یادداشت/ منصور طیوری

دفاع مقدس گنجینه تمام نشدنی معارف و چراغ راه جبهه مقاومت

دفاع مقدس تجربه‌ای گران سنگ پیش روی ملت ایران و آزادی خواهان جهان قرار داد و منجر به شکل گیری محور مقاومت و رویش استکبارستیزی و آزادی خواهی تمام ملت آزاده جهان و قد برافراختن در مقابل سفاکی رژیم کودک کش صهیونیستی شد.
کد خبر: ۶۹۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳ - 18September 2024

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «منصور طیوری» پیشکسوت دفاع مقدس و استاد دانشگاه؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی: هشت سال دفاع مقدس ما صرفا یک امتداد زمانی و فقط برهه‌ای از زمان نیست، گنجینه‌ی عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند. آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند.

رژیم بعث عراق و حامیان خبیث منطقه‌ای و بین المللی آن در فکر خود پیروزی را در چند روز به آغوش می کشیدند و با این توهم در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به مرز‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حمله کردند.

تصورات صدام ملعون و جمع معاندین در همان روز‌های اول دچار به هم ریختگی شد. همان جا که خونین شهر قهرمان ۳۵ روز راه ایستادگی و مقاومت را طی کرد و رویای اشغال سه روزه خوزستان و پانزده روزه تهران را در ذهن تاریک این خناثان از بین برد.

با شکل گیری استراتژی دفاع مقدس و باز پس گیری مناطق اشغالی که با شکست محاصره آبادان در پنج مهر ۱۳۶۰ شروع شد و یک یک اراضی اشغالی میهن شریف و عزیزمان توسط رزمندگان دلیر و جان بر کف آزاد شد، برای رژیم بعث عراق و حامیان آن لحظه لحظه رشادت، از خود گذشتگی، ایثار، مقاومت و شهامت رزمندگان بیشتر نمایان شد تا آنجا که رزمندگان برای تنبیه متجاوز، فراتر از افکار زنگ زده صدامیان و با اراده خداوند توانستند در عملیات والفجر ۸ در۲۰ بهمن ۱۳۶۴ وارد بندر استراتژیک فاو عراق شوند و با عملیات کربلای ۵ در نوزدهم دی سال ۶۵ در شرق بصره لرزه بر اندام رژیم بعث عراق و حامیانش بیاندازند تا آنجا که صدام عفلقی و حامیانش که رویای فتح و تجزیه ایران و از بین بردن نظام مقدس جمهوری اسلامی را در ذهن می‌پروراندند خودشان قطعنامه‌ای (۵۹۸) در شورای امنیت به تصویب رساندند و صدام بلافاصله آن را پذیرفت و در نهایت جنگ تحمیلی با پیروزی ملت غیور و شریف ایران به پایان رسید.

در واقع هر چه بیشتر و عمیق‌تر دوران دفاع مقدس مورد کنکاش قرار می‌گیرد، فرمایش مقام معظم رهبری بیشتر و بیشتر عیان می‌شود، که واقعا دفاع مقدس گنجینه‌ای است از معارف که هر چه دقیق‌تر به آن نگریسته می‌شود مفاهیم ناب تری استخراج می‌گردد.

یکی از این مفاهیم این است که دفاع مقدس به واسطه برجستگی ویژه‌ای که در تاریخ انقلاب اسلامی و همچنین تاریخ طولانی حیات ملت ایران دارد منشآ تاثیر گذاری فراوانی در برهه‌های زمانی بعد از خود بوده که آن‌ها را به عنوان میراث ماندگار دفاع مقدس می‌نامیم. یکی از ارزشمند‌ترین این معارف ایستادگی و مقاومت و سبک مدیریتی و جهادی رزمندگان و مردم ما در دوران دفاع مقدس است.

باید پذیرفت که آموزه‌ها و معارف دفاع مقدس در همه زمان‌ها در بازداشتن و عقب راندن دشمن از تحقق اهدافشان در قبال ایران به شکل بسیار موثری کارساز بوده است. کما اینکه رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی بار‌ها مسئولان را به تلاش همه جانبه برای انتقال فرهنگ و ارزش‌های دوران دفاع مقدس به نسل جوان و نسل کنونی تاکید کرده‌اند.

همچنین وقتی به مقاومت، ایستادگی کل جبهه مقاومت که نتیجه مقاومت و ایستادگی رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس است می‌نگریم، ردپای فرهنگ و معارف دفاع مقدس و الگوگیری از این آموزه‌ها را در تمام شئون آن مشاهده می‌کنیم.

در واقع رمز موفقیت جبهه مقاومت در عراق و سوریه در مقابل داعش الگوگیری از همین روحیه جهادی رزمندگان بوده است. وجه مشترک مدافعان حرم با رزمندگان دفاع مقدس ایستادگی، شهادت طلبی و مقاومت در مقابل جبهه استکبار و شیطان صفتان داعشی بود و یا رشادت‌های ملت شریف یمن در مقابل تجاوزکاران اعتلاف سعودی و یا دفاع جانانه از مظلومیت مردم غزه با هدف قرار دادن ناو‌هایی که به بنادر رژیم صهیونیستی کالا می‌برند نیز یکی دیگر از ثمرات و الگوگیری از دفاع مقدس است و از همه مهم‌تر مقاومت، ایستادگی، مقاومت، تحمل رنج‌ها و مرارت‌ها، اعتماد به نفس و روحیه شهادت طلبی مردم بی پناه و مظلوم غزه در طول بیش از یک سال سفاکی و جنایات رژیم ددمنش، کودک کش و نسل کش و خون آشام و شیطان صفت صهیونیستی، نمونه بارز تأسی از فرهنگ مقاومت ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس است؛

و در آخر باید گفت دفاع مقدس تجربه‌ای گران سنگ پیش روی ملت ایران و آزادی خواهان جهان قرار داد و منجر به شکل گیری محور مقاومت و رویش استکبارستیزی و آزادی خواهی تمام ملت آزاده جهان و قد برافراختن در مقابل سفاکی رژیم کودک‌کش صهیونیستی شد و ان شالله این مقاومت و ایستادگی به فضل الهی نتیجه خواهد داد و موجب پیروزی ملت مظلوم فلسطین و غزه و شکست و از بین رفتن رژیم غاصب صهیونیستی و فروپاشی امپریالیسم جهانی و تمام ظالمین در تمام جهان با ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی صاحب الزمان (عج) و عدالت گستری ناب خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار