«غزه» نقطه اشتراک مذاهب اسلامی در هفته وحدت

هفته وحدت در روز‌هایی که پیش رو داریم باید فرصتی باشد برای هم‌افزایی و هم‌صدایی علیه رژیم صهیونیستی و در عین حال حمایت از مردم مظلوم، اما مقتدر نوار غزه که به تنهایی در برابر آتش دژخیمان صهیونیستی مقاومت می‌کنند.
کد خبر: ۶۹۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰ - 15September 2024

گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ هفته وحدت یکی از مهم‌ترین مناسبت‌هایی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تقویم رسمی کشور ثبت و ضبط شد. این هفته که میان ۱۲ ربیع‌الاول روز ولادت پیامبر (ص) به روایت اهل سنت و ۱۷ ربیع‌الاول ولادت پیامبر به روایت شیعیان است هفته وحدت نام‌گذاری شده است.

«غزه» نقطه اشتراک مذاهب اسلامی در هفته وحدت

هفته وحدت در سال جاری درحالی آغاز می‌شود که نزدیک به یک سال است از جنگ بی‌امان غزه می‌گذرد و مردم مظلوم نوار غزه با اقتدار و صبری مثال زدنی در حال مبارزه با رژیم اشغالگر قدس هستند. سرزمینی که فارغ از هر نوع مذهبی نقطه اشتراک همه مسلمانان است. در این روز‌های سخت و دشوار برای مردم فلسطین، هفته وحدت فرصتی است برای هم‌افزایی و هم‌صدایی همه مسلمانان علیه رژیم صهیونیستی و در عین حال حمایت از فلسطینیان.

شاید عده‌ای معدود خام اندیش گمان کنند اهل سنت فلسطین خود باید مسئله خود را با رژیم صهیونیستی حل کنند و این موضوع ارتباطی با جهان تشیع ندارد، اما حقیقت امر آن است که فلسطین به تعبیر امام خمینی (ره) پاره تن اسلام است؛ بنابراین مسئله آن نیز جزء جدایی ناپذیر از همه مسلمانان جهان است. امام راحل در بخشی از سخنرانی‌های خود در هشتم دی ۱۳۶۰ فرمودند: «ما فریاد می‌زنیم که باید همه با هم باشیم، هفته وحدت داشته باشیم. دین ما یکی است، قرآن ما یکی است، پیغمبر ما یکی است.» (صحیفه امام، ۱۳۸۹ش، ج۱۵، ص۴۵۶.)

با توجه به این بیان ارزشمند امام خمینی (ره) می‌توان دریافت که حمایت از مردم فلسطین و دشمنی با رژیم صهیونیستی و تبلور و نمود آن در هفته وحدت از اصول انقلاب اسلامی و از ارکان استوار نظام اسلامی است که در هیچ زمان و شرایطی تخطی پذیر نخواهد بود. اختلاف مذاهب و فرق اسلامی نه تنها در مسئله فلسطین موضوعیت ندارد بلکه دامن زدن به آن وارد شدن در جبهه اسرائیل غاصب است.

با نگاهی واقع بینانه به دشمنی رژیم صهیونیستی و آمریکا و دیگر کشور‌های وابسته به آن این سوال مطرح می‌شود که چرا رسانه‌های غربی با همه توان خود و با اتکا به سرمایه‌های فراوانی که مدام به آنها تزریق می‌شود به مسائل مورد اختلاف شیعه و سنی می‌پردازند؟ از اختلاف میان مذاهب چه سودی عاید صاحبان این رسانه‌ها می‌شود جز اینکه اذهان مسلمانان را از مسئله فلسطین منحرف کنند؟

پاسخ به این سوال چنان روشن و واضح است که نیازی به هیچ شرح و توضیحی نیست. البته نمی‌شود منکر اختلاف‌ها شد، اما بحث درباره این اختلاف‌ها فقط مختص محافل علمی و دانشگاهی در بستر تفاهم و دوستی است و نه در جای دیگری. جهان اسلام به شدت نیازمند وحدت حداکثری است تا بتواند به مثابه سدی آهنین در مقابل هر عامل تهدیدآمیزی مقابله کنند.     

باید در نظر داشت که به وجود آمدن گروهک‌های تکفیری نظیر داعش نتیجه غفلت مسلمانان و چندصدایی در جهان اسلام حاصل شده است و از میان رفتن آن نیز ماحصل یکدلی و وحدت میان فرق اسلامی است. اگر وحدت کلمه میان جهان اسلام نبود هرگز پیروزی بر داعش محقق نمی‌شد. همه مسلمانان از سنی و شیعه شهدای بسیاری را برای فائق شدن بر داعش تقدیم کردند به حدی که نمی‌توان گفت که این پیروزی متعلق به کدام مذهب از مذاهب اسلامی است.

همچنان که برای عده‌ای پیروزی بر داعش امری ناممکن بود، اما با وحدت محقق شد، پیروزی بر رژیم صهیونیستی نیز برای برخی محال است، اما با وحدت و همدلی این دشمن جرار نیز از صفحه جهان برای همیشه حذف خواهد شد. هفته وحدت فرصتی است برای تمرین همدلی و تلاش برای مبارزه با رژیم صهیونیستی دشمن مشترک همه مسلمانان جهان.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار