مکانی می‌تواند میزان و چگونگی ایثار را تحت الشعاع قرار دهد ولی در نهایت به پیروزی جبهه حق منجر می‌شود.

به عبارتی زنان با عقیده قلبی به لزوم ایستادگی در برابر ظالم و متجاوز، با مقدم داشتن دیگران بر خود و حتی در مواردی با جان باختن در راه خدا، هم خودشان از بهترین دانش آموختگان عمل کننده به این عقیده هستند و هم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تشویق دیگران نقش موثری دارند.

مهم‌تر اینکه زنان هم مجاهد هستند و هم مجاهد پرور، هم بصیرند و هم بصیرت افزا، هم در تمام لحظات زندگی مربی درس عاشقی هستند و هم عاشق. هم مرتبی منظم با هوش و فعالی هستند و هم مربی مبتکر و با اراده. اینگونه بانوان، با تربیت فرزندانی که شهادت چنان در عمق جانشان ریشه دوانده که برای به دست آوردنش، مرز‌های جغرافیایی را مانعی سد راه خود نمی‌بینند و برایشان فرقی ندارد شلمچه باشد یا خانطومان و یا هر جای دیگر، شهید پرور می‌شوند. شاهد این مدعا شهدای مدافع حرم علی الخصوص سردارحاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید جبهه مقاومت است که در وصیت‌نامه خود آورده است: «امروز قرارگاه حسین‌بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌ماند. ا گر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی (ص).» و در چند سطر بعد می‌خوانیم:

«بدانید به‌دور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسول‌الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است، دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.»

آری! «مقاومت» زمانی رنگ و بوی «ایثار» به خود می‌گیرد که امت اسلام با وحدت کلمه برای به دست آوردن یا از دست ندادن حقی مشروع با تمام وجود و با از خود گذشتگی، علیه ظالم متجاوز مبارزه کند و برای محقق شدن این امر نقش زنان بسیار مهم و قابل تأمل است.

علاوه بر نقش مادران شهدا، نقش همسران، خواهران و دختران شهدا و همسران آزادگان و جانبازان در رفتار‌های صبورانه شان ستودنی است ولی وظیفه این عزیزان در میدان ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت فقط به خانواده شهید، آزاده و ایثار گر بودن ختم نمی‌شود، بلکه خودشان نیز چادر زهرایی را بر سر کرده خطبه‌های زینبی می‌خوانند! چون زینب کبری (س) مصائب وارده را «ما رأیت الا جمیلا» توصیف می‌کنند! مادران شهدا از شهیدشان می‌گویند و راه و رسم شهید پرورش‌دادن را به مادران جوان می‌آموزند! همسران جانبازان از شوهر و سبک و سیاق همسرداری و فرزندپروری‌شان می‌گویند و قصه عاشقی را به دختران سرزمینشان می‌گویند.

بسیاری از بانوان با قلم خود، با قدم خود و با هنر خود مروج فرهنگ ناب ایثار و شهادت هستند که پرداختن به تمامی ابعاد نقش آفرینی آنها در این مجال نمی‌گنجد، اما به قول شاعر: آب دریا را اگر نتوان کشید                     هم به قدر تشنگی باید چشید

 بانوان نویسنده ادبیات مقاومت و پایدار
در کشور ما و کشور‌های جبهه مقاومت، کم نیستندبانوان شاعر و نویسنده که مجاهدانه با قلمی توانمند نه تنها کلمه به کلمه و جمله به جمله ایثار و مقاومت را معنی و تفسیر می‌کنند و سبک زندگی خلق کنندگان آن را به رشته تحریر در می‌آورند، بلکه مهم‌ترین گام در فرهنگ‌سازی این مفاهیم مقدس را برداشته و تاریخ مقاومت و ایثار را چنان هوشمندانه، آگاهانه و هنرمندانه ضبط و ثبت می‌کنند که دیگر هیچ قدرت و تفکری را توان خدشه‌دار کردن و از بین بردن آن نیست.

در دهه‌های اخیر آثار مکتوب ارزشمندی در حوزه ادبیات پایداری به خصوص خاطره نگاری و داستان نویسی دفاع مقدس، با قلم بانوان چاپ و منتشر شده است که هر کدام روایتی مؤمنانه، عاشقانه و هنرمندانه از شهدا، رزمندگان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس، مدافعین حرم، مدافعین سلامت و مدافعین امنیت و خانواده‌های آنها است که اجازه نخواهند داد غبارفراموشی بر روحیه مجاهدت و مقاومت، آنان بنشیند.

بانوان خبرنگار و فعال مجازی

بخش قابل توجهی از خبرنگاران و فعالان حوزه ایثار و شهادت و مقاومت بانوان هستند که در سخت‌ترین شرایط عرصه را خالی نکرده و برای اینکه اولین راویان واقعیات مبارزه جبهه حق با باطل باشند، بدون هیچ ترس و واهمه‌ای در صحنه حاضر می‌شوند به طوریکه در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ ایران (فتنه مهسا امینی) و حوادث سال‌جاری غزه بار‌ها و بار‌ها صحنه‌هایی از حضور آگاهانه و مقتدرانه خبرنگاران زن که پیام بران آزادگی هستند، منتشر شد که هر بیننده آزاده‌ای را به تحسین وا می‌داشت.

خبرنگاران، عکاسان زن همواره برای به تهییه خبر و به تصویر کشیدن برنامه‌های حوزه ایثار و شهادت در مناسبت‌های مختلف در محافل و مجالس حاضر شده اند و با رعایت موازین شرعی در خط مقدم اطلاع رسانی بوده اند. از طرفی با نوشتن گزارشات، یادداشت و مصاحبه‌هایی با قلم توانمند خود سعی در معرفی بانوان موفق تراز انقلاب اسلامی به هدف معرفی به جامعه داشته اند.

کم نیستند بانوان فعال در فضای مجازی که برای مقابله با جنگ نرم و شناختی و ترکیبی دشمنان با تولید محتوای ارزشمند مذهبی به میدان آمده و گام‌های موثری در راه جهاد تبیین برداشته اند و همچنان به فعالیت‌های مجازی خود ادامه می‌دهند.

بانوان فعال در گروه‌های جهادی و خادمین شهدا

در دوران دفاع مقدس بسیاری از زنان با حضور در ستاد‌های پشتیبانی جنگ با تهیه خوراک و لباس برای رزمندگان مشغول بودند و بقا شستن رخت و پتوی رزمندگان در حال خدمت کردن به برادران مجاهد خود بودند و پس از دوران دفاع مقدس گروه‌های بسیجی و جهادی همچنان به فعالیت‌های داوطلبانه خود در راستای کمک به حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ادامه دادند. سال‌های اخیر نیز گروه‌های بسیجی و جهادی با حضور در مناطق محروم از تجربه و تخصص خود در راستای بر طرف کردن غبار محرومیت از چهره آن مناطق فعالیت می‌کنند که این خود نمونه‌ای از ایثار و فداکاری است که در واقع این گروه‌های جهادی هم عامل و هم مروج آن هستند. 

خادمین شهدا 

در شهر‌ها و استان‌های مختلف گروه‌هایی با عنوان خادمین شهدا هر ساله هنگام اردوی راهیان نور داوطلبانه در مناطق عملیاتی که محل تردد و استقرار کاروان‌های راهیان نور هستند حضر شده و به زوار خدمت می‌کنند.

فعالیت بانوان پزشک و پرستار در دوران شیوع ویروس کرونا

فعالیت‌های ایثارگرانه پزشکان و پرستاران در زمان شیوع ویروس کرونا نمودی از فعالیت‌های پزشکان و پرستاران و امدادگران زن در دوران دفاع مقدس بود. بسیاری از پزشکان و پرستاران زن در ایام کرونا چند ماه به دور از خانه و فرزندان خردسال خود در سخت‌ترین شرایط وقت خود را صرف کمک به درمان بیماران کرونایی کردند و در این راه نیز شهدای را تقدیم نمودند.

حضور آگاهانه در اجتماع

زنان ایرانی به واسطه داشتن فرهنگ اسلامی و با تاثیر پذیری از الگو‌هایی همچون حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) در همه صحنه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مانند راهپیمایی‌ها، تشیییع پیکر شهدای مدافع حرم و مدافع امنیت، انتخابات و... حضور دارند. در بسیار از راهپیمایی‌ها با در دست داشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران و عکس شهدا در جلوی دوربین‌ها قرار می‌گیرند و می‌خواهند به جهانیان بگویند ما همان زنان دوران انقلاب و دفاع مقدس هستیم و ذره‌ای از آرمان‌هایمان عقب نشینی نمی‌کنیم.

بانوان مدرس درس آشنایی با دفاع مقدس

در دانشگاه‌ها و مراکز حوزه علمیه کشور درس عمومی «آشنایی با دفاع مقدس» با هدف آشنا نمودن دانشجویان با دوران هشت ساله دفاع مقدس تدریس می‌شود که بسیاری از مدرسان آن بانوان فرهیخته و علاقمند به فرهنگ ایثار و شهادت هستند که داوطلبانه تقاضای تدریس این درس را دارند؛ بنابراین زنان جامعه اسلامی همواره با الگو پذیری از مکتب عاشورا و دوران دفاع مقدس، با ایثار و فداکاری در کنار پدران، همسران و برادران خود در همه میادین به ایفای نقش می‌پردازند و زینب وار مروج فرهنگ ایثار و شهادت هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار