امام جمعه مشهد:

هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید از عوامل مهم رشد اقتصادی است

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید از عوامل مهم رشد اقتصادی ایران است؛ اگر تولید را توسعه دادیم و توانستیم جریان نقدینگی را به تولید جذب کنیم، طبیعی است که رشد اقتصادی بالا می‌رود و وقتی رشد بالا رفت، دیگر تحریم‌های دشمن بر ما اثرگذار نیست.
کد خبر: ۶۹۰۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸ - 13September 2024

هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید از عوامل مهم رشد اقتصادی استبه گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، آیتالله «سید احمد علمالهدی» امام جمعه مشهد، ظهر امروز در نمازجمعه این هفته در حرم مطهر رضوی، با اشاره به مشکلات اقتصادی در کشور، اظهار داشت: مسائل و چالشهای اقتصادی در جامعه وجود دارد به گونهای که همه اقشار با آن مواجه هستند که بروز این چالشها ناشی از چند عامل است.

وی در تکمیل صحبت خود افزود: نخستین عامل، تحریمهاست و بخش دیگری از مشکلات اقتصادی ایران، ناشی از ناترازیهای جریانات داخلی مثل نوسانات ارز، بیثباتی بازار و از این دست موضوعات است.

امام جمعه مشهد یادآور شد: مسئله مشکل اقتصادی ما راهبرد آمریکا، اروپا و جریان غرب است و این عداوت و جنایت غرب نسبت به ما تنها مربوط به بعد از پیروزی انقلاب نیست.

وی با بیان اینکه ایران به خاطر سه ویژگی از نظر کشورهای غربی به عنوان یک نقطه خطر مطرح بوده است در ادامه تبیین کرد: عملکرد ۲۵ سال سلطه آمریکا بر این کشور این واقعیت را ثابت میکند که آمریکا و انگلیس در زمان تسلط بر کشور تا جایی پیش رفتند که ایران را تجزیه کنند تا این کشور وجود نداشته باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ویژگی خاص ایران از نظر جغرافیایی را یکی از عوامل تلاش غرب برای تجزیه ایران دانست و افزود: ایران سر چهارراه دنیا قرار گرفته و آنان از هر طرف که بخواهند بروند، باید از اینجا عبور کنند.

وی در ادامه، منابع طبیعی را عامل دیگر اهمیت ایران عنوان کرد و گفت: سرمایههای خدادادی مثل نفت، معادن و سایر ثروتهایی که در این سرزمین وجود دارد در کنار ظرفیت همسایگی با روسیه و چین، از دیگر عواملی است که وجود ایران یکپارچه را برای غرب خطرناک میکند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: غرب حساب کرده که اگر بنا باشد ایران؛ با این ثروت و سرمایه به قدرت روسیه و چین مرتبط شود، آقایی آمریکا و اروپا از بین رفته است. به خاطر این ویژگیها، اروپا و آمریکا همیشه وحشت داشتند که نکند ایران بهصورت یک جریان برهم زننده سیادت و آقایی غرب در دنیا به وجود بیاید.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و تقویت مؤلفههای قدرت ایران اشاره و اظهار داشت: ویژگی شاخصی که پیروزی انقلاب به مؤلفههای سهگانه قدرت ایران اضافه کرد، اسلامیت این نظام و کشور بود. مردم این کشور مسلمان هستند، اسلام ناب دارند، با اهل بیت پیامبر (ص)، که بزرگترین آموزگار مقابله با استکبار در روی کره زمین بودند، نیز رابطه قلبی و مغزی دارند و این وابستگی به ساحت آنها، منجر به ایجاد جریان حکومتی به نام ولایت فقیه شد که مشکل بزرگ غرب، آمریکا و اروپا نیز همین موضوع است.

آیت‌الله علم‌الهدی ویژگی سوم قدرت ایران را مردم سالاری و پشتیبانی مردم از حاکمیت برشمرد و  در ادامه تصریح کرد: غرب در برابر این سه ویژگی امروز کشور، دو راه دارد؛ یا باید دست به حرکت نظامی بزند و این مردم و مملکت را براندای کند که متوجه شده این کار از عهده‌اش ساخته نیست و یا با انجام اقدامات اقتصادی و فرهنگی اهداف خود را دنبال کند.

وی در تکمیل صحبت خود گفت: برای غرب تنها یک راه باقی مانده و آن جنگ اقتصادی است که متأسفانه کشور ما از نظر اقتصاد این ضعف را دارد که دشمنان به ما فشار بیاورند. از این آنها رو تحریمها و توطئهها را شروع کردند و نوسان ارز و بازار را از بیرون کشور مدیریت میکنند تا در این جنگ وچالش اقتصادی، ما و کشور ما را از پا در بیاورند.

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه کشور ایران درگیر جنگ اقتصادی و فرهنگی است، در ادامه متذکر شد: یقه کسی را نگیرید، کسی را هم بدنام نکنید و فردی را مسئول ندانید، درجنگ هستیم و دشمن به اندازهای که در جنگ اقتصادی موفق بوده، در جنگ فرهنگی موفق نبود از این رو بر جنگ اقتصادی تکیه کرده است.

وی با بیان اینکه در مواجهه با جنگ اقتصادی سه رویکرد و نظریه وجود دارد، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی راه این این است که با کدخدا بنشینیم و مشکلاتمان را حل کنیم و آنان از توطئهها دست بردارند که در دولت یازدهم و دوازدهم این نقشه عملی شد و جز خسارت، ضرر و زیان چیزی ندیدیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در تکمیل این بخش از سخنان خود یادآور شد: این که با آمریکا و اروپا بنشینیم و با مذاکره بخواهیم دست از تحریم اقتصادی ما بر دارند مثل این است که در میدان جنگ برویم به طرف مقابل بگوییم خواهش می‌کنیم اسلحه خود را زمین بگذارید! تحریم اسلحه آمریکا است و بعد از برجام ۱۳۰۰ تحریم جدید اضافه شد.

وی در ادامه دومین نظریه برای مقابله با جنگ اقتصادی را حل مشکلات اقتصاد از داخل کشور عنوان کرد و افزود: دومین نظریه بر مبنای حل ناترازیهای اقتصادی، اصلاح نظام بانکی، ثبات بازار ارز و برخی حرکتهای اقتصادی و فناوری در داخل است که منجر به حل مشکلات می‌‍شود، اما این در صورتی است که مشکلات اقتصادی ما مربوط به خودمان باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری؛ سومین راهبرد در جنگ اقتصادی با غرب را بی اثر کردن تحریمهای دشمن برشمرد و افزود: بیاثر کردن تحریمهای دشمن با دو حرکت اتفاق میافتد، یکی از درون خودمان که از همه امکانات داخلی استفاده کنیم و حرکت دوم، بازارسازی در اطراف است.

وی در توضیح این بخش از صحبت‌های خود گفت: نه تنها در سطح صنایع و کارخانجات بلکه باید در زمینه کشاورزی، دامداری و معادن هم آن قدر سطح تولید را بالا ببریم که مازاد بازار مصرفی خودمان باشد و بتوانیم بازارهای دیگر را در سایر کشورها تصاحب کنیم، که تسهیل این کار باید توسط دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شود.

خطیب جمعه مشهد؛ رشد اقتصادی کشور را در گروی توسعه تولید دانست و ابراز کرد: وقتی اقتصاد ما رشد پیدا کرد، دیگر کسی در دنیا حریف ما نمیشود، بسیاری از کشورها مثل ژاپن همین کار را کردند، تولید بالا رفت، توسعه اقتصادی را فراگیر کردند و امروز تبدیل به غول اقتصادی شدند که آمریکا نه تنها نمیتواند آنان را از بین ببرد بلکه نمیتواند به پایشان هم برسد.

وی با یادآوری این که راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همین است، در ادامه تصریح کرد: اگر فرمان ایشان در جهش تولید اجرا شود، دیگر رشد نقدینگی نخواهیم داشت؛ اگر رشد نقدینگی کنترل شود، مشکلات خودرو، مسکن، ارز و طلا حل میشود، زیرا امروز پول دست مردم است، اما نمیدانند با آن چه کنند؟

علم‌الهدی هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید را از عوامل مهم رشد اقتصادی کشور دانست و یادآور شد: اگر تولید را توسعه دادیم و توانستیم جریان نقدینگی را به تولید جذب کنیم، طبیعی است که رشد اقتصادی بالا می‌رود و وقتی رشد بالا رفت، دیگر تحریم‌های دشمن بر ما اثرگذار نیست.

وی با بیان اینکه سیاست اقتصادی دولت سیزدهم نیز طی همین مسیر بوده است در ادامه بیان کرد: البته این سیاست در کوتاه مدت بازدهی ندارد و ممکن است سفره را در کوتاه مدت علاج نکند، اما راهبرد قطعی در مقابل جنگ اقتصادی است که دشمن علیه ما ایجاد کرده و نتیجه اعمال این سیاست، بازگشت هشت هزار و ۸۰۰ کارخانه به چرخه تولید و رشد اقتصادی از صفر به پنج درصد بود.

امام جمعه مشهد در پایان خطبه‌های این هفته نمازجمعه در مشهد تصریح کرد: اگر بنا شد این سیاست که راهبرد اصلیاش مربوط به رهبر معظم انقلاب اسلامی است که امر به اقتصاد مقاومتی، توسعه تولید و جهش تولید کردند، انجام شود و در کنار آن توانستیم بازارسازی کنیم، کاری که دولت سیزدهم در معاهدات و پیمانهای خاص همچون شانگهای انجام داد و عزیزان ما در عرصههای بازرگانی نیز فعالیت کنند، موفق میشویم.

 انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار