حجت‌الاسلام شهریاری: جهان بیش از هر چیز نیازمند توجه به کرامت انسانی است

دبیرکل مجمع تقریب گفت: امروز آگاهی نخبگانی در سطح جهان اتفاق افتاده است و مشاهده ‌می‌کنیم، تمام علمای فرهیخته اعم از شیعه و سنی به این نتیجه رسیده‌اند که علیه ظلم رژیم صهیونیستی به میدان بیایند و بیداری اسلامی و شناخت دشمنان انسانیت در جهان اسلام را تسریع کنند.
کد خبر: ۶۹۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶ - 14September 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، متن سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین «حمید شهریاری» دبیرکل مجمع تقریب، در وبینار سی‌ و هشتمین کنفرانس وحدت در ادامه می‌آید؛

حجت‌الاسلام شهریاری: جهان بیش از هر چیز نیازمند توجه به کرامت انسانی است

سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی با عنوان «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تأکید بر مسئله فلسطین» که امروز مسئله وحدت‌بخش جهان اسلام است را آغاز کرده‌ایم.

ایام میلاد رسول گرامی اسلام(ص)، امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت را تبریک گفته و برای جهان اسلام، آرزوی صلح و سلامت می‌کنیم.از کلیه علما و فرهیختگان شرکت کننده در وبینارهای کنفرانس وحدت و میهمانان حضوری قدردانی می‌کنیم.

به سه ارزش مشترک که مبنای انسانی دارد، یعنی  کرامت انسانی، عدالت انسانی و امنیت جامعه انسانی اشاره کنیم. امروز جهان بیش از هر چیز نیازمند توجه به کرامت انسانی است؛ کرامتی که هویت انسان را تشکیل داده است، بخشی از وجود انسان‌هاست و خداوند آن را به انسان عطا کرده است، این نشان می‌دهد ما در زندگی خود دارای حقوقی هستیم که برگرفته از این کرامت انسانی است؛ حقوقی مثل حق حیات و زیستن، حق آب و غذا، سکنی گزیدن، شغل اختیار کردن، آزادی‌های مدنی و ... همه این حقوق، ناشی از عزت و کرامتی است که خداوند متعال به صورت خاص به انسان اعطا کرده است.

این کرامت، اختصاص به یک جامعه، یک مذهب و یا یک دین ندارد، بلکه تمام بنی بشر را شامل می‌شود.عقلانیت ازمختصات این کرامت است؛ عقلانیتی که باعث می‌شود انسان ‌رفتارهای خود را مبتنی بر اخلاق و امور نیکو قرار دهد. این اخلاق نیکو که انسان می‌تواند در زندگی خود به منصه ظهور برساند، به دو ویژگی دیگر یعنی عدالت انسانی و امنیت جامعه سرایت می‌کند.

پس وقتی ما در جامعه انسانی زندگی می‌کنیم، باید به همدیگر احترام بگذاریم، به یکدیگر توهین نکنیم، تفرقه ایجاد نکنیم و موجبات قتل و غارت و ترور و فحاشی و توهین و بدگویی و بدنامی را برای همدیگر ایجاد نکنیم، چون انسان، کرامت و عزت دارد.

دو ارزش عدالت در جوامع اسلامی و امنیت اجتماعی، یکی بسترساز و یکی انسان‌ساز است. وقتی امنیت برقرار باشد، بستری برای دیگر ارزش‌ها فراهم می‌شود و اگر امنیت برقرار نباشد، جامعه انسانی دچار چالش و سردرگمی می‌شود و زمینه برای گسترش و رشد بقیه ارزش‌ها  بین می‌رود؛ بنابراین ما حتما باید امنیت جوامع انسانی را به عنوان یک ارزش مشترک در همه جوامع برای دستیابی به صلح و همزیستی مسالمت‌‌آمیز در نظر داشته باشیم.

بعد از به وجود آمدن ارزش امنیت اجتماعی به ارزش عدالت انسانی می‌رسیم؛ عدالتی که برگرفته از دستور الهی است و باید مدیریت خود را بر مبنای عدالت قرار دهیم و هیچ ظلمی به هیچ کس نباید صورت گیرد. گسترده‌ترین ارزشی که انسان‌ها می‌توانند در جوامع خود پیاده کنند، عدالت است. به این معنا که حق کسی را ضایع نکنیم و حقوق از دست رفته دیگران را استیفا کرده و اجازه ندهیم  فاصله بین فقیر و غنی زیاد باشد، اقتصاد جهانی را به سمتی سوق دهیم که از فقر و گرسنگی بکاهد. ظلم، بزرگترین شری است که می‌تواند در جامعه انسانی سرایت پیدا کند.

در راستای توجه به سه ارزش فوق در کنفرانس سی و هشتم بر مسئله فلسطین تأکید کرده ایم. رژیم صهیونیستی امسال بیش از 40 هزار نفر انسان بی‌گناه و غیرنظامی را به شهادت رسانده که بیش از نیمی از آنان، زنان و کودکان و سالخوردگان هستند؛ هزاران نفر هم زخمی و مفقود شده‌اند، اما مـتأسفانه هیچ فعالیت اثربخشی از جانب جهان اسلام، شورای امنیت و بسیاری از کشورها صورت نمی‌گیرد و این قضیه، کرامت انسانی را مخدوش کرده است. امیدواریم هرچه سریع تر صلح و امنیت به سرزمین‌های اشغالی برگردد و زمینه حفاظت از کرامت انسانی که مهمترین آن حق حیات و عقلانیت بشر است، فراهم شود.

ما بر حرمت انسان تأکید می‌کنیم و اصرار داریم جهانیان در این حرمتی که از جانب خداوند به انسان داده شده است، مشارکت کنند. امروز کرامت انسانی در سطح گسترده و بی‌سابقه‌ای مخدوش شده است و این بسیار نگران کننده است ، در سال گذشته نسبت به دو ارزش دیگر یعنی عدالت انسانی و امنیت انسانی کم‌توجهی شده است و برخی کشورها با ظلم منطقه‌ای،  موجبات آوارگی بیش از دومیلیون انسان را فراهم آورده‌اند.

بسیار نگران کننده است که بعد از جنگ جهانی دوم، ظلمی که به بشر شده است، طلیعه آن را بار دیگر مشاهده می‌کنیم و متأسفانه قدرت‌های استکباری منطقه با حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی به گسترده‌ترشدن آتش این جنگ کمک می‌کنند.

امروز همه کشورهای اسلامی باید دست به دست هم دهند و علاوه بر صدور بیانیه‌ها در صحنه عمل حاضر شوند و موجبات اجرای عدالت را در سرزمین‌های اشغالی فراهم کنند تا مردم فلسطین با ادیان و مذاهب مختلف با صلح و سازش در کنار هم زندگی کنند و این ممکن نیست، مگر اینکه آمریکا و حامیان آن از پشتیبانی رژیم صهیونیستی دست بردارند و اجازه دهند مردم فلسطین حق خود را استیفا کنند و با بازگشت فلسطینی‌های اصیل، بار دیگر شاهد برگزاری همه‌پرسی فراگیر در فلسطین باشیم.

ظلم بزرگی که طی هفتاد سال اخیر علیه فلسطینیان رفته، موجب شکل‌گیری طوفان الأقصی شده است. امیدواریم همه کشورهای عربی اسلامی به ایجاد امنیت در سرزمین‌های اشغالی و نابودی رژیم صهیونیستی که جز ترور و کشتن و ویرانی ممالک اسلامی هدف دیگری ندارد، کمک کنند. رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش منطقه‌ای هویت خود است و حتی زمانی که از صلح سخن می‌گوید، در صدد اشغالگری و شرارت بیشتر در منطقه است.

رژیم صهیونیستی این ظرفیت را از خود نشان داده است که مرتکب جنایت جنگی شود. امیدواریم سازمان‌های بین‌المللی که در محکومیت جنایت جنگی مسئول هستند، به خوبی به مسئولیت خود عمل کرده و سران این رژیم غاصب را محکوم نموده و از جنایت بیشتر پیشگیری کنند.

آمریکا و حامیان آن، این ظرفیت را از خود نشان داده‌اند که جنگ‌افروزان حرفه‌ای و حامیان جدی جنایات جنگی رژیم صهیونیستی هستند که امیدوارم دست از این رویه ظالمانه که می‌تواند منجر به یک صحنه ضد امنیتی منطقه‌ای و جهانی شود، بردارند.

در جنگ غزه سه ارزش انسانی ذکر شده مخدوش شده است؛ در عین حال معتقد هستیم که رژیم صهیونیستی از نظر نظامی در صحنه و میدان شکست خورده؛ از نظر سیاسی دچار شکاف جدی در درون دولت خود شده؛ از نظر اجتماعی مردم با به میدان آمدن در خیابانها و برگزاری تظاهرات‌ها، مخالفت خودشان را با سیاست‌های دولت غاصب نشان داده‌اند؛ از نظر فرهنگی رشد جامعه اسرائیلی متوقف شده؛  از نظر اقتصادی سرمایه‌گذاری متوقف شده است و از نظر حمایتی نیز در سطح گسترده‌ای حمایت‌های خود را از دست داده است و این به معنای شکست نهایی این رژیم در جنگ غزه اس. این شکست با ترور شخصیت‌های مهم نظامی و سیاسی متوقف نمی‌شود.
 
این رژیم دست از شرارت‌های خود برنخواهد داشت، مگر اینکه مقاومت ادامه پیدا کند؛ از همین روست که جمهوری اسلامی ایران با حمایت از محور مقاومت تلاش می‌کند جنایت‌های این رژیم را متوقف کند.

امروز آگاهی نخبگانی در سطح جهان اتفاق افتاده  و مشاهده ‌می‌کنیم تمام علمای فرهیخته اعم از شیعه و سنی به این نتیجه رسیده‌اند که علیه ظلم رژیم صهیونیستی به میدان بیایند و بیداری اسلامی و شناخت دشمنان انسانیت در جهان اسلام را تسریع کنند.

امروز صدای مردم جهان از اروپا و آمریکا و آفریقا و آسیا در حمایت از مردم فلسطین شنیده می‌شود و این نشان می‌دهد که دانایی مردم و آگاهی عمومی با روش‌های مختلف از جمله رسانه افزایش پیدا کرده است. امیدواریم دولت‌های منطقه با به میدان عمل آمدن، هرچه سریع تر حمایت واقعی خود را از مردم فلسطین نشان دهند.

رویکرد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در حمایت از غزه، برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها بوده است که مهمترین آن کنفرانس غزه در ابتدای سال میلادی و در دی ماه 1402 بود. در سال جاری نیز طراحی کنفرانس طوفان الأقصی2 را داریم که امیدواریم با مشارکت همه گروه‌ها و نهضت‌ها و مذاهب و ادیان، در سطح جهانی از افراطی‌گری و تفریط و از توسعه وهابی‌گری جلوگیری کنیم.

موظف هستیم به اتحادیه اروپا این مهم را گوشزد کنیم که موضع ما در جنگ روسیه و اوکراین، بی طرفانه است و امیدواریم که اروپا هم به جای حمایت نظامی از اوکراین با پیگیری طرح‌های صلح و همزیستی، موجبات صلح در منطقه را فراهم آورد؛ چرا که جنگ اوکراین ظرفیت این را دارد که موجبات جنگ جهانی سوم را پدید آورد که در این صورت اولین جایگاهی که تخریب می‌شود، خود اتحادیه اروپاست.

 بنابراین ارسال کمک‌های نظامی به هیچ یک از طرفین موجب صلح و همزیستی نخواهد شد. توصیه ما به اروپا این است که در دام آمریکا و انگلیس نیفتد؛ آنها با رویه‌های فرهنگی و اقتصادی خود مانع شکل گیری اتحادیه اروپا بودند و مصالح اتحادیه اروپا را دنبال نمی‌کنند.

امیدواریم در این کنفرانس شاهد انجام اقدامات عملی در سطح جهانی برای پیشگیری از جنگ و ایجاد صلح جهانی و منطقه‌ای، ایجاد همزیستی مسالمت آمیز و برخورد عادلانه با رژیم صهیونیستی و حامیان آن باشیم.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار